Crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie is een belangrijke pilaar van de crisisbeheersing. Tijdige, juiste en betrouwbare informatie kan de gevolgen van een incident, ramp of crisis zo veel mogelijk beperken.

Algemene informatie

Onder crisiscommunicatie wordt het communiceren met de bevolking verstaan tijdens een incident, ramp of crisis. Hierbij wordt aangesloten bij de behoefte van de samenleving zodat zij haar handelen daarop kan afstemmen. Crisiscommunicatie maakt onderdeel uit van zowel de acute bevolkingszorg als herstelzorg.

Crisiscommunicatie is een wettelijk vastgestelde taak van de burgemeester of de voorzitter van de veiligheidsregio (Wvr; art. 7 en 39). Bij een daadwerkelijke ramp of crisis draagt de burgemeester ervoor zorg dat de getroffen bevolking in zijn gemeente op de juiste wijze wordt geïnformeerd en geeft hij onder meer de te volgen gedragslijn aan. Als de ramp of crisis een bovenlokaal karakter heeft, dan wordt de crisiscommunicatie in het Regionale Beleidsteam gecoördineerd.

Het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie (NKC) fungeert tijdens een nationale crisis of incident als informatieknooppunt vanuit de Rijksoverheid op het gebied van pers- en publiekscommunicatie. Het NKC maakt onderdeel uit van de nationale crisisstructuur.

Doelstellingen van crisiscommunicatie

Goede crisiscommunicatie staat voor het verspreiden van juiste, tijdige en begrijpelijke informatie over en tijdens een crisis, ramp of incident. Primair dient crisiscommunicatie drie doelstellingen:

  1. Betekenisgeving: mensen krijgen een duiding van de gebeurtenis door deze in een breder perspectief te plaatsen en gevoelens en emoties te kanaliseren.
  2. Informatiebehoefte: mensen worden voorzien in hun informatiebehoefte door het tijdig verspreiden van correcte en begrijpelijke informatie over wat er aan de hand is, welke processen zich afspelen, welke onduidelijkheden er (nog) zijn en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.
  3. Schadebeperking: mensen worden gealarmeerd en gealerteerd bij dreiging/ gevaar en krijgen een handelingsperspectief met als doel de gevolgen zo veel mogelijk te beperken.

NIPV-onderzoeken en -kennisdocumenten

Hieronder staan de meest recente onderzoeken en kennisdocumenten van het NIPV.

Jaaroverzicht NL-Alert 2024 (2025)

Het NIPV verzamelt jaarlijks in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid data over de inzet van NL-Alert. In 2024 is NL-Alert ingezet bij 75 incidenten.

Risicocommunicatie over klimaatrisico’s. Een inventarisatie van de communicatie vanuit de overheid en crisispartners (2025)

Als gevolg van de klimaatverandering krijgt ons land steeds vaker te maken met weersextremen die kunnen leiden tot allerlei problemen in de samenleving. Het NIPV heeft geïnventariseerd hoe de overheid en crisispartners communiceren over de klimaatrisico’s hitte en droogte, plaatselijk noodweer, natuurbranden en overstromingen.

Overige NIPV-onderzoeken en -kennisdocumenten over crisiscommunicatie

Hieronder vindt u een overzicht van overige NIPV-onderzoeken over crisiscommunicatie.

Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.