Werkbezoek Community of Practice Batterypacks aan ElaadNL
juni 2022
Begin juni bracht de Community of Practice (CoP) Batterypacks een bezoek aan het nieuwe testlab voor het laden van elektrische voertuigen van ElaadNL. Dit testlab is op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem en is een nieuw internationaal testcentrum waar het opladen van elektrische auto’s, bussen en trucks getest gaat worden.
Op 8 juni werd het Elaad Testlab officieel door de Koning geopend. NIPV kreeg met de CoP Batterypacks alvast een rondleiding en presentatie over het nieuwe lab. Hierbij waren ca. 30 deelnemers van de CoP aanwezig. Het programma zag er als volgt uit:
- Welkomstwoord door Rob Cillissen van ElaadNL en lector Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid NIPV.
- Tom Hessels gaf een terugblik op het werkbezoek aan de Verenigde Staten over Energie Opslag Systemen.
- Willemjan Muysson van Brandweer Nederland gaf een terugkoppeling van de reacties van Brandweer Nederland op de PGS37-1 en PGS37-2.
- Rob Terpstra van het Team Brandonderzoek van Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost gaf een presentatie over een recente brand in een container waarin een groot aantal accu’s lag opgeslagen. Hij nam de deelnemers daarbij mee in het verloop van de inzet en de oorzaak van de brand.
- Paul Broos van ElaadNL gaf een presentatie over de werkzaamheden van ElaadNL. Daarna kregen de deelnemers een rondleiding en uitleg over het nieuwe testlab.
Community of Practice Batterypacks
In de Community of Practice (CoP) Batterypacks komen professionals samen die zich in de meest brede zin bezighouden met de opslag en toepassing van lithium-ion batterijen. In de CoP worden gezamenlijke problemen onderkend, gedeeld en onderzocht. De deelnemers zijn afkomstig van veiligheidsregio’s, omgevingsdiensten, overheidsinstellingen zoals de ILT en het RIVM, commerciële partijen, netbeheerders en infraproviders.
Deelname aan de CoP staat voor iedereen open. Er zijn geen verplichtingen. Er zijn vier bijeenkomsten per jaar, De agenda wordt opgesteld door NIPV, waarbij de deelnemers zelf een substantiële rol hebben door onderwerpen te agenderen en te presenteren. Vanwege Covid-19 vinden de bijeenkomsten momenteel online plaats. Ze duren circa twee uur.
Meer informatie
Lees ook
“Veiligheid kan als ontwerpvariabele de energietransitie faciliteren in plaats van belemmeren”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
“De elektrificatie van materieel vereist meer aandacht voor de veiligheidsaspecten van de energievoorziening op bouwlocaties”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
Blog: De veiligheid van innovaties: kans- versus gevolgbenadering
“Lithium-ion accu’s vragen een bijzondere aanpak van brandbestrijding. Door de thermal runaway is langdurige koeling of onderdompeling van deze accu’s noodzakelijk”, bloggen lector Nils Rosmuller en onderzoeker Tom Hessels.
“Hoewel de energietransitie ook in de Regionale Energiestrategieën (RES’en) op stoom komt, is de veiligheid nog niet veel meer dan een nachtkaars, soms een waakvlammetje”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
“De innovatieagenda voor de brandweer moet gebaseerd zijn op 5 T’s: té gevaarlijk, té ingewikkeld, té groot, té heftig en té vies”, blogt lector Brandweerkunde Ricardo Weewer.