Onderzoek alternatief aangedreven voertuigen op chemische sites

Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, juni 2023

Begin juni 2023 is het rapport verschenen van de tweede fase van een onderzoek naar de veiligheidsconsequenties van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen in de (petro)chemische industrie. Het onderzoek moet inzicht geven in de mogelijke veiligheidsrisico’s van deze categorie voertuigen in de (petro)chemie en in maatregelen om die risico’s te beheersen en effecten van incidenten te beperken. Het LEC Industriële Veiligheid participeert in de klankbordgroep van het onderzoek en specialisten industriële veiligheid van de veiligheidsregio’s hebben deelgenomen aan diverse werkgroepen in de nu afgesloten tweede onderzoeksfase.

Het onderzoek is uitgevoerd door vertegenwoordigers van het NIPV, de veiligheidsregio’s en de industrie, in opdracht van Safety Delta Nederland, een samenwerkingsverband van de (petro)chemische industrie, kennisinstituten en de overheid. Achtergrond van het onderzoek is de trend dat de industrie in haar streven naar meer duurzaamheid en vermindering van CO2-footprint op steeds meer plaatsen traditionele brandstofvoertuigen op diesel en benzine vervangt door elektrische voertuigen en aandrijving met alternatieve brandstoffen, zoals LNG, CNG en waterstof. De veiligheid op terreinen van chemische bedrijven mag niet in gevaar komen door toepassing van deze alternatief aangedreven vervoermiddelen.

In de eerste onderzoeksfase is een literatuurstudie uitgevoerd, om na te gaan wat de wet- en regelgeving zegt over gebruik van alternatief aangedreven transportvoertuigen op terreinen van risicovolle industrieën. Uit die studie bleek dat er, zowel in Nederland als internationaal, nog geen specifieke regelgeving is die iets zegt over veilige toepassing van alternatief aangedreven voertuigen in die specifieke industriesector. Wel zijn er inmiddels de nodige handreikingen opgesteld als basis voor risico- en effectbeheersingsmaatregelen.

Tweede fase

In de tweede fase is onderzoek gedaan naar de mogelijke incidentscenario’s met alternatief aangedreven voertuigen, de te verwachten reële effecten en mogelijkheden om die risico’s en effecten te beheersen. Onderzocht werden onder andere de potentiële gevolgen van accubrand als gevolg van beschadiging en thermal runaway (brand, uitstoot giftige stoffen) en lekkage en brand in voertuigen aangedreven door LNG, CNG en waterstof (fakkel- en plasbrand, explosie). Scenario’s die op terreinen van chemische en petrochemische bedrijven met grootschalige opslag en productie van gevaarlijke stoffen kritisch gewogen moeten worden. De scenario’s zijn beschreven in termen van effecten en effectafstanden en ook is een eerste beschouwing gegeven van risicobeperkende maatregelen, zoals het stellen van eisen aan de kwaliteit van lithium-ion accu’s, beperken van aanrijdgevaar en toepassing van sensoren voor het vroegtijdig signaleren van lekkage en thermal runaway.

Op basis van de opgestelde scenario’s wordt een pilot/praktijktest voorbereid, die in fase drie van het onderzoek bij enkele bedrijven zal worden uitgevoerd.

Lees het rapport

Het rapport kunt u lezen en downloaden op de website van Safety Delta Nederland of download het rapport hieronder.

Logo LEC-IV Landelijk Expertise Centrum Industriële Veiligheid

Lees ook

30-01-2023
Jaarverslag LEC Industriële Veiligheid 2022: jaar van verbreding

De verbreding van Brzo-inrichtingen naar andere categorieën risicorelevante bedrijven en de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet bepaalde de agenda van het LEC in 2022 komen ruim aan bod.

30-01-2023
SIV’ers in de praktijk

Sophie Lang (Veiligheidsregio Zuid-Limburg): Passie voor industrie en veiligheid. Haar drive is bij te dragen aan een grotere industriële veiligheid; voor deze en toekomstige generaties.

13-12-2022
Onderzoek Branden bij afvalbedrijven: vergunningen sluiten onvoldoende aan bij praktijk

Het scenario ‘brand in afvalstapel’ wordt in vergunningen niet als relevant scenario beschouwd, terwijl juist dit type branden met een grote omgevingsimpact het meest voorkomt in de branche.

13-12-2022
Webinar Scenarioboek Industriële Veiligheid

Op 1 december verzorgde het LEC IV een webinar om IV-specialisten in de veiligheidsregio’s wegwijs te maken in het nieuwe Scenarioboek Industriële Veiligheid.

13-12-2022
Staat van de Veiligheid 2021

Het LEC IV heeft voor de jaarlijkse kamerraportage de stand van zaken bedrijfsbrandweeraanwijzingen bij Brzo-bedrijven 2021 aangeleverd.

12-12-2022
LEC IV presenteert jaarplan met ambitie

Het LEC IV heeft zijn Jaarplan voor 2023 gepresenteerd; het eerste in de nieuwe huisstijl en is opgebouwd in vijf thematische pijlers: ‘netwerkbeheer’, ‘kennismanagement’, ‘beleidsontwikkeling’, ‘professionele uitvoering’ en ‘communicatie en profilering’. Een andere belangrijke activiteit komend jaar is de implementatie van de Handreiking incidentonderzoek in de industrie.

12-12-2022
Paragon

Het Belgisch Nationaal Crisiscentrum (NCCN) is bezig met het ontwikkelingen van een programma dat zal dienen als ondersteunend platform om de noodplanning en crisisbeheer te organiseren: Paragon.

12-12-2022
Oefeninspiratie

De oefeninspiratiebank is een online platform waar u oefeningen kunt vinden en delen en is ontstaan om organisaties meer van elkaar te laten leren en om kennis over netcentrisch werken te delen.

12-12-2022
Proefschrift en Praktijk

Het lectoraat Crisisbeheersing van NIPV organiseerde op 1 december een Proefschrift & Praktijk sessie. In deze sessie kwam onder andere het proefschrift van collega Willem Treurniet aan de orde, met als titel Between Chaos and Continuity: A Common Operational Picture in Support of Emergency Response Networks.