Crisiscommunicatie
Onder crisiscommunicatie wordt het communiceren met de bevolking verstaan. Hierbij wordt aangesloten bij de behoefte van de samenleving zodat zij haar handelen daarop kan afstemmen. Crisiscommunicatie maakt onderdeel uit van zowel de acute bevolkingszorg als herstelzorg.
Crisiscommunicatie is een wettelijk vastgestelde taak van de burgemeester of de voorzitter van de veiligheidsregio (Wvr; art. 7 en 39). Bij een daadwerkelijke ramp of crisis draagt de burgemeester ervoor zorg dat de getroffen bevolking in zijn gemeente op de juiste wijze wordt geïnformeerd en geeft hij onder meer de te volgen gedragslijn aan. Als de ramp of crisis een bovenlokaal karakter heeft, dan wordt de crisiscommunicatie in het Regionale Beleidsteam gecoördineerd.
Het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie (NKC) fungeert tijdens een nationale crisis of incident als informatieknooppunt vanuit de Rijksoverheid op het gebied van pers- en publiekscommunicatie. Het NKC maakt onderdeel uit van de nationale crisisstructuur.
Doelstellingen van crisiscommunicatie
Goede crisiscommunicatie staat voor het verspreiden van juiste, tijdige en begrijpelijke informatie over en tijdens een crisis, ramp of incident. De doelstellingen van crisiscommunicatie zijn:
- Betekenisgeving: Duiden van de gebeurtenis door deze in een breder perspectief te plaatsen en negatieve gevoelens en emoties te kanaliseren.
- Schadebeperking/handelingsperspectief: Alarmeren en alerteren bij dreiging/gevaren en het bieden van een handelingsperspectief om de schade of impact van de gebeurtenis te beperken.
- Informatiebehoefte: Informeren over de dreiging en/of gevaren en de maatregelen die de overheid getroffen heeft. Het wegnemen of bijsturen van opvallende zaken in de communicatie uitingen, die de impact versterken (geruchten of indringende foto’s).
Documenten
Download hier alle documenten.
-
De ervaringen van veiligheidsregio’s met NL-Alert
pdf | 2 MB | 15-03-2023 -
Een toekomst voor het WAS?
pdf | 2 MB | 23-12-2022 -
De rol van bevolkingszorg in de coronacrisis
pdf | 2 MB | 28-07-2022 -
Bevolkingszorg: een eigentijdse invulling
pdf | 5 MB | 05-02-2021 -
De toekomst van de landelijke aanpak SIS
pdf | 1 MB | 23-09-2020 -
Lekkage van giftige stoffen bij Chemelot
pdf | 2 MB | 18-06-2020 -
Crisiscommunicatietips voor ongevallen met gevaarlijke stoffen
pdf | 176 KB | 19-11-2019 -
Model samenwerkingsconvenant Veiligheidsregio en regionale omroep
pdf | 137 KB | 08-11-2019 -
Crisiscommunicatietips voor infectieziektencrisis
pdf | 190 KB | 16-07-2019 -
Crisiscommunicatietips voor incidenten met een cybercomponent (digitale verstoring)
pdf | 229 KB | 25-04-2019 -
Inventarisatie inzet NL-Alert 2013-2017
pdf | 3 MB | 17-12-2018 -
Handreiking aanpak asbestincidenten
pdf | 2 MB | 12-12-2018 -
Crisiscommunicatietips voor uitval van vitale voorzieningen
pdf | 197 KB | 03-12-2018 -
Crisiscommunicatietips voor maatschappelijke onrust
pdf | 167 KB | 03-12-2018 -
Crisiscommunicatietips voor incidenten bij evenementen
pdf | 253 KB | 05-09-2018 -
Bestuurlijke Netwerkkaarten Crisisbeheersing. Handreiking
pdf | 999 KB | 01-05-2018 -
Maatschappelijke onrust en de rol van gemeenten
pdf | 976 KB | 16-04-2018 -
Crisiscommunicatietips voor paniek in menigte (vluchtende mensenmassa)
pdf | 259 KB | 05-09-2015 -
Hoe je kijkt, maakt wat je ziet. De (operationele) omgevingsanalyse
pdf | 6 MB | 03-03-2015 -
Bevolkingszorg op orde De vrijblijvendheid voorbij
pdf | 2 MB | 01-07-2012
Externe documenten
Externe websites
Gerelateerde onderwerpen
Heeft u een vraag over dit onderwerp?
Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht