Staat van de Veiligheid 2021
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, december 2022
Op 5 december jl. heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat namens de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Justitie en Veiligheid de jaarlijkse ‘Staat van de Veiligheid’ aangeboden aan de Tweede Kamer. Het LEC Industriële Veiligheid heeft voor de jaarlijkse kamerraportage de stand van zaken bedrijfsbrandweeraanwijzingen bij Brzo-bedrijven 2021 aangeleverd.
Hoewel 2021 het tweede jaar van de Coronapandemie was, zijn de veiligheidsregio’s er in grote lijnen in geslaagd om conform hun wettelijke taken alle hogedrempel Brzo-inrichtingen minimaal één keer te inspecteren. In totaal is 98 procent van de betreffende bedrijven minimaal één keer geïnspecteerd. Ook is voldaan aan de taakstelling dat alle lagedrempel-inrichtingen minimaal een keer per drie jaar dienen te worden geïnspecteerd.
In 2021 telde Nederland 408 Brzo-bedrijven. In de monitor 2021 valt op dat het geconstateerde aantal lichte overtredingen ten opzichte van 2020 is gedaald van 580 naar 523, terwijl het aantal middelzware en zware overtredingen juist een stijgende lijn laat zien. De toename van het aantal middelzware overtredingen was het grootst (van 178 naar 220. Het aantal zware overtredingen nam toe van drie naar negen. In totaal zijn 752 overtredingen vastgesteld bij 108 bedrijven. Circa 40 procent van de bedrijven telde geen enkele overtreding.
De zware overtredingen, waarop in de meeste gevallen direct handhavend is opgetreden om het gevaar weg te nemen, hadden onder andere betrekking op explosieveiligheid, onveilige werkomstandigheden en controle op de exploitatie. Omdat het aantal lichte overtredingen is gedaald, is het cijfermatig totaalbeeld qua overtredingen van 2021 en 2020 ongeveer gelijk. De toename van het aantal middelzware en zware overtredingen is echter wel een aandachtspunt voor toekomstige inspecties en handhaving.
Op het gebied van bedrijfsbrandweeraanwijzingen zijn geen grote verschillen met het voorgaande jaar vastgesteld. De veiligheidsregio’s hebben een goed beeld van de stand van zaken van aanwijstrajecten en derhalve van de preparatie van Brzo-inrichtingen op incidentbestrijding. Tot 1 april dit jaar is voor 328 van de 408 Brzo- bedrijven een beoordeling op bedrijfsbrandweerplicht uitgevoerd. Daarvan zijn 96 bedrijven inmiddels daadwerkelijk aangewezen; voor 240 bedrijven is besloten dat voor hun situatie geen bedrijfsbrandweer nodig is.
Op het moment van de inventarisatie was voor 68 bedrijven een bedrijfsbrandweerprocedure opgestart of nog gepland. De verwachting van de veiligheidsregio’s is dat slechts in zes gevallen daadwerkelijk een bedrijfsbrandweeraanwijzing zal volgen. Deels gaat het om nieuwe Brzo-bedrijven. De kans op een aanwijzing als bedrijfsbrandweerplichtig is overigens voor Brzo-bedrijven die gelden als hogedrempelinrichting drie keer hoger dan voor bedrijven die vallen onder de lage drempel.
Vanaf dit jaar worden de documenten die door BRZO+ en het LEC IV worden aangeleverd als onderdeel van de Staat van de Veiligheid niet langer in hun geheel gebundeld en als bijlagen naar de Tweede Kamer gestuurd. In plaats daarvan wordt volstaan met een korte samenvatting van de resultaten. Het LEC IV vindt het vanuit het oogpunt van transparantie belangrijk om de veiligheidsregio’s en hun netwerkpartners inzicht te geven in de BRZO+ monitor en de stand van zaken met betrekking tot bedrijfsbrandweeraanwijzingen. De rapporten zijn derhalve als link bij dit artikel gevoegd, voor wie ze in detail wil nalezen.
Lees de Kamerbrief bij Staat van de Veiligheid 2021.
Download het rapport Stand van zaken bedrijfsbrandweren Brzo-bedrijven 2021
Lees ook
Jan Meinster van het LEC IV leidde een ‘inspiratietafel’ over de blusschuimtransitie. Duidelijk werd dat bedrijven behoefte hebben aan concrete informatie.
Met 2024 op de kalender wordt het voor de industrie en de brandweersector zaak haast te maken met de blusschuimtransitie. De Europese verordening die het gebruik van PFAS in blusschuim verbiedt, wordt namelijk in de loop van komend jaar van kracht.
De bijeenkomst was bedoeld om te informeren over de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s.
Het LEC IV werkt aan het opstellen van zijn eerste meerjarenplan met meerjarenbegroting voor de periode 2024-2027.
Energie- en grondstoffentransitie, klimaatverandering, toenemende ketencomplexiteit; de hele maatschappij is in transitie. Ook de industrie en de transportketen krijgen met nieuwe risico’s te maken, met uitdagingen voor risico- en crisisbeheersingsspecialisten van de veiligheidsregio’s.
Het NIPV en het LEC IV bieden in 2024 een tweetal cursussen NFPA (National Fire Protection Association) aan. De Amerikaanse NFPA veiligheidsstandaarden worden ook in veel andere landen, waaronder Nederland, toegepast.
Al tien jaar lang werken gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het harmoniseren van het beoordelingskader en veiligheidsmaatregelen rond spoorwegemplacementen.
Tijdens inspecties blijkt dat flensverbindingen aan leidingen, installaties en opslagtanks voor gevaarlijke stoffen niet altijd aan de gestelde eisen voldoen, waardoor die verbindingen kunnen falen.
Nog ruim een maand te gaan en dan is het zo ver: de langverwachte invoering van de Omgevingswet. De invoeringsdatum 1 januari 2024 is bij Koninklijk besluit, dat is voorgelegd aan de aan de Eerste en Tweede Kamer, vastgelegd.