LBR-boekje deel 2 klaar voor distributie
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, juni 2024
Deze maand publiceert het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) het tweede deel van het LBR-boekje: een handreiking voor toepassing van de techniek- en systeemroute LBR (Landelijke Benadering Risicobedrijven) voor de Seveso-inspecteurs van de veiligheidsregio’s. Met deze handreiking wil het LEC IV voorzien in de behoefte aan verdieping in de LBR-methodiek en praktische handvatten bieden om deze methode toe te passen.
In 2023 is een succesvolle bijscholingscursus voor de LBR-systematiek georganiseerd, waarbij het LBR-boekje is geïntroduceerd. Dit ‘correctbook’ bevat een aantal pagina’s informatie op hoofdlijnen over de LBR-methode. Het nu verschenen tweede deel van het boekje gaat dieper in op de te inspecteren thema’s. Het geeft (beginnende) toezichthouders van de veiligheidsregio’s handvatten bij het toepassen van de LBR-methodiek tijdens Seveso-toezicht. Daarbij ligt de focus op primaire en secundaire maatregelen voor het beperken en beheersen van de gevolgen van zware ongevallen. Zowel de systeem- als de techniekroute komt daarbij aan bod.
De projectgroep die dit kennisdocument heeft opgesteld, bestond uit Sjaak Offermans, Antoon Kleijne en Guus Keursten (beiden namens de veiligheidsregio’s lid van de LBR-redactieraad) en Henk van Wetten, projectleider van het LEC IV.
Lees ook
Jan Meinster van het LEC IV leidde een ‘inspiratietafel’ over de blusschuimtransitie. Duidelijk werd dat bedrijven behoefte hebben aan concrete informatie.
Met 2024 op de kalender wordt het voor de industrie en de brandweersector zaak haast te maken met de blusschuimtransitie. De Europese verordening die het gebruik van PFAS in blusschuim verbiedt, wordt namelijk in de loop van komend jaar van kracht.
De bijeenkomst was bedoeld om te informeren over de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s.
Het LEC IV werkt aan het opstellen van zijn eerste meerjarenplan met meerjarenbegroting voor de periode 2024-2027.
Energie- en grondstoffentransitie, klimaatverandering, toenemende ketencomplexiteit; de hele maatschappij is in transitie. Ook de industrie en de transportketen krijgen met nieuwe risico’s te maken, met uitdagingen voor risico- en crisisbeheersingsspecialisten van de veiligheidsregio’s.
Het NIPV en het LEC IV bieden in 2024 een tweetal cursussen NFPA (National Fire Protection Association) aan. De Amerikaanse NFPA veiligheidsstandaarden worden ook in veel andere landen, waaronder Nederland, toegepast.
Al tien jaar lang werken gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het harmoniseren van het beoordelingskader en veiligheidsmaatregelen rond spoorwegemplacementen.
Tijdens inspecties blijkt dat flensverbindingen aan leidingen, installaties en opslagtanks voor gevaarlijke stoffen niet altijd aan de gestelde eisen voldoen, waardoor die verbindingen kunnen falen.
Nog ruim een maand te gaan en dan is het zo ver: de langverwachte invoering van de Omgevingswet. De invoeringsdatum 1 januari 2024 is bij Koninklijk besluit, dat is voorgelegd aan de aan de Eerste en Tweede Kamer, vastgelegd.