Bedrijvenochtend Omgevingswet geslaagd
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, december 2023
De bedrijvenochtend over de Omgevingswet die het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) op 7 december organiseerde, is door de deelnemers vanuit het bedrijfsleven en adviesbureaus positief ontvangen. De bijeenkomst was bedoeld om de deelnemers op de hoogte te brengen van de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s voor milieubelastende activiteiten. Het programma bleek voor de aanwezigen verschillende eyeopeners te bevatten. “Nuttige informatie die nog onvoldoende bekend was”, was de unanieme mening van de deelnemers.
Circa 35 bedrijven gaven gehoor aan de uitnodiging om hun kennis over de gevolgen van de Omgevingswet op te vijzelen. Karin Eshuis van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond verzorgde namens het LEC IV de presentatie tijdens de informatiebijeenkomst op de Rotterdamse RDM-kade. Zij nam de deelnemers mee op verkenning in het nieuwe advies- en bedrijfsbrandweerstelsel en gaf toelichting op de belangrijkste wijzigingen die de Omgevingswet introduceert op het gebied van vergunningadvisering en bedrijfsbrandweeraanwijzingen.
Karin Eshuis: “Uit de vragen en reacties die we kregen, bleek dat onze presentatie voor een deel van het publiek nog onbekende informatie bevatte. De term ‘milieubelastende activiteiten’ in plaats van ‘inrichtingen’ kennen de meeste mensen inmiddels wel. Maar nieuw was dat de adviesrol van de veiligheidsregio onder de paraplu van de Omgevingswet is verbreed. Onder de huidige wetgeving zijn we alleen wettelijk adviseur op het zogenaamde ‘groepsrisico (externe veiligheid)’. In het nieuwe stelsel hebben we ook een wettelijke adviesrol op andere aspecten van de vergunningaanvraag. Daarvan was een deel van de aanwezigen zich niet bewust.”
Nog sterker geldt dit volgens Karin Eshuis voor de koppeling tussen de Omgevingswet en de bedrijfsbrandweeraanwijzing. Met name deze informatie was voor velen nieuw. “Op zich verklaarbaar dat die informatie niet bij iedereen bekend is. Want de directe koppeling tussen vergunningverlening onder de Omgevingswet en het aanwijstraject staat wel beschreven in de invoeringswet en Invoeringsregeling die de overgang van het oude naar het nieuwe vergunningenstelsel regelt, maar niet in de tekst van de Omgevingswet zelf. Het is begrijpelijk dat niet iedereen die Invoeringsregeling in detail gelezen heeft, gelet op de omvang ervan.”
Een waardevolle tip voor de deelnemers aan de bedrijvenochtend was om bij een vergunningaanvraag voor een milieubelastende activiteiten vooraf goed na te gaan of en welke aanvullende eisen gemeenten in hun Omgevingsplan stellen. Dat bevordert een snel en soepel vergunningproces en voorkomt dat bedrijven na het indienen van een vergunningaanvraag later alsnog met aanvullende eisen worden geconfronteerd. Karin Eshuis: “Het is voor alle partijen in het vergunningtraject belangrijk dat zij vroegtijdig op één lijn zitten en weten met welke eisen bij de vergunningaanvraag voor een mba rekening moet worden gehouden.”
Na afloop van het programma kregen de organisatoren van de bedrijvenochtend positieve reacties van veel deelnemers. De geboden informatie bleek in een concrete behoefte te voorzien om de overstap te maken naar de nieuwe praktijk van vergunningverlening en bedrijfsbrandweeraanwijzingen. Karin Eshuis: “Er worden wel meer informatiebijeenkomsten en cursussen gegeven om bedrijven klaar te stomen voor de Omgevingswet, maar die zijn doorgaans primair gericht op de bouw -en milieuaspecten. In onze presentatie hebben we de bedrijfsbrandweeraspecten verder uitgediept; dat is specialistische materie. We zijn blij dat we de deelnemers met deze bijeenkomst hebben kunnen helpen om hun kennis te verbreden en zich beter voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet.”
Lees ook
De waternood in Limburg (2021) was voor de Nationale Reddingsvloot de eerste grootschalige inzet sinds de overstromingen van 1993 en 1995. De belangrijkste les die na de inzet werd getrokken is het belang om met verschillende organisaties informatiegestuurd samen te werken.
Risicogericht adviseren vormde de rode draad in het programma van de netwerkdag van het LEC Industriële Veiligheid op 10 november jl.
Het onderzoek werd afgelopen voorjaar uitgevoerd en inmiddels zijn de resultaten geanalyseerd. De eindconclusie van het onderzoek is dat het risicobewustzijn bij bedrijven beter kan.
Het Platform Industriële Incidentbestrijding (PII) is in een nieuwe fase gekomen, met de ondertekening van een convenant op 21 september 2022.
Onder de noemer ’Formatex23’ wordt in september volgend jaar in Oostenrijk een internationale samenwerkingsoefening georganiseerd rond het thema ‘impact van natuurrampen op de industrie’.
Welke speerpunten gaf het POI aan de RCDV mee over informatievoorziening in het kader van de evaluatie Wet veiligheidsregio’s?
Het onderzoek richtte zich op de rol die een gedeeld beeld in de praktijk speelt bij de vorming van het crisisbeheersingsnetwerk, bij de interactie tussen het crisisbeheersingsnetwerk en de maatschappij in bredere zin én in de interactie tussen de organisaties binnen het crisisbeheersingsnetwerk.
Voorlopige resultaten project brandveiligheid afvalbedrijven
Het LEC Industriële Veiligheid heeft zijn rapportage ‘Verkenning toezicht op de bedrijfsbrandweerorganisatie’ besproken met het kernteam van het netwerk IV. De resultaten van de verkenning laten zien dat er verschillen in aanpak zijn tussen de veiligheidsregio’s en ook dat de regio’s als toezichthouder meer houvast zoeken om het toezicht op aangewezen bedrijven goed uit te voeren.