LBR-boekje deel 2 klaar voor distributie
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, juni 2024
Deze maand publiceert het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) het tweede deel van het LBR-boekje: een handreiking voor toepassing van de techniek- en systeemroute LBR (Landelijke Benadering Risicobedrijven) voor de Seveso-inspecteurs van de veiligheidsregio’s. Met deze handreiking wil het LEC IV voorzien in de behoefte aan verdieping in de LBR-methodiek en praktische handvatten bieden om deze methode toe te passen.
In 2023 is een succesvolle bijscholingscursus voor de LBR-systematiek georganiseerd, waarbij het LBR-boekje is geïntroduceerd. Dit ‘correctbook’ bevat een aantal pagina’s informatie op hoofdlijnen over de LBR-methode. Het nu verschenen tweede deel van het boekje gaat dieper in op de te inspecteren thema’s. Het geeft (beginnende) toezichthouders van de veiligheidsregio’s handvatten bij het toepassen van de LBR-methodiek tijdens Seveso-toezicht. Daarbij ligt de focus op primaire en secundaire maatregelen voor het beperken en beheersen van de gevolgen van zware ongevallen. Zowel de systeem- als de techniekroute komt daarbij aan bod.
De projectgroep die dit kennisdocument heeft opgesteld, bestond uit Sjaak Offermans, Antoon Kleijne en Guus Keursten (beiden namens de veiligheidsregio’s lid van de LBR-redactieraad) en Henk van Wetten, projectleider van het LEC IV.
Lees ook
In de industriële energievoorziening is ammoniak de komende jaren belangrijk als drager voor waterstof en mogelijk ook als brandstof. De industrie sorteert daar al op voor, met plannen voor uitbreiding van bestaande ammoniakopslagterminals en aanvragen voor zowel ombouw van cryogene tanks als nieuwe opslagtanks.
Passie voor de brandweer zit bij Peter Meijer in het bloed. Hij begon 32 jaar geleden als aspirant-brandwacht bij de toenmalige Regionale Brandweer Noord-Kennemerland en werkte zich in de loop der jaren uiteindelijk op tot Hoofdofficier van Dienst.
De externe noodplannen in het kader van de Seveso III-richtlijn, beter bekend als ‘rampbestrijdingsplannen voor Brzo-bedrijven’ zijn bijna overal up to date.
Op 6 september jl. is bij het NIPV de nieuwe ‘adviesleerroute’ Industriële Veiligheid van start gegaan. Het is, na de leerstroom Ruimtelijke Veiligheid, de tweede leerstroom die wordt aangeboden.
Het LEC IV is dit jaar mediapartner op het Nationaal Seveso Congres, dat op 23 november a.s. in Utrecht wordt gehouden. Op het congres, georganiseerd door kennis- en opleidingsinstituut Outvie, worden actuele thema’s in het Seveso/Brzo-domein geadresseerd, waaronder de consequenties van invoering van de Omgevingswet, de energie- en grondstoffentransitie en de gevolgen van klimaatverandering voor de sector. Het LEC IV neemt tijdens het congres deel aan een inspiratietafel over de blusschuimtransitie.
Tijdens Brzo-inspecties zijn in 2022 minder overtredingen geregistreerd dan in het voorgaande jaar. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Staat van de Veiligheid 2022’. De positieve trend is voor de landelijke inspectiediensten en de partners in het Netwerk Industriële Veiligheid geen reden om tevreden achterover te leunen, want slechts bij vijf procent van de bedrijven is in het geheel geen overtreding of afwijking op veiligheidsgebied geregistreerd. Bovendien deden zich vorig jaar 4282 ‘ongewone voorvallen’…
Verslag van bezoek van lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller en adviseur Energie- en transportveiligheid Tom Hessels aan de International Conference on Fires in vehicles (FIVE) in het Noorse Stavanger.
De elektronische leeromgeving (ELO, het huidige CumLaude) en MijnNIPVexamens voor de administratie van de examens worden vervangen. Hier leest u de meest actuele stand van zaken over de status en voortgang van beide projecten.
“Het is de maatschappelijke component die dit werk bijzonder maakt. Hulpverlener zijn moet in je systeem zitten: je doet iets voor een groter goed”, zegt Tanja Guyken, decaan Operationele Brandweeropleidingen bij het NIPV.