Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, februari 2024
De Landelijke Handhavingsstrategie Brzo is aangepast aan de Omgevingswet en heet nu Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen (LHS). Het betreft een wetstechnische en tekstuele wijziging. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.
De oorspronkelijke handhavingsstrategie Brzo is in 2013 opgesteld door de werkgroep Handhaving van BRZO+. In verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en daarmee het vervallen van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 en de Regeling zware ongevallen, moest de handhavingsstrategie worden aangepast. Deze aanpassingen zijn alleen wetstechnische en tekstuele van aard. De inhoudelijke actualisatie staat voor 2024 op de rol.
De grootste wijziging is de aanpassing van tabel A, behorende bij de LHS. Deze tabel is aangepast naar de artikelen van paragraaf 4.2 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Daarbij is achter elk artikel uit het Bal aangegeven welk artikel dit betrof in het Brzo 2015/Rrzo en wie van de inspectiepartners op het betreffende artikel kan handhaven.
Aangezien de LHS alleen wetstechnisch is aangepast aan de Omgevingswet/Bal, bevat de strategie nog verouderde begrippen zoals LAT RB, verbeterprogramma BeteRZO en NIM 2. Deze verouderde begrippen worden aangepast bij de inhoudelijke actualisatie van de landelijke handhavingstrategie Seveso-inrichtingen.
Download het document
Lees ook
Deze maand eindigt de consultatieronde van het Europese chemie-agentschap ECHA, waarin overheden en bedrijven kunnen reageren op de voorgestelde EU PFAS-restrictie in blusschuim.
Met het nieuwe materieel- en inzetconcept van de CBP is de publiek-private brandweerorganisatie voor het Rotterdamse haven- en industriegebied in staat om full surface tankbranden en tankputbranden effectiever, sneller en veiliger te bestrijden.
Het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen heeft een verkennend onderzoek gedaan naar het overschakelen naar alternatief aangedreven (emissieloze) hulpverleningsvoertuigen.
René de Bie, adviseur brandveiligheid milieu, en Patrick van Delft, medewerker vakbekwaamheid bij de industriële brandweerpost, bouwden een schaalmodel 1:100 van een industrielocatie met tankput, diverse opslagtanks, tankcontainers, leidingen en een laaddok voor vrachtwagens.
Sinds 1 mei jl. geeft Ron leiding aan de afdeling Industriële veiligheid van de VRR en is hij opnieuw programmamanager van het LEC IV. “Want de industrie is de mooiste wereld om in te werken en er liggen meer dan genoeg nieuwe uitdagingen.”
Onderzoek cyberveiligheid industrie Oost-Nederland
Tijdens hun werkbezoek aan de Verenigde Staten namen Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid bij NIPV en Tom Hessels, onderzoeker NIPV, kennis van de ontwikkelingen op het gebied van energieopslagsystemen in Seattle en omgeving.
LEC IV cursus MBA goed ontvangen