Voertuig Positie Service (VPS)

December 2022

De VPS brengt alle voertuigposities van inzetbare eenheden van de veiligheidsregio’s bij elkaar op één plaats. Deze kunnen we vervolgens koppelen aan een aantal use-cases. Dit zijn toepassingen die tijdens het onderzoek zijn uitgewerkt:

  • Meldkamer voor de functie waarnemen andere meldkamers.
  • Dynamisch alarmeren
  • Bovenregionale inzet
  • Specialistisch Optreden met Natuurbrandbeheersing in het bijzonder
  • LCMS
  • Talking Traffic en early warning medeweggebruikers bij naderen van de voorrangsvoertuigen

De eerste versie van het bestek is gemaakt in samenwerking met enkele specialisten uit het land en van NIPV. Dit bestek zullen we toetsen bij de eigenaren van de use-cases. We verwachten de eerste resultaten van de VPS rond de zomer 2023 te kunnen presenteren. Dit gebeurt aan de betrokkenen, zoals de eerste use-case eigenaren die aangesloten worden en aan de IV-community, in het bijzonder aan de use-case community.

Meer informatie

Lees ook

16-05-2022
Leidraad ‘Management of Change’ transitie blusschuim

Onder auspiciën van het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) wordt momenteel een handreiking ‘Management of Change’ voor de schuimtransitie ontwikkeld.

31-03-2022
Het nieuwe logo: de kracht van eenvoud

What’s in a name? En hoe straal je met een merklogo uit wie je bent en wat je doet? Die vraag bracht het LEC Industriële Veiligheid in wording in contact met de ontwerpers van WebNL Creative Studio’s.

31-03-2022
Vijftien jaar LEC in een notendop

Van kwaliteitsimpuls tot gezaghebbend centraal kennisloket. Zo kan in een notendop de geschiedenis van het LEC IV worden samengevat.

31-03-2022
LEC IV: de eerste stappen op een nieuwe weg

Het LEC IV is een feit en richt zijn focus nu op het inhoud geven van zijn nieuwe koers in het domein industriële veiligheid.

09-12-2021
Blog: Veiligheid als ontwerpvariabele in plaats van RES of restpost bij regionale energiestrategieen

“Veiligheid kan als ontwerpvariabele de energietransitie faciliteren in plaats van belemmeren”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.