Jaarverslag LEC Industriële Veiligheid 2022: jaar van verbreding
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, februari 2023
Het afgelopen jaar was voor het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) een jaar vol beweging en verandering. Met een nieuwe naam en nieuwe huisstijl zette de spil van het Netwerk Industriële Veiligheid een aantal grote stappen naar verbreding van zijn aandachtsveld.
In het jaarverslag over het afgelopen jaar komt die verbreding van Brzo-inrichtingen naar andere categorieën risicorelevante bedrijven dan ook ruim aan bod. Ook de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet bepaalde de agenda van het LEC in 2022. De uitgevoerde activiteiten en projecten, de gepubliceerde kennisdocumenten en de vele vragen die veiligheidsregio’s en andere partners aan het LEC stelden, bevestigen eens te meer de spilfunctie die het LEC IV in de loop der jaren in het Nederlandse veiligheidsdomein heeft opgebouwd als vraagbaak en expertiseplatform.
Een van de toonaangevende projecten in het afgelopen jaar was het onderzoek naar afvalbranden in de recyclingbranche, dat het LEC IV samen met het NIPV heeft uitgevoerd. Het eindrapport van het onderzoek, bestaande uit een literatuur- en casusstudie, werd in december gepubliceerd. Het onderzoek, dat handvatten moet bieden voor het opstellen van een beleidskader voor brandveiligheid in de branche, is een mooi praktijkvoorbeeld van de verbreding van het werkveld van het LEC en het Netwerk.
Een greep uit de overige projecten in 2022: in november werd het nieuwe Scenarioboek Industriële Veiligheid gepubliceerd en ter beschikking gesteld aan het netwerk. Het kennisdocument en naslagwerk biedt ondersteuning aan specialisten industriële veiligheid (SIV’ers) bij vergunningadvies en bedrijfsbrandweeraanwijstrajecten. Het Scenarioboek wordt in 2023 nog omgewerkt tot een volledig online werkinstrument.
Een belangrijk document is ook de MOC (Management of Change)-handreiking blusschuimtransitie, die bedrijven en veiligheidsregio’s houvast biedt bij het zorgvuldig overstappen van fluorvrij blusschuim naar fluorvrije schuimsoorten. Aan de MOC-handreiking is gedurende het verslagjaar hard gewerkt om het document in februari 2023 te kunnen publiceren. Momenteel wordt de laatste eindredactieslag uitgevoerd.
Ter voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet heeft het LEC IV een aantal kennisdocumenten en les- en leerstof ontwikkeld om de SIV’ers in de veiligheidsregio’s goed te prepareren op hun nieuwe advies- en toezichtpraktijk onder de nieuwe wet. Via een tweedaagse cursus werd de kennis van de SIV’ers bijgespijkerd. De cursus is in de periode januari-maart door in totaal 120 deelnemers in zes groepen gevolgd.
In 2022 is een verkenning uitgevoerd naar het toezicht van veiligheidsregio’s op bedrijfsbrandweerorganisaties. Doel was te leren van elkaars praktijk en best practices. Op de agenda stond ook het ontwikkelen en publiceren van een werkwijzer voor toezicht op de bedrijfsbrandweer, maar dat was in het verslagjaar niet haalbaar. De werkwijzer is nu voorzien voor 2023.
Last but not least was het LEC in 2022 zelf in transitie: van LEC BrandweerBRZO naar LEC Industriële Veiligheid. Een koers die al enkele jaren geleden werd ingezet, werd tijdens de netwerkdag op 17 maart vorig jaar afgesloten met de officiële doorstart onder een nieuwe naam en huisstijl. Aanleiding was onder andere de in het netwerk gevoelde behoefte om het toezicht op industriële veiligheid uit te breiden naar risicorelevante bedrijven in brede zin. Ook de komende Omgevingswet speelde mee bij de herpositionering van het LEC als kennis- en expertisecentrum.
Meer dan in voorgaande jaren nam het LEC deel aan netwerk- en kennisbijeenkomsten, zoals symposia en workshops, ook buiten het Netwerk IV. Daarnaast kreeg het LEC (juridische) vragen van uiteenlopende aard van veiligheidsregio’s en andere overheden. Tevens werd enkele keren een ‘second opinion’ gevraagd bij juridische geschillen en adviestrajecten over onder andere bedrijfsbrandweeraanwijzingen, stationaire blusvoorzieningen in het kader van de PGS 29 en opslagtanks met aluminium foamdammen. Uit deze genoemde voorbeelden blijkt dat het LEC IV voor steeds meer partijen in het veiligheidsdomein een gezaghebbende expertplatform is.
Jaarverslag LEC Industriële Veiligheid 2022
Download hier het document.
Lees ook
NIPV organiseert open trainingen voor (nieuwe) contactpersonen SIS en workshops en trainingen met SIS in jouw regio.
Incidentonderzoek was de rode draad tijdens deze dag in een volle Brauerszaal bij NIPV. Tevens presenteerde het LEC IV deze dag het kennisdocument ‘Leren van incidenten’: een kader voor de veiligheidsregio’s om incidentonderzoek procesmatig goed in te richten.
Dit kennisdocument is een kader waarmee de veiligheidsregio’s hun incidentonderzoek in het industriële domein kunnen inrichten.
Met het samenwerkingsinitiatief onderkennen de partners dat krachtenbundeling de veiligheid in de Antwerpse haven- en industriezone bevordert; zowel op het gebied van preventie als in de preparatie en respons bij incidenten.
In september 2022 werd EemsEnergy Terminal B.V. in de Eemshaven in gebruik genomen: een drijvende LNG-terminal die extra aardgas in het Nederlandse gasnet brengt.
Een belangrijk kenmerk van het nieuwe leerlandschap is dat de leerstromen voor de vakgebieden industriële veiligheid, brandveiligheid en ruimtelijke veiligheid modulair van opbouw zijn en beter aansluiten op het kennisniveau dat de cursisten (deels) al hebben.
Heeft de wijziging van de ARIE-regeling gevolgen voor de aanwijzing van bedrijven om over een bedrijfsbrandweer te beschikken? Daar heerst in de uitvoeringspraktijk wat onduidelijkheid over, daarom een kort toelichting.
Een belangrijk kenmerk van het nieuwe leerlandschap is dat de leerstromen voor de vakgebieden industriële veiligheid, brandveiligheid en ruimtelijke veiligheid modulair van opbouw zijn en beter aansluiten op het kennisniveau dat de cursisten (deels) al hebben.
De rol van de verzekeraar en ook de samenwerking tussen de verzekeraars en de brandweer wordt steeds belangrijker om de veiligheid rond energie-opslagsystemen (EOS) en batterij-opslagen te waarborgen.