LBR-boekje deel 2 klaar voor distributie
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, juni 2024
Deze maand publiceert het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) het tweede deel van het LBR-boekje: een handreiking voor toepassing van de techniek- en systeemroute LBR (Landelijke Benadering Risicobedrijven) voor de Seveso-inspecteurs van de veiligheidsregio’s. Met deze handreiking wil het LEC IV voorzien in de behoefte aan verdieping in de LBR-methodiek en praktische handvatten bieden om deze methode toe te passen.
In 2023 is een succesvolle bijscholingscursus voor de LBR-systematiek georganiseerd, waarbij het LBR-boekje is geïntroduceerd. Dit ‘correctbook’ bevat een aantal pagina’s informatie op hoofdlijnen over de LBR-methode. Het nu verschenen tweede deel van het boekje gaat dieper in op de te inspecteren thema’s. Het geeft (beginnende) toezichthouders van de veiligheidsregio’s handvatten bij het toepassen van de LBR-methodiek tijdens Seveso-toezicht. Daarbij ligt de focus op primaire en secundaire maatregelen voor het beperken en beheersen van de gevolgen van zware ongevallen. Zowel de systeem- als de techniekroute komt daarbij aan bod.
De projectgroep die dit kennisdocument heeft opgesteld, bestond uit Sjaak Offermans, Antoon Kleijne en Guus Keursten (beiden namens de veiligheidsregio’s lid van de LBR-redactieraad) en Henk van Wetten, projectleider van het LEC IV.
Lees ook
“Veiligheid kan als ontwerpvariabele de energietransitie faciliteren in plaats van belemmeren”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
“De elektrificatie van materieel vereist meer aandacht voor de veiligheidsaspecten van de energievoorziening op bouwlocaties”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
Blog: De veiligheid van innovaties: kans- versus gevolgbenadering
“Lithium-ion accu’s vragen een bijzondere aanpak van brandbestrijding. Door de thermal runaway is langdurige koeling of onderdompeling van deze accu’s noodzakelijk”, bloggen lector Nils Rosmuller en onderzoeker Tom Hessels.
“Hoewel de energietransitie ook in de Regionale Energiestrategieën (RES’en) op stoom komt, is de veiligheid nog niet veel meer dan een nachtkaars, soms een waakvlammetje”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
“De innovatieagenda voor de brandweer moet gebaseerd zijn op 5 T’s: té gevaarlijk, té ingewikkeld, té groot, té heftig en té vies”, blogt lector Brandweerkunde Ricardo Weewer.