SIV’er in de praktijk: Mario Struik (VRU)

Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, april 2024

Risicobeheersing en repressie zijn in het brandweerdomein de twee uitersten links en rechts in de veiligheidsketen. Maar verenigd in één persoon vormen ze een sterke combinatie. Mario Struik, specialist risicobeheersing bij Veiligheidsregio Utrecht, is één van de SIV’ers die kennis en kunde van beide taakvelden combineert in zijn brandweerloopbaan. “Bij mijn advieswerk voor risicobeheersing en industriële veiligheid bekijk ik een bouwplan of vergunningaanvraag ook altijd vanuit het perspectief van de brandweerrepressie, want het preventieve veiligheidsniveau bepaalt voor een belangrijk deel het handelingsperspectief bij een incident.”

Combinatie ‘koud en warm’

De brandweer trok al op jonge leeftijd de aandacht van Mario Struik, die zijn ‘rode carrière’ begon bij de jeugdbrandweer in Veenendaal. Vanuit die ‘kweekvijver’ stroomde hij uiteindelijk door als brandweervrijwilliger. Ook beroepsmatig had veiligheid zijn interesse, want na een studie Integrale Veiligheidskunde ging hij, na enkele andere banen, bij een adviesbureau aan de slag als consultant brandveiligheid. “Maar de commerciële werkcultuur daar begon mij na een paar jaar tegen te staan en ik wilde graag naar de overheid. Bij Veiligheidsregio Utrecht vond ik mijn plek als adviseur brandveiligheid bij de directie Risicobeheersing. De combinatie van een ‘koude’ en ‘warme’ brandweertaak vond ik heel aantrekkelijk. Vier jaar geleden vroeg mijn teamleider mij of ik interesse had om mij te specialiseren in industriële veiligheid. Dat leek mij een interessant nieuw vakgebied, dus ben ik de opleiding SIV gaan volgen en ben ik me gaan verdiepen in hoe de industrie in elkaar zit.”

De afdeling Advies van de VRU telt 30 medewerkers en Struik is een van de vier (binnenkort vijf) specialisten die zich bezighouden met het taakveld milieu en industrie. “Het is een mooi vakgebied en de VRU geeft haar medewerkers volop kansen om zich te ontwikkelen. Het aantrekkelijke vind ik dat je in allerlei werkgroepen en projecten kan deelnemen en zo je vakkennis kan vergroten en tegelijk een collegiaal netwerk kan opbouwen.”

Spoorwegemplacement

Struik is onder andere betrokken bij de beoordeling van de bedrijfsbrandweerrapportage voor het spoorwegemplacement in Amersfoort. Een interessant en uitdagend project, vindt hij. “Veiligheid rond spoorwegemplacementen heeft heel veel aspecten. Brandweertechnische aspecten, zoals bereikbaarheid voor repressie en bluswatervoorziening, maar ook juridische en politieke afwegingen. Heel leerzaam om te zien hoe die processen gaan. Ik zie het als mijn opgave een zo goed mogelijk onderbouwd advies te schrijven, zodat in het vergunnings- en aanwijstraject goede besluiten kunnen worden genomen. Het emplacement ligt midden in dichtbevolkt stedelijk gebied, dus veiligheid is rond dat emplacement echt wel een issue. We sluiten met dit project aan op de landelijke ontwikkelingen rond het emplacementenproject.”

Industriële veiligheid is binnen de VRU volgens Struik geen heel spannend domein. Tenminste, niet vanuit het perspectief van de Seveso-regelgeving, die de oorspronkelijke grondslag vormt voor industriële veiligheid. De VRU telt nog geen tien Seveso-bedrijven. Maar wel heel veel bedrijventerreinen met risicorelevante bedrijven, waaronder bedrijven die ARIE-plichtig zijn. Ook Veenendaal, waar Mario zijn standplaats en werkplek heeft, kent een behoorlijk areaal industrie. “Momenteel zijn we samen met onze collega’s van de andere veiligheidsregio’s in samenwerkingsverband Noordwest aan het onderzoeken hoe we qua advisering met ARIE-bedrijven kunnen omgaan.”

