Krachtige brandweersamenwerking voor haven Antwerpen

Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, april 2023

In navolging van Rotterdam en Amsterdam krijgt ook de zeehaven van Antwerpen een vorm van ‘gezamenlijke brandweer’. Op 12 december presenteerden overheid en bedrijfsleven hun gezamenlijke plan voor het verstevigen van de brandweersamenwerking in het uitgestrekte haven- en industriegebied in de Scheldedelta. Dit voorjaar worden de eerste concrete stappen gezet voor het vormgeven van het ‘Brandweernetwerk Zeehaven-Schelde’ (BZS), zoals het publiek-private samenwerkingsverband wordt genoemd. In de loop van dit jaar moet het ‘mutual aid’ brandweernetwerk gestalte krijgen, zodat overheidsbrandweerkorpsen en bedrijfsbrandweren hun capaciteit, kennis en kunde gebundeld kunnen inzetten bij grote calamiteiten in het havengebied.

Brandweernetwerk Zeehaven Schelde gaat van start met acht partners: Port of Antwerp-Bruges, Hulpverleningszone Waasland, Brandweerzone Antwerpen en de bedrijfsbrandweerkorpsen van BASF, Covestro, Evonik, Total Energies en de kerncentrale in Doel (Engie). Met het samenwerkingsinitiatief onderkennen de partners dat krachtenbundeling de veiligheid in de Antwerpse haven- en industriezone bevordert; zowel op het gebied van preventie als in de preparatie en respons bij incidenten. De meerwaarde van het netwerk komt tot uiting in het delen van kennis, gezamenlijke oefeningen en trainingen en het delen van onder andere grootschalig brandbestrijdingsmaterieel en materieel voor incidentbestrijding gevaarlijke stoffen.

Hoogrisicobedrijven

De zone Antwerpen-Brugge kent een grote clustering van 90 hoogrisicobedrijven in de chemiesector en olieopslag die vallen onder de Seveso-regelgeving en is daarom gebaat bij krachtige samenwerking op het gebied van preparatie en incidentrespons. Bij de presentatie van Brandweernetwerk Zeehaven Schelde spraken alle betrokken partners hun steun uit aan het samenwerkingsmodel, vanwege het grote gezamenlijke belang van effectieve risicobeheersing en incidentbestrijding in de economisch vitale mainport Antwerpen. Bert Brugghemans, zonecommandant van Brandweerzone Antwerpen en Thierry van Goethem, zonecommandant van Hulpverleningszone Waasland benoemden als doelen de hulpverlening bij industriële incidenten naar een hoger niveau te tillen en de beschikbare kennis, kunde en capaciteiten van chemiebedrijven en hun brandweerorganisaties nog beter te benutten.

Publiek-private brandweersamenwerking is niet helemaal nieuw in België. Zo participeert de bedrijfsbrandweer van BASF met zijn specialistische expertise op het gebied van gevaarlijke stoffen al in de bestrijding van transportincidenten waarbij chemische producten betrokken zijn. Ook de indrukwekkende ‘Turbolöscher’ (blusturbine) is op verzoek van overheidsbrandweerkorpsen inzetbaar bij grote en complexe branden of incidenten met gaswolken. Via het Brandweernetwerk Zeehaven Schelde kunnen kennis, kunde en capaciteit meer gestructureerd en op grotere schaal worden gebundeld ten bate van het collectief. Ook havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges ziet als verantwoordelijk gebiedsbeheerder het belang van de samenwerking. Ben Windey, Incident Management Officer van het havenbedrijf en Coördinator van BZS, voorziet dat in de loop der tijd meer bedrijven met bedrijfsbrandweer zich bij het netwerk zullen aansluiten. Met diverse bedrijven zijn al onderhandelingen gaande.

