Paragon

Nieuwsbrief Netcentrisch werken, december 2022

Het Belgisch Nationaal Crisiscentrum (NCCN) is bezig met het ontwikkelingen van een programma dat zal dienen als ondersteunend platform om de noodplanning en crisisbeheer te organiseren: Paragon. Het programma dient als vervanging voor het huidige ICMS. Paragon is 100% intellectueel eigendom is van het NCCN, wordt meertalig ontwikkelt en kan daardoor op grote schaal, zowel nationaal als internationaal, ter beschikking gesteld worden.

Wat kan Paragon?

Paragon is volgens het ontwikkelteam zowel qua technologie als concept een grote stap vooruit. De belangrijkste concepten die in het programma worden verwerkt zijn:

  • De mogelijkheid om kaartlagen en databronnen te combineren tot een Digital Twin visualisatie;
  • Case-based met interactie tussen impactgebied en objecten;
  • Microsoft365-technologie integreren met GIS-technologie
  • Multi-user, meertalig, veilig, schaalbaar, open standaarden.

Bovenstaande workflow laat zien hoe het programma gaat werken. Wanneer je in het programma op de kaart een gebied selecteert haalt het binnen vijf seconden een grote hoeveel aan data op. Denk hierbij aan de objecten die zich in het gebied bevinden, welke contactgegevens daaraan gekoppeld zijn en kunnen de desbetreffende personen gealarmeerd worden. Paragon is in België bedoelt voor iedereen die in meer of mindere mate betrokken is de crisisbeheersing.

Hoe nu verder?

Naar verwachting is Paragon eind 2023 gereed om ICMS te vervangen, maar ook voor daarna staan er doorontwikkelingen gepland rondom bijvoorbeeld het gebruik van 5G, augmented reality en 3D-modellering met drones. NIPV onderzoekt momenteel samen met diverse grensregio’s en met de ontwikkelaars van Paragon wat Paragon kan betekenen in bijvoorbeeld grensoverschrijdende samenwerking.

Voor meer informatie over Paragon kunt u contact opnemen met Willem Treurniet of Bregje Veldman:

Lees ook

11-03-2024
Effectiviteit waterschermen beperkt en afhankelijk van veel factoren

De inzet van waterschermen of waterstralen om bij chemische incidenten gas- of dampwolken te beïnvloeden, heeft vaak maar een beperkt effect.

01-03-2024
Jaarverslag LEC Industriële Veiligheid 2023

Het afgelopen jaar stond voor het LEC IV vooral in het teken van het verstevigen van zijn positie en relaties in het netwerk van veiligheidspartners.

12-02-2024
“Samenwerking industriële veiligheid vraagt chemie”

Directeur Risico- en Crisisbeheersing Edith van der Reijden geeft inzicht in samenwerking en veilige energietransitie.

12-02-2024
Leidraad Natech Risicobeheer: gevolgen van natuurgeweld voor de industrie

Het Joint Research Centre van de Europese Commissie heeft een leidraad gepubliceerd voor het beheersen van risico’s van ‘Natech’ calamiteiten; industriële incidenten veroorzaakt door natuurgeweld, zoals aardbevingen, overstromingen of extreme temperaturen.

12-02-2024
Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen

De Landelijke Handhavingsstrategie Brzo is aangepast aan de Omgevingswet en heet nu Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen. Het betreft een wetstechnische en tekstuele wijziging. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen.

19-12-2023
SIV‘er in de praktijk: Johan Braker

Johan Braker, veiligheidsconsultant Industriële Veiligheid bij Veiligheidsregio Groningen, vertelt over zijn boeiende werk.

19-12-2023
LEC Industriële Veiligheid neemt deel aan ‘blusschuimdebat’ tijdens Nationaal Seveso Congres

Jan Meinster van het LEC IV leidde een ‘inspiratietafel’ over de blusschuimtransitie. Duidelijk werd dat bedrijven behoefte hebben aan concrete informatie.

19-12-2023
Blusschuimtransitie: de tijd dringt

Met 2024 op de kalender wordt het voor de industrie en de brandweersector zaak haast te maken met de blusschuimtransitie. De Europese verordening die het gebruik van PFAS in blusschuim verbiedt, wordt namelijk in de loop van komend jaar van kracht.

19-12-2023
Bedrijvenochtend Omgevingswet geslaagd

De bijeenkomst was bedoeld om te informeren over de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s.