Algemene informatie
Elektrificatie is het proces van het vervangen van niet-elektrische systemen en apparaten door elektrische varianten. Doel hiervan is het verminderen van gebruik van fossiele brandstoffen. Daarom is elektrificatie een belangrijk onderdeel van de energietransitie, de overgang van het gebruik van fossiele energie naar energie uit hernieuwbare bronnen.
Elektrificatie en vervoer
- Afwijkende brandduur en brandverloop van lithium-ion batterijen.
- Vlamboog en spanning op de battery pack en het voertuig.
- Blijvende stroomtoevoer als voertuig aan laadpaal staat.
- Spontaan bewegend voertuig.
- Vrijkomen van giftige en bijtende stoffen waardoor brandbestrijding, zeker in parkeergarages, beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden.
- Voertuigen kunnen ook nog een brandstofcel bevatten (zie voor gevaren en werkwijze de Aandachtskaart Voertuigbrand met H2 op de pagina Waterstof).
Elektrificatie en opslag
- Ontstaan van waterstofgas en corrosieve dampen omdat lithium reageert heftig reageert met water.
- Koelmiddel is vaak fluorhoudend en soms brandbaar.
- Vergiftiging vanwege vrijkomen van zeer giftige (Klasse 6.1) en corrosieve (Klasse 8) ontledings-en verbrandingsproducten zoals elektrolyten, waterstoffluoride en mogelijk fosforylfluoride.
- Elektrocutiegevaar.
- De witgrijze rook die vrijkomt bij een brand met batterijen bevat zure componenten zoals waterstoffluoride, lithiumoxide en zoutzuur.
- Brand in een thuisbatterij heeft geen actieve afvoer van ontledingsgassen naar buiten. Dit is gevaarlijk voor de bewoners en de hulpverleners die het huis betreden.
- Steekvlammen, kleine explosies en rondvliegende delen tot 15 meter.
- Verontreinigen van het riool, oppervlaktewater, waterwegen of de watervoorziening door verzuurd bluswater.
Brand bij grote batterijen of een groot aantal defecte batterijen is zeer moeilijk of niet te blussen vanwege de constructie en/of de grote hoeveelheid.
NIPV-onderzoeken en -kennisdocumenten
Hieronder staan onze onderzoeken en kennisdocumenten rondom elektrificatie.
Brandexperiment over de inzet van ultrahogedruk snij- en blussystemen bij branden in batterijen van elektrische voertuigen
Een ultrahogedruk (uhd) snij- en blussysteem kan veilig en effectief een instabiel of brandend batterijpakket van een elektrisch voertuig blussen. Op voorwaarde dat een aantal veiligheidsmaatregelen wordt genomen. Dit blijkt uit een brandexperiment met 2 elektrische auto’s en aanvullend onderzoek door het NIPV.
-
Brandexperiment over de inzet van ultrahogedruk snij- en blussystemen bij branden in batterijen van elektrische voertuigen
pdf | 9 MB | 26-11-2024 -
Handelingsperspectief inzet uhd-blussysteem bij brand in batterijpakket van elektrisch voertuig
pdf | 1 MB | 26-11-2024 -
Fire experiment to examine the use of ultra high pressure extinguishing systems for fires in batteries of electric vehicles
pdf | 10 MB | 26-11-2024 -
Framework for action deploying UHP extinguishing system in case of fire in battery pack of electric vehicle
pdf | 1 MB | 26-11-2024
Verkenning mogelijke maatregelen bij de opslag van lithium-ion batterijen in brandcompartimenten groter dan 2500m²
Met de toegenomen bedrijfsmatige opslag van lithium-ion batterijen gaan veiligheidsrisico’s gepaard. Het doel van dit onderzoek is om te verkennen of en zo ja welke (extra) veiligheidsmaatregelen kunnen bijdragen aan een veiliger opslag van lithium-ion batterijen in grote brandcompartimenten. Ook zijn er afwegingskaders opgesteld voor de keuze van deze maatregelen.
Veiligheid in tweede levenstoepassingen van energietransitietechnologieën
Batterijen, zonnepanelen en windturbines worden niet vaak hergebruikt zonder aanpassingen. Herfabricage, herbestemming en recycling vinden vaker plaats én zijn ook kansrijker zonder extra bijkomende veiligheidsrisico’s, mits kwaliteitscontrole aan het eind van de eerste levensfase consequent wordt uitgevoerd.
Brand in een energieopslagsysteem te Helmond: lessen op het gebied van incidentbestrijding
Dit (beknopte) incidentrapport heeft als doel de belangrijkste bevindingen op het gebied van de incidentbestrijding van de brand van het energieopslagsysteem (EOS) in Helmond op 25 december 2023 te delen, zodat ervan geleerd kan worden.
