Batterijen

Batterijen slaan elektriciteit op die zij ontvangen van zonnepanelen, windenergie en het elektriciteitsnet. Een lithium-ion batterij is op dit moment het meest voorkomende batterijtype.

Algemene informatie

Batterijen slaan elektriciteit op die zij ontvangen van bijvoorbeeld zonnepanelen, windenergie en het elektriciteitsnet. Een lithium-ion batterij is op dit moment het meest voorkomende batterijtype.

Deze lithium-ion batterijen worden gebruikt in voertuigen, fietsen, woningen of in zogenaamde energieopslagsystemen. Deze lithium-ion batterijen brengen verschillende veiligheidsaspecten met zich mee.

Veiligheidsaspecten

De voornaamste veiligheids- en gezondheidsaspecten van lithium-ion energiedragers zijn:

  • Brand, explosie en het vrijkomen van toxische gassen door een ’thermal runaway’ die kan ontstaan vanaf 80 °C en lange tijd kan duren.
  • De kans op een incident kan worden vergroot door veroudering en oververhitting van de batterij.

Brandende batterijen zijn zeer moeilijk of niet te blussen vanwege de constructie van de batterijomhulsels en/of de grote hoeveelheid energie die batterijen kunnen opslaan.

NIPV-onderzoeken en -kennisdocumenten

Hieronder staan de meest recente onderzoeken en kennisdocumenten van het NIPV.

Brandexperimenten (elektrische) fietsen en (elektrische) scooters (2025)

In opdracht van ProRail voerde het NIPV onderzoek uit naar het brandgedrag en brandverloop van (elektrische) fietsen en (elektrische) scooters in inpandige stallingen. Het doel was om meer inzicht te krijgen in de (brand)veiligheid van fietsenstallingen bij stations.

Onderzoek in 3 fasen

Het onderzoek bestond uit 3 fasen:

  • Fase 1: in kaart brengen van het brandgedrag en het brandverloop van e-bikes en e-scooters. Daarnaast bepalen hoe groot de kans is dat de brand zich naar andere fietsen en scooters uitbreidt.
  • Fase 2: in kaart brengen hoe de brand in een stalling zal verlopen en welke maatregelen genomen kunnen worden om de brand te beheersen.
  • Fase 3: maatregelen adviseren voor het stallen van e-bikes en e-scooters, die ProRail in haar fietsenstallingenbeleid kan opnemen.

Batterijmanagementsysteem en thermal runaway

Dit onderzoek geeft inzicht in de werking van een BMS, en de rol die het speelt of kan spelen bij de preventie van een thermal runaway.

Brandexperiment over de inzet van ultrahogedruk snij- en blussystemen bij branden in batterijen van elektrische voertuigen (2024)

Een ultrahogedruk (uhd) snij- en blussysteem kan veilig en effectief een instabiel of brandend batterijpakket van een elektrisch voertuig blussen. Op voorwaarde dat een aantal veiligheidsmaatregelen wordt genomen. Dit blijkt uit een brandexperiment met 2 elektrische auto’s en aanvullend onderzoek door het NIPV.

Explosieveiligheid lithium-ion energieopslagsystemen (2024)

Hoe kun je een explosie in een energieopslagsysteem voorkomen of de effecten beperken? Het NIPV heeft onderzoek gedaan naar de explosiemaatregelen bij energieopslagsystemen (EOS’en) die lithium-ion batterijen bevatten.

Overige NIPV-onderzoeken en kennisdocumenten

Overige NIPV-onderzoeken en -kennisdocumenten

Download hier alle documenten.



NIPV in de media

Hoe houden we de e-trucks veilig? (maart 2023)

NIPV-video’s en webinars

Video Thermal runaway in een lithium-ion batterijpakket (2023)
Leerfilm Explosie op hybride plezierjacht in Sneek (2021)
Webinar Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen (2020)
Opname van de EU Energy Storage Systems Safety Conference 2022 (juni 2022)
Webinar Veilige Energietransitie: Elektrificatie (2019)

Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.