Nieuw convenant voor Platform Industriële Incidentbestrijding
Oktober 2022
Het Platform Industriële Incidentbestrijding (PII) is in een nieuwe fase gekomen, met de ondertekening van een convenant op 21 september jl. Het samenwerkingsverband van vier gespecialiseerde grote industriebrandweerkorpsen formaliseert hiermee de al jaren bestaande afspraken over kennisdeling, back-upfunctie en onderlinge bijstandverlening bij grootschalige incidenten. De leden van het PII zijn de Gezamenlijke Brandweer Rotterdam, Dow Terneuzen, Shell Chemicals in Moerdijk en Sitech Site Services in Geleen. Het PII overlegt nog met een aantal andere grote bedrijfsbrandweren over verdere verbreding van de samenwerking.
Het PII werd al jaren geleden in het leven geroepen door enkele grote aangewezen Brzo-bedrijfsbrandweren. Aanvankelijk beperkte de doelstelling zich tot het delen van kennis en ervaring en het verzorgen van back-up met gespecialiseerd materieel in situaties van storing of onderhoud. Het ‘zware geschut’ voor grootschalige industriële brandbestrijding betreft immers specialistisch en schaars materieel, met hoge kosten en complexe logistiek. Niet ieder industriekorps kan uitval van componenten volledig met eigen reserves ondervangen.
Na een periode van haperende samenwerking, werd het platform in 2017 nieuw leven ingeblazen. De operationele samenwerkingsafspraken zijn mede in lijn met resultaten van het deelproject specialistische industriële ondersteuning van het landelijk project Specialisme Incidentbestrijding Gevaarlijke Stoffen (IBGS) van Brandweer Nederland. Sinds 2019 kunnen de leden elkaar bij grote complexe incidenten, zoals tank- of tankputbranden, daadwerkelijk operationele bijstand verlenen. Hiervoor is 24/7 een dienstdoende coördinator van het samenwerkingsverband oproepbaar en er is een centraal alarmnummer ingesteld, dat uitgevoerd wordt door Sitech in het Operational Center Chemelot in Geleen. Naast onderlinge bijstand is het doel van deze regeling tevens het kunnen leveren van gespecialiseerde industriële bijstand aan de overheidsbrandweer, indien gewenst.
Voorzitter Arie Kleijwegt van het PII licht toe dat met het op 21 september ondertekende convenant de al sinds 2019 geldende samenwerkingsafspraken formeel organisatorisch en juridisch zijn vastgelegd. “Met het zetten van de handtekeningen van de vier CEO’s van de deelnemende partijen bekrachtigen we in feite wat al jaren praktijk is. Kern van de overeenkomst is dat alle leden van het PII een inspanningsverplichting hebben ten opzichte van elkaar, om binnen de grenzen van hun mogelijkheden elkaar met menskracht en materieel bij te staan. Hiermee versterken we de expertise en slagkracht van de gespecialiseerde industriële brandweerzorg in het Nederlandse Brzo-domein.”
Conform de afspraken in het convenant zijn grootvermogenpompen, slangenmateriaal, blusvoertuigen, monitoren en personele capaciteit niet alleen beschikbaar om de maatgevende incidentrisico’s op de eigen locatie af te dekken, maar ook om collegabedrijven in noodsituaties bij te staan. De PII-leden hebben ook afgesproken om ten behoeve van grootschalige schuimblussing een bepaalde hoeveelheid schuimvormend middel als surplus in voorraad te houden ten behoeve van onderlinge bijstandverlening, in situaties waarin de eigen schuimvoorraad van een van de partners niet toereikend is.
Dat de operationele samenwerking in de praktijk al goed functioneert, bleek volgens Arie Kleijwegt vorig jaar juli tijdens de regionale watersnood in Limburg. Door de hoge waterstand in de Maas en het Julianakanaal dreigde een dijk te bezwijken, waardoor het Julianakanaal grotendeels leeg kon lopen. Daarmee zou de blus- en koelwatervoorziening van het industrieel complex Chemelot in Geleen in gevaar komen. De bedrijfsbrandweer van Sitech Site Services maakte gebruik van de landelijke alarmeringsregeling voor specialistische bijstand van de leden van het PII voor ondersteuning om een noodbluswatervoorziening naar het Chemelot-terrein te realiseren. Kleijwegt: “Binnen twee uur na de aanvraag hadden de leden het gevraagde materieel, in de vorm van onder andere slangenmateriaal en logistieke ondersteuning, onderweg naar Limburg. Het was de eerste echte praktijkinzet onder de vlag van het PII, waarbij de noodbluswatervoorziening uiteindelijk niet hoefde te worden ingezet omdat de dijk standhield.”
Volgens Kleijwegt is de effectiviteit van het PII als collectief platform voor grootschalige industriële incidentbestrijding gebaat bij verdere versterking. Er vindt overleg plaats met andere specialistische bedrijfsbrandweerorganisaties.
Lees ook
Jan Meinster van het LEC IV leidde een ‘inspiratietafel’ over de blusschuimtransitie. Duidelijk werd dat bedrijven behoefte hebben aan concrete informatie.
Met 2024 op de kalender wordt het voor de industrie en de brandweersector zaak haast te maken met de blusschuimtransitie. De Europese verordening die het gebruik van PFAS in blusschuim verbiedt, wordt namelijk in de loop van komend jaar van kracht.
De bijeenkomst was bedoeld om te informeren over de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s.
Het LEC IV werkt aan het opstellen van zijn eerste meerjarenplan met meerjarenbegroting voor de periode 2024-2027.
Energie- en grondstoffentransitie, klimaatverandering, toenemende ketencomplexiteit; de hele maatschappij is in transitie. Ook de industrie en de transportketen krijgen met nieuwe risico’s te maken, met uitdagingen voor risico- en crisisbeheersingsspecialisten van de veiligheidsregio’s.
Het NIPV en het LEC IV bieden in 2024 een tweetal cursussen NFPA (National Fire Protection Association) aan. De Amerikaanse NFPA veiligheidsstandaarden worden ook in veel andere landen, waaronder Nederland, toegepast.
Al tien jaar lang werken gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het harmoniseren van het beoordelingskader en veiligheidsmaatregelen rond spoorwegemplacementen.
Tijdens inspecties blijkt dat flensverbindingen aan leidingen, installaties en opslagtanks voor gevaarlijke stoffen niet altijd aan de gestelde eisen voldoen, waardoor die verbindingen kunnen falen.
Nog ruim een maand te gaan en dan is het zo ver: de langverwachte invoering van de Omgevingswet. De invoeringsdatum 1 januari 2024 is bij Koninklijk besluit, dat is voorgelegd aan de aan de Eerste en Tweede Kamer, vastgelegd.