Kennis en deskundigheid

Het project komt mede tot stand met kennis en deskundigheid vanuit Nederland. Kappetijn Safety Specialists, dat de organisatieplannen maakte voor de Gezamenlijke Brandweer Amsterdam (GBA) en Sohar Emergency Response Organisation (SERO) in Oman, is ook betrokken bij de advisering en het maken van het organisatieplan voor BZS. De Antwerpse PPS-variant wordt wel een ander model dan de gezamenlijke brandweren in Rotterdam en Amsterdam. Qua structuur en werkwijze lijkt BZS het meest op het model van CIMA in Houston, Texas. De partners delen (personele) capaciteit, kennis en slagkracht en werken samen in zaken als opleiden, trainen en oefenen, maar behouden wel hun eigen identiteit en responscapaciteiten. Zo is deze PPS een aanvulling op de publieke en private brandweer.

Logo LEC-IV Landelijk Expertise Centrum Industriële Veiligheid

Lees ook

21-11-2023
Landelijke harmonisatie veiligheid spoorwegemplacementen in zicht

Al tien jaar lang werken gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het harmoniseren van het beoordelingskader en veiligheidsmaatregelen rond spoorwegemplacementen.

21-11-2023
IV-Alert flensverbindingen

Tijdens inspecties blijkt dat flensverbindingen aan leidingen, installaties en opslagtanks voor gevaarlijke stoffen niet altijd aan de gestelde eisen voldoen, waardoor die verbindingen kunnen falen.

21-11-2023
‘In de startblokken voor 1 januari 2024, bent u klaar voor de OW?’

Nog ruim een maand te gaan en dan is het zo ver: de langverwachte invoering van de Omgevingswet. De invoeringsdatum 1 januari 2024 is bij Koninklijk besluit, dat is voorgelegd aan de aan de Eerste en Tweede Kamer, vastgelegd.

21-11-2023
Actualisering PGS 12: Richtlijn voor veilig opslaan en verladen ammoniak

In de industriële energievoorziening is ammoniak de komende jaren belangrijk als drager voor waterstof en mogelijk ook als brandstof. De industrie sorteert daar al op voor, met plannen voor uitbreiding van bestaande ammoniakopslagterminals en aanvragen voor zowel ombouw van cryogene tanks als nieuwe opslagtanks.

12-10-2023
Externe noodplannen Seveso III bijna overal up-to-date

De externe noodplannen in het kader van de Seveso III-richtlijn, beter bekend als ‘rampbestrijdingsplannen voor Brzo-bedrijven’ zijn bijna overal up to date.

12-10-2023
De SIV’er in de praktijk: Peter Meijer (Veiligheidsregio Noord-Holland Noord)

Passie voor de brandweer zit bij Peter Meijer in het bloed. Hij begon 32 jaar geleden als aspirant-brandwacht bij de toenmalige Regionale Brandweer Noord-Kennemerland en werkte zich in de loop der jaren uiteindelijk op tot Hoofdofficier van Dienst.

10-10-2023
Adviesleerroute Industriële Veiligheid van start

Op 6 september jl. is bij het NIPV de nieuwe ‘adviesleerroute’ Industriële Veiligheid van start gegaan. Het is, na de leerstroom Ruimtelijke Veiligheid, de tweede leerstroom die wordt aangeboden.

10-10-2023
LEC Industriële Veiligheid mediapartner van Nationaal Seveso Congres

Het LEC IV is dit jaar mediapartner op het Nationaal Seveso Congres, dat op 23 november a.s. in Utrecht wordt gehouden. Op het congres, georganiseerd door kennis- en opleidingsinstituut Outvie, worden actuele thema’s in het Seveso/Brzo-domein geadresseerd, waaronder de consequenties van invoering van de Omgevingswet, de energie- en grondstoffentransitie en de gevolgen van klimaatverandering voor de sector. Het LEC IV neemt tijdens het congres deel aan een inspiratietafel over de blusschuimtransitie.

10-10-2023
Staat van de Veiligheid 2022: minder overtredingen, wel verbetermogelijkheden

Tijdens Brzo-inspecties zijn in 2022 minder overtredingen geregistreerd dan in het voorgaande jaar. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Staat van de Veiligheid 2022’. De positieve trend is voor de landelijke inspectiediensten en de partners in het Netwerk Industriële Veiligheid geen reden om tevreden achterover te leunen, want slechts bij vijf procent van de bedrijven is in het geheel geen overtreding of afwijking op veiligheidsgebied geregistreerd. Bovendien deden zich vorig jaar 4282 ‘ongewone voorvallen’…