Alternatief aangedreven hulpverleningsvoertuigen

Nieuwsbrief Platform Voorrangsvoertuigen, juli 2022

Het NIPV heeft een verkennend onderzoek gedaan naar het overschakelen naar alternatief aangedreven (emissieloze) hulpverleningsvoertuigen.

Laadpunt elektrisch voertuig.

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in onze samenleving. Het is de ambitie van de Nederlandse overheid dat vanaf 2035 alleen nog auto’s verkocht mogen worden die emissieloos kunnen rijden. Dit in aanloop naar 2050, wanneer het gehele Nederlandse wagenpark emissieloos moet kunnen rijden. Deze doelstelling raakt niet alleen de gewone burger, maar ook de hulpdiensten en de hulpverleningsvoertuigen waarin zij rijden.

Marieke Meile, stagiaire bij het NIPV, voerde een verkennend onderzoek uit naar het overschakelen van op fossiele brandstof (benzine en diesel) aangedreven hulpverleningsvoertuigen naar alternatief aangedreven voertuigen binnen alle hulpdiensten in Nederland die mogen rijden met optische en geluidssignalen.

Uitkomsten

Uit het onderzoek komt naar voren dat binnen een aantal veiligheidsregio’s en politie-eenheden al druk gewerkt wordt aan de overschakeling naar alternatief aangedreven voertuigen. Dit varieert van verkennend bezig zijn, tot het rijden van een pilot/proef met alternatief aangedreven voertuigen, tot het al beschikken over alternatief aangedreven voertuigen.

De voorkeur qua aandrijving gaat uit naar elektrische voertuigen, waterstof wordt als tweede optie genoemd. De respondenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek, hebben aangegeven dat ze in het proces van overschakelen naar alternatief aangedreven voertuigen tegen diverse problemen aanlopen, zoals storingen van voertuigen, laadinfrastructuur en financiële zaken.

Voor- en nadelen

Er zitten voor- en nadelen aan (het rijden met) alternatief aangedreven hulpverleningsvoertuigen.

Voordelen:

  • De ergonomische inrichting en het comfort van de voertuigen.
  • Het rijden met one pedal drive, dus alleen het gaspedaal.
  • Direct koppel, het voertuig hoeft niet op te warmen voordat het kracht en snelheid kan generen.
  • Het voertuig rijdt stil.

Nadelen:

  • Door het stille rijden bestaat de kans dat een hulpverleningsvoertuig niet tijdig opgemerkt wordt door andere weggebruikers. Dit zorgt ervoor dat de chauffeur alerter moet zijn op zijn omgeving.
  • De topsnelheid is te laag voor sommige hulpdiensten.
  • De actieradius is niet altijd toereikend
  • Geen adequate laadinfrastructuur.

Bekijk ook

Lees meer over het Platform Voorrangsvoertuigen.

Lees ook

27-06-2022
Werkbezoek batterijveiligheid Verenigde Staten

Tijdens hun werkbezoek aan de Verenigde Staten namen Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid bij NIPV en Tom Hessels, onderzoeker NIPV, kennis van de ontwikkelingen op het gebied van energieopslagsystemen in Seattle en omgeving.

27-06-2022
LEC IV cursus MBA goed ontvangen

LEC IV cursus MBA goed ontvangen

27-06-2022
Werkbezoek Community of Practice Batterypacks aan ElaadNL

Begin juni bracht de Community of Practice Batterypacks een bezoek aan het nieuwe testlab voor het laden van elektrische voertuigen van ElaadNL.

16-05-2022
Commentaarronde nieuwe PGS 37: veel feedback

Commentaarronde nieuwe PGS 37: veel feedback

16-05-2022
Tankputbrandbestrijding met afstandsbediening

Tankputbrandbestrijding met afstandsbediening

16-05-2022
Leidraad ‘Management of Change’ transitie blusschuim

Onder auspiciën van het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) wordt momenteel een handreiking ‘Management of Change’ voor de schuimtransitie ontwikkeld.

31-03-2022
Het nieuwe logo: de kracht van eenvoud

What’s in a name? En hoe straal je met een merklogo uit wie je bent en wat je doet? Die vraag bracht het LEC Industriële Veiligheid in wording in contact met de ontwerpers van WebNL Creative Studio’s.

31-03-2022
Vijftien jaar LEC in een notendop

Van kwaliteitsimpuls tot gezaghebbend centraal kennisloket. Zo kan in een notendop de geschiedenis van het LEC IV worden samengevat.