Bedrijvenochtend Omgevingswet geslaagd
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, december 2023
De bedrijvenochtend over de Omgevingswet die het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) op 7 december organiseerde, is door de deelnemers vanuit het bedrijfsleven en adviesbureaus positief ontvangen. De bijeenkomst was bedoeld om de deelnemers op de hoogte te brengen van de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s voor milieubelastende activiteiten. Het programma bleek voor de aanwezigen verschillende eyeopeners te bevatten. “Nuttige informatie die nog onvoldoende bekend was”, was de unanieme mening van de deelnemers.
Circa 35 bedrijven gaven gehoor aan de uitnodiging om hun kennis over de gevolgen van de Omgevingswet op te vijzelen. Karin Eshuis van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond verzorgde namens het LEC IV de presentatie tijdens de informatiebijeenkomst op de Rotterdamse RDM-kade. Zij nam de deelnemers mee op verkenning in het nieuwe advies- en bedrijfsbrandweerstelsel en gaf toelichting op de belangrijkste wijzigingen die de Omgevingswet introduceert op het gebied van vergunningadvisering en bedrijfsbrandweeraanwijzingen.
Karin Eshuis: “Uit de vragen en reacties die we kregen, bleek dat onze presentatie voor een deel van het publiek nog onbekende informatie bevatte. De term ‘milieubelastende activiteiten’ in plaats van ‘inrichtingen’ kennen de meeste mensen inmiddels wel. Maar nieuw was dat de adviesrol van de veiligheidsregio onder de paraplu van de Omgevingswet is verbreed. Onder de huidige wetgeving zijn we alleen wettelijk adviseur op het zogenaamde ‘groepsrisico (externe veiligheid)’. In het nieuwe stelsel hebben we ook een wettelijke adviesrol op andere aspecten van de vergunningaanvraag. Daarvan was een deel van de aanwezigen zich niet bewust.”
Nog sterker geldt dit volgens Karin Eshuis voor de koppeling tussen de Omgevingswet en de bedrijfsbrandweeraanwijzing. Met name deze informatie was voor velen nieuw. “Op zich verklaarbaar dat die informatie niet bij iedereen bekend is. Want de directe koppeling tussen vergunningverlening onder de Omgevingswet en het aanwijstraject staat wel beschreven in de invoeringswet en Invoeringsregeling die de overgang van het oude naar het nieuwe vergunningenstelsel regelt, maar niet in de tekst van de Omgevingswet zelf. Het is begrijpelijk dat niet iedereen die Invoeringsregeling in detail gelezen heeft, gelet op de omvang ervan.”
Een waardevolle tip voor de deelnemers aan de bedrijvenochtend was om bij een vergunningaanvraag voor een milieubelastende activiteiten vooraf goed na te gaan of en welke aanvullende eisen gemeenten in hun Omgevingsplan stellen. Dat bevordert een snel en soepel vergunningproces en voorkomt dat bedrijven na het indienen van een vergunningaanvraag later alsnog met aanvullende eisen worden geconfronteerd. Karin Eshuis: “Het is voor alle partijen in het vergunningtraject belangrijk dat zij vroegtijdig op één lijn zitten en weten met welke eisen bij de vergunningaanvraag voor een mba rekening moet worden gehouden.”
Na afloop van het programma kregen de organisatoren van de bedrijvenochtend positieve reacties van veel deelnemers. De geboden informatie bleek in een concrete behoefte te voorzien om de overstap te maken naar de nieuwe praktijk van vergunningverlening en bedrijfsbrandweeraanwijzingen. Karin Eshuis: “Er worden wel meer informatiebijeenkomsten en cursussen gegeven om bedrijven klaar te stomen voor de Omgevingswet, maar die zijn doorgaans primair gericht op de bouw -en milieuaspecten. In onze presentatie hebben we de bedrijfsbrandweeraspecten verder uitgediept; dat is specialistische materie. We zijn blij dat we de deelnemers met deze bijeenkomst hebben kunnen helpen om hun kennis te verbreden en zich beter voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet.”
Lees ook
De verbreding van Brzo-inrichtingen naar andere categorieën risicorelevante bedrijven en de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet bepaalde de agenda van het LEC in 2022 komen ruim aan bod.
Sophie Lang (Veiligheidsregio Zuid-Limburg): Passie voor industrie en veiligheid. Haar drive is bij te dragen aan een grotere industriële veiligheid; voor deze en toekomstige generaties.
Het scenario ‘brand in afvalstapel’ wordt in vergunningen niet als relevant scenario beschouwd, terwijl juist dit type branden met een grote omgevingsimpact het meest voorkomt in de branche.
Op 1 december verzorgde het LEC IV een webinar om IV-specialisten in de veiligheidsregio’s wegwijs te maken in het nieuwe Scenarioboek Industriële Veiligheid.
Het LEC IV heeft voor de jaarlijkse kamerraportage de stand van zaken bedrijfsbrandweeraanwijzingen bij Brzo-bedrijven 2021 aangeleverd.
Het LEC IV heeft zijn Jaarplan voor 2023 gepresenteerd; het eerste in de nieuwe huisstijl en is opgebouwd in vijf thematische pijlers: ‘netwerkbeheer’, ‘kennismanagement’, ‘beleidsontwikkeling’, ‘professionele uitvoering’ en ‘communicatie en profilering’. Een andere belangrijke activiteit komend jaar is de implementatie van de Handreiking incidentonderzoek in de industrie.
Het Belgisch Nationaal Crisiscentrum (NCCN) is bezig met het ontwikkelingen van een programma dat zal dienen als ondersteunend platform om de noodplanning en crisisbeheer te organiseren: Paragon.
De oefeninspiratiebank is een online platform waar u oefeningen kunt vinden en delen en is ontstaan om organisaties meer van elkaar te laten leren en om kennis over netcentrisch werken te delen.
Het lectoraat Crisisbeheersing van NIPV organiseerde op 1 december een Proefschrift & Praktijk sessie. In deze sessie kwam onder andere het proefschrift van collega Willem Treurniet aan de orde, met als titel Between Chaos and Continuity: A Common Operational Picture in Support of Emergency Response Networks.