Scenariokaarten Industriële Veiligheid online
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, september 2023
Het scenarioboek en de bijbehorende 112 scenariokaarten maken deel uit van de ‘paraplu’ van scenarioboeken op de website van het NIPV, naast de publicaties over externe veiligheid en energietransitie.
Het Scenarioboek Industriële Veiligheid heeft afgelopen zomer een flinke update gehad. Alle 112 in het document benoemde scenario’s zijn door NIPV gedigitaliseerd en online gezet; een aanvulling die al werd aangekondigd tijdens het webinar in december vorig jaar, waarin het scenarioboek werd gepresenteerd en de systematiek en werkwijze werden toegelicht. Het scenarioboek en de bijbehorende 112 scenariokaarten maken nu deel uit van de ‘paraplu’ van scenarioboeken op de website van NIPV, naast de publicaties over externe veiligheid en energietransitie.
De scenariokaarten IV zijn gerubriceerd in twee groepen: milieubelastende activiteiten (MBA) en Scenario’s (incidenttypen). De beschreven scenario’s verwijzen door naar uitwerking op vier onderdelen: effecten, vergunningadvies, bedrijfsbrandweer en een rekenblad. De scenariokaarten zijn een praktisch basishulpmiddel voor specialisten industriële veiligheid van de veiligheidsregio’s en veiligheidsfunctionarissen van bedrijven, waarmee zij scenario’s kunnen toetsen aan bedrijfsbrandweeraanwijzingen en inzicht krijgen in effecten van incidentscenario’s en maatregelen voor preventie en incidentbestrijding. Een interactieve rekenmodule in de scenariokaarten bevat het scenarioboek nog niet.
Het scenarioboek wordt door een beheergroep, bestaande uit specialisten uit het netwerk industriële veiligheid en NIPV, up to date gehouden. De groep komt enkele keren per jaar bijeen om te bespreken of er nieuwe thema’s en incidenttypen zijn waarvoor scenariokaarten dienen te worden gemaakt. Die worden dan zo nodig aan het scenarioboek toegevoegd.
Het online scenarioboek van het Landelijk Expertisecentrum Industriële Veiligheid heeft een oudere versie uit 2009 vervangen , die vanwege de ontwikkelingen op het gebied van veiligheidsbeleid, wetgeving en risico’s en voortschrijdend inzicht gedateerd was. Onder andere de aankomende Omgevingswet en nieuwe risico- en incidenttypen rond de energietransitie, waren actuele aanleidingen om het scenarioboek te vernieuwen. De nieuwe versie is praktischer toepasbaar en is voorzien van hyperlinks, waarmee snel kan worden geschakeld naar andere relevante documentatie, zoals PGS-documenten, handreikingen en werkbladen.
U vindt het Scenarioboek IV en de scenariokaarten op:
https://scenarioboeken.nipv.nl/.
Lees ook
Jan Meinster van het LEC IV leidde een ‘inspiratietafel’ over de blusschuimtransitie. Duidelijk werd dat bedrijven behoefte hebben aan concrete informatie.
Met 2024 op de kalender wordt het voor de industrie en de brandweersector zaak haast te maken met de blusschuimtransitie. De Europese verordening die het gebruik van PFAS in blusschuim verbiedt, wordt namelijk in de loop van komend jaar van kracht.
De bijeenkomst was bedoeld om te informeren over de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s.
Het LEC IV werkt aan het opstellen van zijn eerste meerjarenplan met meerjarenbegroting voor de periode 2024-2027.
Energie- en grondstoffentransitie, klimaatverandering, toenemende ketencomplexiteit; de hele maatschappij is in transitie. Ook de industrie en de transportketen krijgen met nieuwe risico’s te maken, met uitdagingen voor risico- en crisisbeheersingsspecialisten van de veiligheidsregio’s.
Het NIPV en het LEC IV bieden in 2024 een tweetal cursussen NFPA (National Fire Protection Association) aan. De Amerikaanse NFPA veiligheidsstandaarden worden ook in veel andere landen, waaronder Nederland, toegepast.
Al tien jaar lang werken gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het harmoniseren van het beoordelingskader en veiligheidsmaatregelen rond spoorwegemplacementen.
Tijdens inspecties blijkt dat flensverbindingen aan leidingen, installaties en opslagtanks voor gevaarlijke stoffen niet altijd aan de gestelde eisen voldoen, waardoor die verbindingen kunnen falen.
Nog ruim een maand te gaan en dan is het zo ver: de langverwachte invoering van de Omgevingswet. De invoeringsdatum 1 januari 2024 is bij Koninklijk besluit, dat is voorgelegd aan de aan de Eerste en Tweede Kamer, vastgelegd.