Overige NIPV-onderzoeken en -kennisdocumenten
-
Literatuuronderzoek naar brandeffecten van lithium-ion batterijbranden
pdf | 2 MB | 02-04-2024 -
Jaarrapportage 2023 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen
pdf | 2 MB | 16-04-2024 -
Factsheet Jaarrapportage 2023 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen
pdf | 1 MB | 16-04-2024 -
Informatieblad energietransitie
pdf | 2 MB | 14-12-2023 -
Verslag werkbezoek aan International Conference on Fires in vehicles (FIVE) in Noorwegen
pdf | 2 MB | 05-10-2023 -
Incidentbestrijding elektrische voertuigen op schepen
pdf | 2 MB | 13-06-2023 -
Verkenning toekomstige batterijtypen en veiligheid
pdf | 2 MB | 12-07-2023 -
Duurzaam bouwen – brandveiligheid van installaties
pdf | 2 MB | 06-04-2023 -
Analyse mediaberichten van branden met light electric vehicles 2020-2022
pdf | 2 MB | 15-03-2023 -
Opladen van li-ion batterijen bij lage temperaturen
pdf | 982 KB | 20-02-2023 -
Onderzoek dompelcontainers. Een beoordeling van de dompelcontainer en mogelijke alternatieven
pdf | 3 MB | 06-02-2023 -
Poster Onderzoek dompelcontainers en mogelijke alternatieven
pdf | 212 KB | 06-02-2023 -
Input omgevingsveiligheid voor de Regionale Energiestrategie (RES) 2.0
pdf | 391 KB | 25-01-2023 -
Zakboek Energietransitie voor incidentbestrijders
pdf | 481 KB | 20-09-2022 -
Koppeling van veiligheidsdata uit laadinfrastructuur met de Meldkamer Brandweer
pdf | 1 MB | 24-06-2022 -
Kennisbundel Elektrificatie
pdf | 1 MB | 04-11-2024 -
Onderbouwing van risico op elektrocutie/elektrische schok bij incidenten met e-voertuigen
pdf | 121 KB | 07-12-2020 -
Zakkaart Handelingsperspectief bij e-voertuigen
pdf | 152 KB | 07-12-2020 -
Aandachtskaart Veilig optreden nabij elektriciteit
pdf | 434 KB | 18-06-2020 -
Kennisdocument Brandweeroptreden nabij elektriciteit
pdf | 1 MB | 10-04-2020 -
Brandweeroptreden bij incidenten met moderne voertuigen
pdf | 5 MB | 26-09-2016 -
Veiligheid alternatief aangedreven voertuigen op chemische sites, fase 1
pdf | 1 MB | 12-04-2022 -
Veiligheid alternatief aangedreven voertuigen op chemische sites, fase 2
pdf | 1 MB | 05-07-2024 -
De doorwerking van de energietransitie op omgevingsveiligheid
pdf | 2 MB | 29-04-2022 -
Energie Opslag Systemen op schepen: uitgangspunten voor risicobeheersing
pdf | 2 MB | 22-03-2022 -
Aandachtskaart Lithium-ion energiedragers
pdf | 288 KB | 08-06-2021 -
Handreiking Veiligheidsprincipes kleinschalig EOS’en (<20 kWh)
pdf | 2 MB | 01-03-2021 -
Handreiking Elektriciteit Opslag Systemen (EOS > 20 kWh Li-ION)
pdf | 745 KB | 01-11-2020 -
Handreiking Energieopslag en/of opwekking op daken van collectieve woongebouwen
pdf | 2 MB | 08-10-2020 -
Report EU Energy Storage Systems Safety Conference 2023
pdf | 3 MB | 18-12-2023 -
Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen
pdf | 4 MB | 15-07-2021 -
Infographic Veilig parkeren en laden van elektrische voertuigen in parkeergarages
pdf | 291 KB | 01-01-2024 -
Aandachtskaart Bestrijding incident e-voertuig (elektrisch of hybride)
pdf | 340 KB | 07-12-2020 -
Brandveiligheid van elektrische bussen
pdf | 2 MB | 30-09-2016 -
Factsheet Brandveiligheid van elektrische bussen
pdf | 173 KB | 21-11-2016
English documents
Please download the documents below.
-
Factsheet Annual report 2023 Incidents with alternative fuel vehicles
pdf | 1 MB | 16-04-2024 -
Booklet Energy transition for first responders
pdf | 642 KB | 20-09-2022 -
Poster Submerging container and its possible alternatives
pdf | 199 KB | 06-02-2023 -
Fire safety of indoor car parks accomodating electrically powered vehicles
pdf | 4 MB | 15-07-2021
NIPV in de media
NIPV-video’s en webinars
Externe documenten
Wet- en regelgeving
Gerelateerd onderzoek
Gerelateerde kennis
Heeft u een vraag over dit onderwerp?
Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht