Nieuw: Scenarioboek Energietransitie

18 januari 2023

De eerste 13 scenariokaarten van het Scenarioboek Energietransitie staan online. De scenariokaarten zijn, samen met de scenarioboeken Externe Veiligheid en Industriële Veiligheid, te vinden op één nieuwe website: Scenarioboeken Omgevingsveiligheid.

Adviseurs van veiligheidsregio’s, omgevingsdiensten en gebiedsbeheerders hebben voor de uitvoering van hun taken inzicht nodig in de incidentscenario’s die een bedreiging kunnen zijn voor de omgeving. Met de nieuwe scenariokaarten over de energietransitie kunnen zij efficiënt en consistent adviseren over de veiligheidsaspecten van (infrastructurele) energietransitieprojecten.

Waterstof, methanol, biovergister en LNG

De scenariokaarten die nu gereed zijn, behandelen de onderwerpen: waterstofvuilniswagen, bunkeren van methanol, biovergister en de opslag van LNG. Er volgen nog incidentscenario’s over bijvoorbeeld een thuisbatterij, een elektrisch voertuig in een parkeergarage, de opslag van accu’s en zonnepanelen boven een loods.

Begeleidingsgroep van 7 partijen

NIPV ontwikkelt het Scenarioboek Energietransitie met een bijdrage uit het ontwikkelbudget nieuwe prioriteiten omgevingsveiligheid. De veiligheidsregio’s Kennemerland, Amsterdam-Amstelland, Noord-Holland-Noord, Zaanstreek-Waterland en Rotterdam-Rijnmond, de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en de Port of Amsterdam vormen de begeleidingsgroep van het project. Zij adviseren onder meer over de uit te werken scenario’s en stellen de definitieve scenario’s vast.

Onderhoud en beheer door NIPV

NIPV zorgt voor het onderhoud en beheer van de scenarioboeken Externe Veiligheid, Energietransitie en Industriële Veiligheid. Het scenarioboek Industriële Veiligheid is momenteel alleen nog beschikbaar in pdf-formaat. Later dit jaar volgt een webversie.

Scenario’s bekijken?

Ga naar de website Scenarioboeken Omgevingsveiligheid.

Lees ook

15-05-2024
“De veerkracht van Nederland wordt nu serieus getest”

Het NIPV waarschuwt voor onvoldoende preventiebewustzijn bij overheid, bedrijven en burgers. Wie is aan zet om de veerkracht van Nederland bij een crisis te vergroten? Dat is één van de vragen tijdens het landelijk congres Veerkrachtige crisisbeheersing dat vandaag wordt gehouden in Bussum.

14-05-2024
Klimaatrisico’s: werk voor de veiligheidsregio’s?

Veiligheidsregio’s kunnen een leidende en coördinerende rol hebben in risico- en crisisbeheersing in relatie tot de gevolgen van klimaatverandering. Maar vervullen die rol op dit moment (nog) slechts beperkt.

07-05-2024
316 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen in 2023

Het aantal ongevallen met alternatief aangedreven voertuigen daalde licht: van 189 in 2022 naar 164 in 2023. Het aantal branden nam juist toe: van 117 naar 152.

07-05-2024
314 natuurbranden in 2023

Naast de 314 natuurbranden waren er 21 akkerbranden en 70 branden op militair terrein. Deze en meer cijfers staan in de Jaarrapportage natuurbranden 2023.

03-05-2024
“Docent zijn houdt me scherp” 

Docent Duncan van de Laar komt net terug van een oefenweek in Weeze. Als docent aan de leergang Officier van dienst heeft hij deelnemers begeleid en voorbereid op hun examen. Hoe ervaart hij zijn werk als docent bij het NIPV? 

02-05-2024
Toolbox Waterstof biedt handvatten voor incidentbestrijders en instructeurs van de brandweer

De toolbox kan worden gebruikt door incidentbestrijders en instructeurs van de brandweer.

01-05-2024
Ploegchefs (postcommandanten) gezocht!

Werk jij als ploegchef of postcommandant bij de brandweer? Het NIPV is een onderzoek gestart naar beheersmatig ‘koud’ leiderschap binnen de Nederlandse brandweer. Daarvoor hebben wij jou nodig!

30-04-2024
Helpen optische en geluidssignalen om sneller ter plaatse te komen?

Hulpdiensten zijn bij gebruik van OGS sneller ter plaatse dan gewone weggebruikers. Het risico op een ongeval met een hulpverleningsvoertuig is echter groter dan het risico op een ongeval met een regulier voertuig.

28-04-2024
Leren van branden in de gebouwschil van woningen

Bij verduurzaamde en snel gerealiseerde woningen blijkt er een risico te zijn op een snelle en onvoorspelbare branduitbreiding via de brandbare en niet-gecompartimenteerde gebouwschil.