Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, februari 2024
De Landelijke Handhavingsstrategie Brzo is aangepast aan de Omgevingswet en heet nu Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen (LHS). Het betreft een wetstechnische en tekstuele wijziging. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.
De oorspronkelijke handhavingsstrategie Brzo is in 2013 opgesteld door de werkgroep Handhaving van BRZO+. In verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en daarmee het vervallen van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 en de Regeling zware ongevallen, moest de handhavingsstrategie worden aangepast. Deze aanpassingen zijn alleen wetstechnische en tekstuele van aard. De inhoudelijke actualisatie staat voor 2024 op de rol.
De grootste wijziging is de aanpassing van tabel A, behorende bij de LHS. Deze tabel is aangepast naar de artikelen van paragraaf 4.2 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Daarbij is achter elk artikel uit het Bal aangegeven welk artikel dit betrof in het Brzo 2015/Rrzo en wie van de inspectiepartners op het betreffende artikel kan handhaven.
Aangezien de LHS alleen wetstechnisch is aangepast aan de Omgevingswet/Bal, bevat de strategie nog verouderde begrippen zoals LAT RB, verbeterprogramma BeteRZO en NIM 2. Deze verouderde begrippen worden aangepast bij de inhoudelijke actualisatie van de landelijke handhavingstrategie Seveso-inrichtingen.
Download het document
Lees ook
Jan Meinster van het LEC IV leidde een ‘inspiratietafel’ over de blusschuimtransitie. Duidelijk werd dat bedrijven behoefte hebben aan concrete informatie.
Met 2024 op de kalender wordt het voor de industrie en de brandweersector zaak haast te maken met de blusschuimtransitie. De Europese verordening die het gebruik van PFAS in blusschuim verbiedt, wordt namelijk in de loop van komend jaar van kracht.
De bijeenkomst was bedoeld om te informeren over de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s.
Het LEC IV werkt aan het opstellen van zijn eerste meerjarenplan met meerjarenbegroting voor de periode 2024-2027.
Energie- en grondstoffentransitie, klimaatverandering, toenemende ketencomplexiteit; de hele maatschappij is in transitie. Ook de industrie en de transportketen krijgen met nieuwe risico’s te maken, met uitdagingen voor risico- en crisisbeheersingsspecialisten van de veiligheidsregio’s.
Het NIPV en het LEC IV bieden in 2024 een tweetal cursussen NFPA (National Fire Protection Association) aan. De Amerikaanse NFPA veiligheidsstandaarden worden ook in veel andere landen, waaronder Nederland, toegepast.
Al tien jaar lang werken gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het harmoniseren van het beoordelingskader en veiligheidsmaatregelen rond spoorwegemplacementen.
Tijdens inspecties blijkt dat flensverbindingen aan leidingen, installaties en opslagtanks voor gevaarlijke stoffen niet altijd aan de gestelde eisen voldoen, waardoor die verbindingen kunnen falen.
Nog ruim een maand te gaan en dan is het zo ver: de langverwachte invoering van de Omgevingswet. De invoeringsdatum 1 januari 2024 is bij Koninklijk besluit, dat is voorgelegd aan de aan de Eerste en Tweede Kamer, vastgelegd.