Blog: Opvang in plaats van noodopvang!
7 maart 2022
Een andere mindset is noodzakelijk, we moeten leren van het verleden. Lees het blog van lector Crisisbeheersing Menno van Duin.
De belangrijkste les uit de laatste vluchtelingencrisis (Syrië 2015-2016) was dat bijna al deze vluchtelingen wekenlang van hot naar her werden gesleept. De meeste vluchtelingen zaten in vijf tot tien verschillende opvangplekken in enkele maanden tijd. Cru gezegd rommelden we toen maar wat aan en waren wij voortdurend bezig allerlei gaten te dichten. Soms zaten tientallen vluchtelingen een dag lang in de bus (en werden er bewust grote omwegen gereden) om te zorgen dat de nieuwe opvangplek dan gereed zou zijn.
Andere mindset noodzakelijk
Iedereen die de huidige ontwikkelingen en deze observaties tot zich door laat dringen, begrijpt dat deze les in het voorkomen van dezelfde problemen en frustraties als toen, forse consequenties heeft. We moeten dus niet in gemeenten sporthallen en andere grote accommodaties gaan inrichten waar gedurende enkele weken forse aantallen Oekraïners zouden kunnen worden ondergebracht. De huidige situatie vraagt echt vanaf het begin om een heel andere ‘mindset’. Het gaat hier niet om noodopvang. Dat is iets voor enkele dagen tot een week. Het betreft hier langdurige opvang; als het meezit blijft het beperkt tot enkele maanden maar het verblijf van Oekraïense vluchtelingen kan eenvoudig een jaar of zelfs enkele jaren duren.
Vakantieparken en geen sporthallen
Iedereen weet dat er sprake is van een enorme krapte op de woningmarkt dus dat betekent dat hier een groot probleem ligt. Vakantieparken en andere verblijfsinrichtingen (vergader- en conferentiecentra) maar ook leegstaande huizen, kamers en woningen van particulieren zullen een deel van de oplossing moeten geven. Dit vraagt om veel, heel veel uitleggen – vooral ook richting degenen die langer zullen moeten wachten op hun eigen huisje. Ook dit zal een beroep doen op veel overheidsgeld en rijksregelingen. Gemeenten moeten vol aan de bak; nieuwe inwoners inschrijven, bijstandsaanvragen regelen, e.v. Scholen krijgen nieuwe leerlingen. Het feit dat nu de veiligheidsregio’s naar voren worden geschoven voor deze taak – hetgeen niet onlogisch is – betekent echter niet dat er sprake is van noodopvang.
Menno van Duin
lector Crisisbeheersing
Ga naar ons Oekraine-dossier voor alle informatie over onze inspanning rondom de oorlog en crisis in Oekraïne.
Lees ook
De afgelopen tijd is de functie van officier van dienst geneeskundig (OvD-G) doorontwikkeld, onder andere door de veranderende wetgeving en ontwikkelingen binnen de (opgeschaalde) zorg.
Lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller sprak onlangs op het eerste World Fire Congress. Het leverde hem nieuwe inzichten op over hoe de energietransitie zich wereldwijd voltrekt. Vooral als het gaat om batterij-elektrische voertuigen.
Op basis van gesprekken met professionals en burgers blikken we terug op rampen en crises van de afgelopen 70 jaar én kijken we 30 jaar vooruit.
De samenwerking versterkt de besluitvorming van het Rode Kruis tijdens een crisissituatie, of in de voorbereiding daarop.
De aanbevelingen uit de evaluatie gaan vooral over de landelijke aanpak van cybercrises.
De luchthavenbrandweerkorpsen, verenigd in het College van commandanten brandweren luchthaventerreinen (CCBL), hebben de intentie uitgesproken om voor langere termijn samen te werken met het NIPV op het gebied van examinering.
Marjolein Verberne is werkzaam bij het NIPV als projectleider van de ontwikkeling van de Operationele risicometer, een systeem dat dreigingen en risico’s vanuit verschillende databronnen koppelt en zo nodig een waarschuwing af geeft. Ze vertelt hier over haar ervaringen.
Het NIPV waarschuwt voor onvoldoende preventiebewustzijn bij overheid, bedrijven en burgers. Wie is aan zet om de veerkracht van Nederland bij een crisis te vergroten? Dat is één van de vragen tijdens het landelijk congres Veerkrachtige crisisbeheersing dat vandaag wordt gehouden in Bussum.
Veiligheidsregio’s kunnen een leidende en coördinerende rol hebben in risico- en crisisbeheersing in relatie tot de gevolgen van klimaatverandering. Maar vervullen die rol op dit moment (nog) slechts beperkt.