Netcentrisch werken

Netcentrisch werken is een werkwijze om binnen een netwerk van betrokkenen informatie uit te wisselen.

Netcentrisch werken: werkwijze om informatie uit te wisselen

Complexe incidenten vragen al gauw om de betrokkenheid van meerdere partijen. Netcentrisch werken is een werkwijze om binnen een netwerk van betrokkenen informatie uit te wisselen. Denk bijvoorbeeld aan een treinontsporing in dichte mist of een explosie bij een energieverdeelstation.
Netcentrisch werken is onderdeel van de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb). De LVCB omvat naast de doctrine Netcentrisch werken, ondersteunende systemen zoals het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS).

Inmiddels passen zo’n 200 organisaties netcentrisch werken toe binnen hun organisatie. Waaronder alle 25 veiligheidsregio’s, een groot deel van de waterschappen, het Nationaal Crisiscentrum (NCC) en het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC).

Animatie Netcentrisch samenwerken.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws over netcentrisch werken? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief!

  •  *
  •  *
    naam@bedrijf.nl

LCMS

De netcentrische werkwijze wordt ondersteund door de tool Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS).


Belanghebbende organisaties

De netcentrische werkwijze is relevant voor organisaties met een rol in de crisisbeheersing. Denk aan de sectoren openbare orde en veiligheid, (drink)water, zorg, ICT, telecom, energie, transport, chemie, nucleair, financieel.

Voordelen van netcentrisch werken

  • Een centraal onderhouden actueel situatiebeeld. voor alle stakeholders in het veiligheidsnetwerk. Dit beeld bestaat uit een multidisciplinaire managementsamenvatting en geografisch beeld van alle beschikbare informatie.
  • Door een snel beeldvormingsproces over de situatie, risico’s en dreigingen, meer ruimte voor oordeels- en besluitvorming.
  • Op elkaar afgestemde besluiten onder alle betrokkenen.
  • Meer grip op crisissituaties doordat crisisteams zelf de kaders van crises expliciteren en zichtbaar maken voor anderen.
  • Tijdig en adequaat kunnen anticiperen op een zich ontwikkelende situatie.
  • Actuele en met betrokkenen afgestemde crisiscommunicatie.

Implementatie

De implementatie van netcentrisch werken binnen een organisatie is een veranderproces. De samenwerking moet passen bij de ambitie en wensen van de betrokkenen. Het is belangrijk om aandacht te hebben voor de volgende dimensies:

  • Proces: hoe verloopt het informatieproces intern? Hoe sluiten we aan op externe informatieprocessen?
  • Organisatie: wat moeten we hiervoor binnen onze organisatie inrichten?
  • Mens: welke cultuur en capaciteiten zijn nodig?
  • Techniek: wat voor technische middelen zijn er nodig?
Trailer van de film Netcentrisch samenwerken bij de wateroverlast bij het VUmc

De complete film kan worden gebruikt voor OTO-doeleinden en is op te vragen via het contactformulier onderaan de pagina.



Implementatiepartners

Implementatiepartners zijn organisaties die het verandertraject naar een netcentrische organisatie ondersteunen en daarbij ook de informatiefunctionarissen opleiden en trainen. Onderstaande organisaties zijn gecertificeerd door het NIPV en op de hoogte van de beginselen en actualiteiten van de netcentrische werkwijze:

Externe opleiders

Externe opleiders zijn gecertificeerde organisaties die zich specifiek richten op het opleiden en trainen van informatiefunctionarissen. Voor opleiden, trainen en oefenen kun je terecht bij onderstaande organisaties:

Ervaringsvideo’s netcentrisch werken en LCMS

Playlist Op bezoek bij #1 Stedin, #2 DCC-IenW, #3 GHOR Brabant-Zuidoost, #4 Kustwacht, #5 Koninklijke Marechaussee

Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.