Onderzoek alternatief aangedreven voertuigen op chemische sites
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, juni 2023
Begin juni 2023 is het rapport verschenen van de tweede fase van een onderzoek naar de veiligheidsconsequenties van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen in de (petro)chemische industrie. Het onderzoek moet inzicht geven in de mogelijke veiligheidsrisico’s van deze categorie voertuigen in de (petro)chemie en in maatregelen om die risico’s te beheersen en effecten van incidenten te beperken. Het LEC Industriële Veiligheid participeert in de klankbordgroep van het onderzoek en specialisten industriële veiligheid van de veiligheidsregio’s hebben deelgenomen aan diverse werkgroepen in de nu afgesloten tweede onderzoeksfase.
Het onderzoek is uitgevoerd door vertegenwoordigers van het NIPV, de veiligheidsregio’s en de industrie, in opdracht van Safety Delta Nederland, een samenwerkingsverband van de (petro)chemische industrie, kennisinstituten en de overheid. Achtergrond van het onderzoek is de trend dat de industrie in haar streven naar meer duurzaamheid en vermindering van CO2-footprint op steeds meer plaatsen traditionele brandstofvoertuigen op diesel en benzine vervangt door elektrische voertuigen en aandrijving met alternatieve brandstoffen, zoals LNG, CNG en waterstof. De veiligheid op terreinen van chemische bedrijven mag niet in gevaar komen door toepassing van deze alternatief aangedreven vervoermiddelen.
In de eerste onderzoeksfase is een literatuurstudie uitgevoerd, om na te gaan wat de wet- en regelgeving zegt over gebruik van alternatief aangedreven transportvoertuigen op terreinen van risicovolle industrieën. Uit die studie bleek dat er, zowel in Nederland als internationaal, nog geen specifieke regelgeving is die iets zegt over veilige toepassing van alternatief aangedreven voertuigen in die specifieke industriesector. Wel zijn er inmiddels de nodige handreikingen opgesteld als basis voor risico- en effectbeheersingsmaatregelen.
Tweede fase
In de tweede fase is onderzoek gedaan naar de mogelijke incidentscenario’s met alternatief aangedreven voertuigen, de te verwachten reële effecten en mogelijkheden om die risico’s en effecten te beheersen. Onderzocht werden onder andere de potentiële gevolgen van accubrand als gevolg van beschadiging en thermal runaway (brand, uitstoot giftige stoffen) en lekkage en brand in voertuigen aangedreven door LNG, CNG en waterstof (fakkel- en plasbrand, explosie). Scenario’s die op terreinen van chemische en petrochemische bedrijven met grootschalige opslag en productie van gevaarlijke stoffen kritisch gewogen moeten worden. De scenario’s zijn beschreven in termen van effecten en effectafstanden en ook is een eerste beschouwing gegeven van risicobeperkende maatregelen, zoals het stellen van eisen aan de kwaliteit van lithium-ion accu’s, beperken van aanrijdgevaar en toepassing van sensoren voor het vroegtijdig signaleren van lekkage en thermal runaway.
Op basis van de opgestelde scenario’s wordt een pilot/praktijktest voorbereid, die in fase drie van het onderzoek bij enkele bedrijven zal worden uitgevoerd.
Lees het rapport
Het rapport kunt u lezen en downloaden op de website van Safety Delta Nederland of download het rapport hieronder.
Lees ook
In 2022 is de voormalige Brandweeracademie deels overgegaan in het Centrum voor Opleiding en Vorming Brandweer (COVB) van het NIPV. Welke ontwikkelingen zijn er op het gebied van onderwijs en examinering? En wat zijn de plannen voor het komende onderwijsjaar?
“Door het Ontwikkelfonds structureel in te zetten voor vakbekwaam worden en vakbekwaam blijven, kan er beter en sneller worden ingespeeld op de vakbekwaamheidsbehoeften in het werkveld”, vertelt Jan Pieter Duhen, voorzitter van de stuurgroep namens de WVA.
“Met de leerblokken wordt ingespeeld op de individuele, uiteenlopende leerbehoefte van de deelnemers. Ook de nieuwe leerstroom Industriële Veiligheid houdt rekening met een doelgroep die steeds meer diversiteit kent en een werkomgeving die aan verandering onderhevig is”, legt onderwijskundige Marieke Geelen uit.
Aan de 53e voltijdopleiding Brandweerofficier nemen twee studenten van de Koninklijke Luchtmacht deel, vanuit de wens om een functie als officier bij de luchtmacht brandweer te vervullen. Student Martin vertelt over zijn ervaringen.
“Er gebeurt veel binnen het brandweeronderwijs. Via deze eerste, periodieke nieuwsbrief informeren we daarom graag collega’s in het land over de laatste ontwikkelingen”, vertelt Albert Gieling, manager bij het NIPV.
Tankopslagbedrijven in Zuid-Holland die foamdammen van aluminium toepassen op drijvende tankdaken, moeten deze uiterlijk eind 2025 hebben vervangen door foamdammen van staal of een aantoonbaar gelijkwaardig ander materiaal.
Doel van dit project is om recent afgestudeerde studenten aan het hoger beroepsonderwijs en universiteiten te interesseren voor een job met industriële specialisatie bij de veiligheidsregio’s.
Het scenarioboek en de bijbehorende 112 scenariokaarten maken deel uit van de ‘paraplu’ van scenarioboeken op de website van het NIPV, naast de publicaties over externe veiligheid en energietransitie.
Het aantal bedrijven met een bedrijfsbrandweeraanwijzing is in 2022 licht gestegen ten opzichte van 2021, van 96 naar 103. Ook het aantal beoordeelde bedrijven is gestegen, van 328 naar 362. Dat blijkt uit het rapport ‘Stand van zaken bedrijfsbrandweeraanwijzingen bij Brzo-bedrijven’, dat het LEC IV heeft opgesteld ten behoeve van de Staat van de Veiligheid 2022.