Onderzoek geeft inzicht in redenen om te stoppen als brandweervrijwilliger
1 maart 2023
Wat zijn redenen voor brandweervrijwilligers om te stoppen? In onderzoek van NIPV zijn oud-vrijwilligers hierover bevraagd. Het onderzoek is onderdeel van een serie onderzoeken die NIPV heeft gedaan naar vrijwilligheid bij de brandweer.

Met regelmaat worden ervaringen van brandweervrijwilligers en professionals in beeld gebracht, maar niet eerder zijn oud-vrijwilligers ondervraagd over hun ervaringen. “Het is goed dat we nu leren van de groep die zelf om welke reden dan ook gestopt is. Als brandweer, een organisatie die grotendeels drijft op vrijwilligers, wil je graag weten wat redenen zijn waarom mensen stoppen. En of er manieren zijn waarop je deze mensen toch langer vast had kunnen houden. De zogenoemde beïnvloedbare factoren”, vertelt Marco Out, namens het Veiligheidsberaad de voorzitter van de stuurgroep Programma Vrijwilligheid.
Aantrekkelijke werkgever zijn en blijven
Gemiddeld 6 procent van het aantal vrijwilligers vertrekt jaarlijks. Het rapport meldt dat het gemiddeld aantal dienstjaren van de gestopte vrijwilligers ruim 19 jaar is. Dat aantal dienstjaren loopt de afgelopen jaren iets terug. De wijze waarop de organisaties worden bestuurd en de onvrede hierover is de vaakst genoemde vertrekreden door oud-brandweervrijwilligers, melden de onderzoekers. De ervaren problemen binnen de eigen post zijn een andere belangrijke vertrekreden. Het gaat dan vooral om sociale problematiek en onvrede hierover. Out: “Als een vrijwilliger stopt, omdat deze verhuist, dan is dat een gegeven en natuurlijk verloop. Maar als brandweermensen stoppen vanwege hoe de organisatie of brandweerpost wordt aangestuurd, dan wil je daar inzicht in hebben. Een onderzoek als dit helpt daarbij.”
Handreiking voor binden van vrijwilligers
Commandant Fred Heerink, trekker van het onderwerp namens Brandweer Nederland, vindt het waardevol om het oor te luister te leggen bij de voormalige vrijwilligers. “Ik vind het heel belangrijk dat we dit onderzoek hebben gedaan. We hebben het aangedurfd om volop in de spiegel te kijken.” Het onderzoek is er één in een serie, en dat is belangrijk voor hoe de resultaten gelezen moeten worden geeft hij aan. “Bij ieder onderzoek is het verleidelijk om snelle conclusies te trekken. Maar wat ook telkens weer blijkt, is dat er veel redenen te benoemen zijn waarom de brandweer wel of juist geen aantrekkelijke werkgever (meer) is voor een vrijwilliger. Wel geeft het onderzoek opnieuw handreikingen voor het binden van vrijwilligers en om dat wat beter kan, op te pakken. Daarom is het nu belangrijk dat we deze feiten als onderdeel van het geheel tot ons nemen. En dat we dit bespreekbaar te maken in alle veiligheidsregio’s, zodat we daar waar nodig actie kunnen ondernemen.”
Programma Vrijwilligheid
In 2018 heeft Brandweer Nederland de opdracht gekregen om in samenwerking met de Vakvereniging van Brandweer Vrijwilligers, NIPV en het ministerie van Justitie en Veiligheid, het programma Vrijwilligheid op te starten. Het doel is om te komen tot een betere inzet van vrijwilligers, te zorgen voor continuïteit en handvatten geven voor vrijwilligheid in de toekomst. De serie onderzoeken naar vrijwilligheid is een onderdeel van dit programma. Later dit jaar volgt een rapport dat de conclusies van alle onderzoeken naar dit thema aan elkaar verbindt.
Bekijk ook:
Lees ook
Op 15 oktober 2025 tekenden de Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding (LFI) van het RIVM en het NIPV de overeenkomst voor samenwerking binnen de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb).
Onder leiding van Sara Jahfari, projectleider klimaatveiligheid bij de politie, is het afgelopen anderhalf jaar gewerkt aan een breed programma om de politiemedewerkers en de organisatie voor te bereiden op de impact van klimaatverandering op de politietaken.
Tijdens het event Klimaatveiligheid stonden we stil bij de vraag hoe we in Nederland kunnen bouwen aan een klimaatveilige samenleving. Het programma bood veel diepgang en concrete handvatten: van de ontwikkeling van de Nationale Klimaatadaptatiestrategie 2026, de impact van extreem weer op politie en crisisorganisaties, en vraagstukken rond schaarste, tot de inzichten van internationale partners uit Denemarken.
De effecten van klimaatverandering vragen steeds nadrukkelijker om aandacht voor veiligheid. De veiligheidsregio’s spelen daarbij een belangrijke rol.
Op 30 september kwamen vertegenwoordigers van veiligheidsregio’s, gemeenten, waterschappen en de provincie samen voor de themabijeenkomst ‘Klimaat in Oost-5: wateroverlast’. Een ochtend vol ervaringen uit de praktijk, kennisdeling en gesprekken over wat we kunnen doen als het water stijgt.
Vandaag ontvingen tien crisisprofessionals hun diploma van de Master of Crisis and Public Order Management (MCPM).
In ons netwerk lijkt het soms even stil — alsof het water glad en rustig is. Maar onder dat oppervlak gebeurt er van alles. Er wordt gewerkt, afgestemd en gebouwd aan de volgende golf van projecten, publicaties en samenwerkingen. En ineens komt alles tegelijk boven water: een nieuwe handreiking, een inspirerend event, nieuwe samenwerkingen en commissies.
Storm Amy, de Kick-off van het hoogwaterseizoen in Limburg en het nieuwe Limburgs Impact Analyse Team: er gebeurt veel. Collega’s werken samen aan data-gedreven early warning en slimme crisisaanpak. Lees meer over de ontwikkelingen in 2025 én 2026.
Tijdens hun jaarlijkse oefening werken de teams van het landelijk specialisme Technische hulpverlening (STH) en USAR.NL samen.
- Pagina1
- Pagina2
- …
- Pagina57
- Volgende pagina