“Docent zijn houdt me scherp” 

3 mei 2024

Duncan van de Laar komt net terug van een oefenweek in Weeze. Als docent aan de OvD-leergang heeft hij deelnemers begeleid en voorbereid op het examen dat plaatsvindt. Hoe ervaart hij zijn werk als docent bij het NIPV? 

Duncan van de Laar profielfoto

Van de Laar is al 26 jaar werkzaam bij de brandweer. Momenteel in de functie van hoofd vakbekwaamheid bij Veiligheidsregio Haaglanden, waar hij ook operationeel hoofdofficier van dienst is. “In 2014 heb ik de leergang Officier van dienst (OvD) gedaan en zo leerde ik decaan en hoofddocent Hans Veltkamp kennen. Hij vroeg me of ik docent wilde worden in de OvD-opleiding en dat doe ik sinds 2018. Ik geef les in de voltijd- en deeltijdopleiding aan zo’n 24 deelnemers per groep. Het is erg leuk om mijn kennis en ervaring te kunnen delen en om mensen te zien groeien in het vak. Daarnaast helpt het lesgeven mij om de ontwikkelingen in het vak te blijven volgen en bij te blijven in de materie. Het houdt me scherp.”  

De ontwikkelingen in het brandweeronderwijs volgt Duncan op de voet. Zo is hij bijvoorbeeld betrokken bij de herziening van de leergang Manschap. “Het huidige onderwijsstelsel dateert van 2012 en wordt momenteel herzien. Hoe kunnen we het flexibeler inrichten, zodat het onderwijs beter aansluit bij de behoefte van de deelnemers en de eisen van deze tijd? Dat vraag flexibiliteit, durf, moed.”  

Begeleiding van docenten  

Over de samenwerking met het NIPV is hij dik tevreden. Van de Laar legt uit: “De leergangen zijn goed georganiseerd en de begeleiding is prima. We werken met het meester-gezel-principe: als beginnende docent loop je eerst mee met ervaren docenten om de kneepjes van het vak te leren. Ook kun je scholing volgen op het gebied van didactiek. Vervolgens ga je zelf voor de groep staan en kijkt een ervaren docent mee en geeft je tips en trucs. Ook is er intervisie mogelijk, waarin je je ervaringen met het lesgeven kunt uitwisselen met mededocenten.” 

Naast de OvD-leergang is hij ook betrokken bij de trainingsweek Basisprincipes van brandbestrijding. Het leukst vindt hij de praktijkdagen. Deze vinden meestal plaats op IPKW in Arnhem, maar ze oefenen ook een week in Weeze, Duitsland. “We noemen dat de monoweek, waarin we ons focussen op het aansturen van bevelvoerders. Door intensief met elkaar te oefenen worden de deelnemers goed voorbereid op het examen. De leercurve zit er goed in.”  

Rode draad 

Hoe haal je als docent nou het beste uit een groep deelnemers, zodat je ze echt ziet groeien? Van de Laar: “Door nieuwsgierig zijn, vragen te stellen. Deelnemers moeten een leerstructuur vinden die bij hen past. Ik daag ze uit om veel uit te proberen. Ga het maar onderzoeken. Voorafgaand aan een oefening vraag ik altijd naar de leerdoelen van een kandidaat. Bij de nabespreking probeer ik daar dan ook op te reflecteren. Dus niet overladen met aandachtspunten, maar focussen op de rode draad.”  

Bekijk ook