Het nieuwe logo: de kracht van eenvoud

April 2022

Willem van Veelen, WebNL Creative Studio’s

What’s in a name? En hoe straal je met een merklogo uit wie je bent en wat je doet? Die vraag bracht het LEC Industriële Veiligheid in wording in contact met de ontwerpers van WebNL Creative Studio’s. Valentijn Kattemolle en Willem van Veelen gingen aan de slag en ontwierpen de nieuwe huisstijl voor het LEC IV. En die is, blijkens de eerste reacties, goed gevallen.

“Een logo moet krachtig zijn in zijn eenvoud”, legt Willem van Veelen van WebNL uit. “Alles wat je identiteit bepaalt moet in één oogopslag zichtbaar zijn, dus houd het woordmerk simpel. Een ‘mooi’ logo is niet genoeg. Mooi is een heel subjectief begrip. Belangrijk is dat een logo de aandacht trekt en in één blik laat zien waar de organisatie voor staat. Dat was onze uitdaging toen we voor deze klus werden benaderd. Onze eerste klus in het domein openbare veiligheid en heel leuk om dit voor deze expertiseclub te hebben mogen doen.”

Willem en Valentijn haalden in een gezamenlijke kick-offbijeenkomst input op en lieten zich informeren over het LEC en zijn taken en doelstellingen. ‘Die input is belangrijk voor je ontwerp”, vervolgt Willem van Veelen. “Als je een passend logo voor een organisatie wilt maken, moet je een goed beeld hebben van waar die organisatie voor staat en hoe de wereld waarin zij opereert eruit ziet. De brandweer is best een complexe organisatie, heb ik in dit proces ervaren. Met heel veel raden, vak- en werkgroepen en commissies. Om je in dat brede vakgebied te onderscheiden moet je sterk voor de dag komen met een onderscheidend ontwerp en tegelijk toch laten zien dat het brandweerdomein de basis is. Daarnaar verwijzen de rode kleur en het vlammetje in het woordmerk.”

Met de degelijkheid van een strak ontwerp zit het LEC IV volgens Willem qua vormgeving op dezelfde lijn als bijvoorbeeld spoorwegbedrijf Deutsche Bahn (DB). Twee letters in een kader met afgeronde hoeken; meer is niet nodig om bij het grote publiek herkenning te creëren als nationale railvervoerder. Die herkenningskracht heeft ook het nieuwe logo van het LEC IV. Strak, functioneel, robuust.

Het ringenpatroon dat aanvullend in communicatie-uitingen van het LEC wordt gebruikt, laat aan duidelijkheid ook al niets te wensen over: het LEC staat centraal in het Netwerk Industriële Veiligheid, als faciliterend en regisserend middelpunt dat alle in dat netwerk aanwezige kennis en kunde verbindt. Willem van Veelen: “De centrale rol van LEC binnen het netwerk wordt gesymboliseerd door het lijnenspel, dat in de huisstijl steeds weer naar voren komt. Ook hier zit de kracht in eenvoud. ‘less is more’.”