Eerste aanmeldingen voor Traineeship Omgevingsveiligheid
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, april 2024
De eerste kandidaten voor het Traineeship Omgevingsveiligheid hebben zich gemeld. Op 5 maart ging de wervingscampagne online op de website van Brandweer Nederland en al binnen vier uur was de eerste reactie binnen. Na tien dagen stond de teller op negen. Met het traineeship willen het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) en de veiligheidsregio’s proberen jonge mensen te interesseren voor een functie in de domeinen industriële veiligheid en omgevingsveiligheid. Veel regio’s hebben vacatures en het is moeilijk nieuwe medewerkers te werven voor de specialistische ‘niche’. De eerste reacties van geïnteresseerden zijn bemoedigend.
“Er is een groep van minimaal acht mensen nodig om van start te kunnen gaan met de introductiecursus, maar we streven naar twaalf trainees”, vertelt Chantal Torn, coördinator Traineeship Omgevingsveiligheid bij het LEC IV. “Er zijn dus nog een paar mensen nodig om de eerste groep ‘vol’ te krijgen. Die groep krijgt dan in september op een centrale plek in het land een introductieprogramma van drie dagen, dat in het teken staat van kennismaking. Tijdens deze dagen worden de trainees meegenomen in de wereld van industriële veiligheid en ruimtelijke veiligheid. Het LEC IV faciliteert deze introductiedriedaagse. De kandidaten geven in hun sollicitatie zelf aan wat de eerste regio van hun keuze is, plus een tweede regio als reserve.”
Tien veiligheidsregio’s hebben aangegeven een of meer trainees te willen plaatsen en opleiden. In de regio krijgen zij dan een twee jaar durende basisopleiding tot specialist industriële of ruimtelijke veiligheid. Dat is deels een individueel leertraject, maar er zijn ook groepsgewijze cursus- en coachingmomenten.
Enthousiaste reactie
Chantal Torn zegt verrast te zijn door de snelle eerste respons op de wervingscampagne, die behalve op de website van Brandweer Nederland ook is verspreid via social media, voor een zo groot mogelijk bereik. “Die eerste reactie, binnen vier uur, was direct een hele leuke, van een studente die in het vierde jaar van haar studie integrale veiligheid zat en bijzonder enthousiast op de oproep reageerde. Nu het lijstje potentiële trainees groeit, zijn we als projectorganisatie best een beetje trots op wat we met elkaar hebben neergezet. We hopen dat van de aangemelde kandidaten een zo groot mogelijk deel een match vindt met een veiligheidsregio, zodat we er binnen enkele jaren een mooie groep collega’s bij hebben in het IV/RV-domein. Of er na deze ronde nog een tweede termijn komt voor het traineeship, weten we nog niet. We willen eerst de resultaten van het nu lopende project goed evalueren.”
Zie ook
Lees ook
Jan Meinster van het LEC IV leidde een ‘inspiratietafel’ over de blusschuimtransitie. Duidelijk werd dat bedrijven behoefte hebben aan concrete informatie.
Met 2024 op de kalender wordt het voor de industrie en de brandweersector zaak haast te maken met de blusschuimtransitie. De Europese verordening die het gebruik van PFAS in blusschuim verbiedt, wordt namelijk in de loop van komend jaar van kracht.
De bijeenkomst was bedoeld om te informeren over de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s.
Het LEC IV werkt aan het opstellen van zijn eerste meerjarenplan met meerjarenbegroting voor de periode 2024-2027.
Energie- en grondstoffentransitie, klimaatverandering, toenemende ketencomplexiteit; de hele maatschappij is in transitie. Ook de industrie en de transportketen krijgen met nieuwe risico’s te maken, met uitdagingen voor risico- en crisisbeheersingsspecialisten van de veiligheidsregio’s.
Het NIPV en het LEC IV bieden in 2024 een tweetal cursussen NFPA (National Fire Protection Association) aan. De Amerikaanse NFPA veiligheidsstandaarden worden ook in veel andere landen, waaronder Nederland, toegepast.
Al tien jaar lang werken gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het harmoniseren van het beoordelingskader en veiligheidsmaatregelen rond spoorwegemplacementen.
Tijdens inspecties blijkt dat flensverbindingen aan leidingen, installaties en opslagtanks voor gevaarlijke stoffen niet altijd aan de gestelde eisen voldoen, waardoor die verbindingen kunnen falen.
Nog ruim een maand te gaan en dan is het zo ver: de langverwachte invoering van de Omgevingswet. De invoeringsdatum 1 januari 2024 is bij Koninklijk besluit, dat is voorgelegd aan de aan de Eerste en Tweede Kamer, vastgelegd.