Dienstverlening COVB volop in ontwikkeling

oktober 2023

In maart 2022 is de voormalige Brandweeracademie deels overgegaan in het Centrum voor Opleiding en Vorming Brandweer (COVB) van het NIPV. Wat zijn de kerntaken van het COVB? Welke ontwikkelingen zijn er op het gebied van onderwijs en examinering? En wat zijn de plannen voor het komende onderwijsjaar?

Training aan een groep cursisten
Training over slaap door Leo van Woerden tijdens vijfdaagse training Basisprincipes van brandbestrijding.

Hoe is het COVB georganiseerd en wat zijn de kerntaken?  

Het COVB bestaat uit twee onderwijsteams en een team onderwijsondersteuning, waar ook het examenbureau onderdeel van uitmaakt. Samen zetten zij zich in voor het ontwikkelen van het landelijke brandweeronderwijs en de examens en het organiseren en uitvoeren van onderwijs en examinering. Zij werken hierbij nauw samen met de veiligheidsregio’s en collega’s van de Nederlandse Academie voor Crisisbeheersing en Brandweerzorg van het NIPV. De werkzaamheden bestaan uit: 

  1. Ontwikkeling en onderhoud van kwalificatiedossiers 
  2. Ontwikkeling van onderwijs- en examenbeleid en onderwijsvernieuwing 
  3. Ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van brandweeronderwijs en examens  
  4. Benoemen, opleiden en professionaliseren van docenten en examinatoren 
  5. Relatiebeheer en samenwerking met de RCDV en de veiligheidsregio’s 

De missie van het COVB is om als toonaangevend onderwijsinstituut bij te dragen aan uitstekend opgeleide professionals in het veiligheidsdomein en daarmee bij te dragen aan een veiliger Nederland. Daar zetten de onderwijsteams zich dagelijks voor in. Uiteraard in nauwe samenwerking met het team Opleidingen Crisisbeheersing, dat ook onderwijs verzorgt voor de veiligheidsregio’s en is ondergebracht bij de Nederlandse Academie voor Crisisbeheersing en Brandweerzorg (NACB) van het NIPV.

Wat is het afgelopen onderwijsjaar bereikt?

Allereerst zijn de teams op sterkte gebracht met de komst van een aantal nieuwe collega’s, waaronder een decaan, enkele opleidingscoördinatoren, trainers/adviseurs en onderwijskundigen. Actuele leergangen zijn verder doorontwikkeld. Omdat het om veel verschillende opleidingen gaat, is met de Werkveldadviescommissie (WVA) een meerjarenplanning afgesproken. Zo is afgelopen tijd veel energie gaan zitten in het herzien van de duikopleidingen van certificatie naar registratie, in samenwerking met de Veiligheidsregio Fryslân en het ministerie van Sociale Zaken. Daarnaast is gewerkt aan flexibilisering van het reguliere onderwijs, met als resultaat de vorig jaar opgeleverde leerstroom Specialist Ruimtelijke Veiligheid en de nieuwe leerstroom Specialist Industriële Veiligheid die in september is gestart.  

En natuurlijk blijven we doen waar we goed in zijn: opleiden en bijscholen, van vakbekwaam worden tot vakbekwaam blijven. Zo is de 53e voltijdopleiding Brandweerofficier vorig jaar met 19 studenten van start gegaan. Van de opleidingen OvD en HOvD hebben respectievelijk 47 en 16 studenten hun diploma ontvangen. Er is een groep gestart met de opleiding AGS. Ook op het gebied van bijscholing heeft het COVB niet stilgezeten. De vijfdaagse training Basisprincipes voor brandbestrijding en diverse leerblokken op het gebied van risicomanagement en leiderschap & organisatie zijn afgelopen jaar van start gegaan en voorzien in een behoefte. Bovendien was het NIPV dit voorjaar gastheer van de tweede editie van het Officer Development Program van de FEU (Federation of European fire officers), waar officieren uit heel Europa vijf dagen kennis hebben uitgewisseld over de toekomst van de brandweerberoepspraktijk. 

Welke plannen zijn er voor het komende onderwijsjaar?

Het komende jaar blijft het COVB van het NIPV een bijdrage leveren aan een toekomstbestendig onderwijsstelsel en de herziening van de kwalificatiedossiers en de doorontwikkeling van onderwijs. Hiervoor wordt de onderwijsvisie verder aangescherpt en vertaald naar verbeteracties. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de verhouding tussen interne kennis en deskundigheid en de inzet van collega’s vanuit de veiligheidsregio’s op basis van detachering. Professionalisering van docenten, instructeurs en examinatoren hoort daar vanzelfsprekend ook bij.  

Daarnaast wordt er verder gewerkt aan de inrichting en implementatie van de twee nieuwe onderwijssystemen: de Elektronische Leeromgeving Canvas en het Studenten Informatiesysteem Educator. Deze systemen worden momenteel ingericht en in de loop van 2024 in het land geïmplementeerd. Over dit project is een aparte nieuwsbrief beschikbaar.

Meedenken? Graag!

Wil je meedenken over de activiteiten van het COVB, heb je vragen of heb je ideeën voor onderwerpen waaraan we aandacht kunnen besteden? Laat het ons vooral weten door te reageren op deze mail, of neem contact met ons op via onderstaand e-mailadres.

Lees ook

27-06-2022
Werkbezoek Community of Practice Batterypacks aan ElaadNL

Begin juni bracht de Community of Practice Batterypacks een bezoek aan het nieuwe testlab voor het laden van elektrische voertuigen van ElaadNL.

16-05-2022
Commentaarronde nieuwe PGS 37: veel feedback

Commentaarronde nieuwe PGS 37: veel feedback

16-05-2022
Tankputbrandbestrijding met afstandsbediening

Tankputbrandbestrijding met afstandsbediening

16-05-2022
Leidraad ‘Management of Change’ transitie blusschuim

Onder auspiciën van het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) wordt momenteel een handreiking ‘Management of Change’ voor de schuimtransitie ontwikkeld.

31-03-2022
Het nieuwe logo: de kracht van eenvoud

What’s in a name? En hoe straal je met een merklogo uit wie je bent en wat je doet? Die vraag bracht het LEC Industriële Veiligheid in wording in contact met de ontwerpers van WebNL Creative Studio’s.

31-03-2022
Vijftien jaar LEC in een notendop

Van kwaliteitsimpuls tot gezaghebbend centraal kennisloket. Zo kan in een notendop de geschiedenis van het LEC IV worden samengevat.

31-03-2022
LEC Industriële Veiligheid: de eerste stappen op een nieuwe weg

Het LEC IV is een feit en richt zijn focus nu op het inhoud geven van zijn nieuwe koers in het domein industriële veiligheid.