Meldkamer

De meldkamer ontvangt en beoordeelt meldingen, en begeleidt en coördineert de hulpdiensten.

Er komt één meldkamerorganisatie voor ambulancezorg, brandweer en politie. Dat betekent dat de werkwijzen van centralisten op landelijke schaal geüniformeerd en geharmoniseerd worden.

Standaarden

Een toenemende samenwerking van meldkamers vraagt van veiligheidsregio’s standaardisatie van meldkamer gerelateerde begrippen en gegevens en standaardisatie/harmonisatie van werkprocessen, zowel op de meldkamer als in het veld. De Raad van Brandweercommandanten en/of de Raad van Directeuren Veiligheidsregio’s heeft hiervoor standaarden vastgesteld.

Deze standaarden worden de basis van het werk van de centralisten in de meldkamer en de incidentbestrijders in het veld. De standaarden zijn ontwikkeld door medewerkers van incidentbestrijding, operationele voorbereiding, crisisbeheersing en de meldkamer.

Download de standaarden LMO Brandweer.


Wat is de Landelijke Meldkamer Samenwerking?

Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Neem contact op met ons via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht

Toestemming
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.