Onderzoek alternatief aangedreven voertuigen op chemische sites
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, juni 2023
Begin juni 2023 is het rapport verschenen van de tweede fase van een onderzoek naar de veiligheidsconsequenties van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen in de (petro)chemische industrie. Het onderzoek moet inzicht geven in de mogelijke veiligheidsrisico’s van deze categorie voertuigen in de (petro)chemie en in maatregelen om die risico’s te beheersen en effecten van incidenten te beperken. Het LEC Industriële Veiligheid participeert in de klankbordgroep van het onderzoek en specialisten industriële veiligheid van de veiligheidsregio’s hebben deelgenomen aan diverse werkgroepen in de nu afgesloten tweede onderzoeksfase.
Het onderzoek is uitgevoerd door vertegenwoordigers van het NIPV, de veiligheidsregio’s en de industrie, in opdracht van Safety Delta Nederland, een samenwerkingsverband van de (petro)chemische industrie, kennisinstituten en de overheid. Achtergrond van het onderzoek is de trend dat de industrie in haar streven naar meer duurzaamheid en vermindering van CO2-footprint op steeds meer plaatsen traditionele brandstofvoertuigen op diesel en benzine vervangt door elektrische voertuigen en aandrijving met alternatieve brandstoffen, zoals LNG, CNG en waterstof. De veiligheid op terreinen van chemische bedrijven mag niet in gevaar komen door toepassing van deze alternatief aangedreven vervoermiddelen.
In de eerste onderzoeksfase is een literatuurstudie uitgevoerd, om na te gaan wat de wet- en regelgeving zegt over gebruik van alternatief aangedreven transportvoertuigen op terreinen van risicovolle industrieën. Uit die studie bleek dat er, zowel in Nederland als internationaal, nog geen specifieke regelgeving is die iets zegt over veilige toepassing van alternatief aangedreven voertuigen in die specifieke industriesector. Wel zijn er inmiddels de nodige handreikingen opgesteld als basis voor risico- en effectbeheersingsmaatregelen.
Tweede fase
In de tweede fase is onderzoek gedaan naar de mogelijke incidentscenario’s met alternatief aangedreven voertuigen, de te verwachten reële effecten en mogelijkheden om die risico’s en effecten te beheersen. Onderzocht werden onder andere de potentiële gevolgen van accubrand als gevolg van beschadiging en thermal runaway (brand, uitstoot giftige stoffen) en lekkage en brand in voertuigen aangedreven door LNG, CNG en waterstof (fakkel- en plasbrand, explosie). Scenario’s die op terreinen van chemische en petrochemische bedrijven met grootschalige opslag en productie van gevaarlijke stoffen kritisch gewogen moeten worden. De scenario’s zijn beschreven in termen van effecten en effectafstanden en ook is een eerste beschouwing gegeven van risicobeperkende maatregelen, zoals het stellen van eisen aan de kwaliteit van lithium-ion accu’s, beperken van aanrijdgevaar en toepassing van sensoren voor het vroegtijdig signaleren van lekkage en thermal runaway.
Op basis van de opgestelde scenario’s wordt een pilot/praktijktest voorbereid, die in fase drie van het onderzoek bij enkele bedrijven zal worden uitgevoerd.
Lees het rapport
Het rapport kunt u lezen en downloaden op de website van Safety Delta Nederland of download het rapport hieronder.
Lees ook
Begin juni bracht de Community of Practice Batterypacks een bezoek aan het nieuwe testlab voor het laden van elektrische voertuigen van ElaadNL.
Commentaarronde nieuwe PGS 37: veel feedback
Tankputbrandbestrijding met afstandsbediening
Onder auspiciën van het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) wordt momenteel een handreiking ‘Management of Change’ voor de schuimtransitie ontwikkeld.
What’s in a name? En hoe straal je met een merklogo uit wie je bent en wat je doet? Die vraag bracht het LEC Industriële Veiligheid in wording in contact met de ontwerpers van WebNL Creative Studio’s.
Van kwaliteitsimpuls tot gezaghebbend centraal kennisloket. Zo kan in een notendop de geschiedenis van het LEC IV worden samengevat.
Het LEC IV is een feit en richt zijn focus nu op het inhoud geven van zijn nieuwe koers in het domein industriële veiligheid.