Adviestaak belangrijker

Struik ziet dat de adviestaak binnen het vakgebied industriële veiligheid steeds belangrijker wordt. “Dat valt mij onder andere op als ik terugkijk op de meest recente netwerkdagen van het LEC Industriële Veiligheid. Van oudsher waren de thema’s op de netwerkdagen vooral gerelateerd aan toezicht, omdat de Brzo-taken primair op inspectie waren gericht. Ik vind het een goede ontwikkeling dat onder de Omgevingswet de adviestaken van de veiligheidsregio’s breder worden. Met advisering is immers de grootste veiligheidswinst te boeken.”

Struik noemt zijn gecombineerde brandweertaken als adviseur industriële veiligheid en vrijwilliger bij de brandweerpost Veenendaal van de VRU ideaal. “Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Het is een interessant taakveld dat sterk in beweging is en ik heb veel vrijheid in hoe ik mijn werk invul. Ik heb een werkplek op de post en ik woon op loopafstand. Komende jaren wil ik mijn kennis nog wel verder gaan verdiepen. Nu doe ik uitsluitend advieswerk, maar misschien ga ik in de toekomst ook nog wel als inspecteur aan de slag. Ook meedraaien in het piket Adviseur gevaarlijke stoffen lijkt mij interessant. Ik vind het boeiend om steeds nieuwe aspecten van het brandweerwerk te ontdekken.”

Logo LEC-IV Landelijk Expertise Centrum Industriële Veiligheid

Lees ook

03-04-2023
Netwerkdag LEC Industriële Veiligheid 9 maart 2023 – Leren van incidenten

Incidentonderzoek was de rode draad tijdens deze dag in een volle Brauerszaal bij NIPV. Tevens presenteerde het LEC IV deze dag het kennisdocument ‘Leren van incidenten’: een kader voor de veiligheidsregio’s om incidentonderzoek procesmatig goed in te richten.

03-04-2023
Kennisdocument Incidentonderzoek Industriële Veiligheid gelanceerd

Dit kennisdocument is een kader waarmee de veiligheidsregio’s hun incidentonderzoek in het industriële domein kunnen inrichten.

03-04-2023
Krachtige brandweersamenwerking voor haven Antwerpen

Met het samenwerkingsinitiatief onderkennen de partners dat krachtenbundeling de veiligheid in de Antwerpse haven- en industriezone bevordert; zowel op het gebied van preventie als in de preparatie en respons bij incidenten.

03-04-2023
Drijvend Brzo-bedrijf in de Eemshaven: uitdagingen voor advies en toezicht

In september 2022 werd EemsEnergy Terminal B.V. in de Eemshaven in gebruik genomen: een drijvende LNG-terminal die extra aardgas in het Nederlandse gasnet brengt.

07-03-2023
MOC-handreiking blusschuimtransitie beschikbaar

Een belangrijk kenmerk van het nieuwe leerlandschap is dat de leerstromen voor de vakgebieden industriële veiligheid, brandveiligheid en ruimtelijke veiligheid modulair van opbouw zijn en beter aansluiten op het kennisniveau dat de cursisten (deels) al hebben.

30-01-2023
Wijziging ARIE-regeling: geen gevolgen voor veiligheidsregio’s

Heeft de wijziging van de ARIE-regeling gevolgen voor de aanwijzing van bedrijven om over een bedrijfsbrandweer te beschikken? Daar heerst in de uitvoeringspraktijk wat onduidelijkheid over, daarom een kort toelichting.

30-01-2023
Nieuwe leerstroom Industriële Veiligheid krijgt gestalte

Een belangrijk kenmerk van het nieuwe leerlandschap is dat de leerstromen voor de vakgebieden industriële veiligheid, brandveiligheid en ruimtelijke veiligheid modulair van opbouw zijn en beter aansluiten op het kennisniveau dat de cursisten (deels) al hebben.

30-01-2023
Lithiumhoudende energiedragers en blussystemen

De rol van de verzekeraar en ook de samenwerking tussen de verzekeraars en de brandweer wordt steeds belangrijker om de veiligheid rond energie-opslagsystemen (EOS) en batterij-opslagen te waarborgen.

30-01-2023
Jaarverslag LEC Industriële Veiligheid 2022: jaar van verbreding

De verbreding van Brzo-inrichtingen naar andere categorieën risicorelevante bedrijven en de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet bepaalde de agenda van het LEC in 2022 komen ruim aan bod.