Uitgelicht
Regionale crisisorganisatie
De regionale crisisorganisatie wordt gevormd door de hulpverleningsdiensten (brandweer, politie en geneeskundige hulpverlening) en de gemeenten. Bij een incident moeten zij vanuit hun dagelijkse werkzaamheden snel kunnen omschakelen naar één organisatie die het incident bestrijdt. Zij stemmen hun werkzaamheden af in multidisciplinaire crisisteams. Afhankelijk van het incident kunnen crisispartners of private partijen betrokken zijn en kunnen hun vertegenwoordigers aan een crisisteam worden toegevoegd.
Wanneer het welzijn van de bevolking wordt bedreigd, vindt de bestrijding van de crisis plaats onder verantwoordelijkheid van de burgemeester. Bij overschrijding van de gemeentegrens is de voorzitter van de veiligheidsregio verantwoordelijk. Bij een regio-overstijgende crisis, denk aan een grieppandemie of een terreuraanslag, is er sprake van nationale (of zelfs internationale) crisisbeheersing. De crisisbeheersing in de regio wordt dan in lijn met landelijk vastgestelde maatregelen uitgevoerd.
In het Referentiekader Regionaal Crisisplan wordt de systematiek van de lokale en regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing beschreven.
Onderzoeksrapporten
Download hier alle documenten.
-
Literatuurstudie crisisleiderschap
pdf | 838 KB | 07-12-2023 -
Als de emmer te zwaar wordt. Verkennend onderzoek naar de georganiseerde collegiale ondersteuning binnen de brandweer
pdf | 2 MB | 01-11-2023 -
Het Rode Kruis in toekomstige crises
pdf | 2 MB | 30-06-2023 -
Toekomstverkenning Crisisbeheersing
pdf | 2 MB | 27-10-2022 -
Leeronderzoek treinincident Voorschoten
pdf | 6 MB | 19-09-2023 -
Boerenprotesten in de zomer van 2022: een analyse van operationele en bestuurlijke dilemma’s
pdf | 2 MB | 12-09-2022 -
De aanpak van polarisatie. Een verkenning van een rol voor de veiligheidsregio
pdf | 650 KB | 09-12-2021 -
De rol van bevolkingszorg in de coronacrisis
pdf | 2 MB | 22-07-2020 -
De rol van het Veiligheidsberaad tijdens de coronacrisis
pdf | 2 MB | 07-03-2022 -
De veiligheidsregio als verbinder
pdf | 6 MB | 21-04-2022 -
Grensoverschrijdende samenwerking bij rampen en crises
pdf | 3 MB | 21-05-2021 -
Toekomstbestendig tactisch leiderschap in de veiligheidsregio’s
pdf | 1 MB | 02-12-2021 -
Containercalamiteit: crisisbeheersing in het Waddengebied. Een evaluatie in opdracht van de veiligheidsregio’s Fryslân, Groningen en Noord-Holland Noord
pdf | 2 MB | 18-06-2019
Kennisdocumenten
Download hier alle documenten.
-
Referentiekader Netcentrische Crisisbeheersing 2023
pdf | 2 MB | 30-03-2023 -
Bestuurlijke bevoegdheden cyber
pdf | 1 MB | 30-09-2022 -
Factsheet Veiligheidsregio’s in de coronacrisis
pdf | 314 KB | 29-06-2021 -
Handreiking Crisisbeheersing op luchthavens
pdf | 2 MB | 01-07-2021 -
Natuurbrand in De Meinweg en de evacuatie van Herkenbosch
pdf | 2 MB | 13-10-2020 -
Factsheet Natuurbrand in De Meinweg en de evacuatie van Herkenbosch
pdf | 2 MB | 01-11-2020 -
Bestuurlijke Netwerkkaarten Crisisbeheersing. Handreiking
pdf | 999 KB | 01-05-2018 -
Handreiking aanpak asbestincidenten
pdf | 2 MB | 12-12-2018 -
Handreiking Aansluiting waterbeheerders op veiligheidsregio
pdf | 1 MB | 01-06-2017 -
Handreiking Samenredzaamheid bij overstromingen en ernstige wateroverlast
pdf | 4 MB | 15-06-2017 -
Referentiekader Regionaal Crisisplan 2016
pdf | 2 MB | 26-06-2017 -
Handreiking Regionale Informatiebehoefte bij watercrises
pdf | 879 KB | 01-08-2016 -
Handreiking De veiligheidsregio bij dreigende verstoring of uitval van vitale voorzieningen
pdf | 870 KB | 04-12-2015 -
Handreiking afspraken openbaar bestuur en ziekenhuizen over slachtofferinformatie bij rampen en crises
pdf | 940 KB | 01-06-2023 -
Handreiking Regionaal Risicoprofiel
pdf | 3 MB | 05-11-2009
Onderzoeken
Opleidingen
Podcast
De Kracht van Netwerken: Samen door de Crisis
‘Cruciale Connecties’ is de eerste aflevering van de podcastreeks De Kracht van Netwerken: Samen door de Crisis. Strategisch adviseur Netcentrisch werken Willem Treurniet en de Antwerpse brandweercommandant Bert Brugghemans vertellen over de waarde van een krachtig netwerk én over hoe je als professional netwerkbewuster wordt.
Duur: 26:19
Externe documenten
Externe websites
Wetgeving
Crisisbeheersing Caribisch Nederland
De drie eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba (genoemd: Caribisch Nederland) vormen drie bijzondere gemeenten van Nederland. Anders dan voor de Europees Nederlandse gemeenten, zijn er voor de drie eilanden van Caribisch Nederland geen Veiligheidsregio’s. De gezaghebber (de burgemeester van het eiland) is in eerste aanleg verantwoordelijk voor de preparatie op en afhandeling van incidenten. De Rijksvertegenwoordiger (een soort commissaris van de Koning) treedt bij rampen en crises op als verbindingsofficier tussen de eilanden en het Rijk. Het DCC-IenW werkt samen met Caribisch Nederland aan het aansluiten van de crisisorganisatie van de eilanden bij de processen en informatievoorziening van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Documenten
Download hier alle documenten.
-
Bestuurlijke Netwerkkaarten Crisisbeheersing. Handreiking
pdf | 999 KB | 01-05-2018 -
Bestuurlijke Netwerkkaart BES 1 Rampenbestrijding algemeen
pdf | 211 KB | 23-07-2020 -
Bestuurlijke Netwerkkaart BES 2 Caribische zee en scheepvaart
pdf | 251 KB | 23-07-2020 -
Bestuurlijke Netwerkkaart BES 3 Infectieziekte
pdf | 261 KB | 23-07-2020 -
Bevoegdhedenschema BES 1 Rampenbestrijding algemeen
pdf | 302 KB | 23-07-2020 -
Bevoegdhedenschema BES 2 Openbare orde
pdf | 269 KB | 23-07-2020 -
Bevoegdhedenschema BES 3 Caribische zee en zeescheepvaart
pdf | 349 KB | 23-07-2020 -
Bevoegdhedenschema BES 4 Geneeskundige hulpverlening en infectieziektenbestrijding
pdf | 256 KB | 23-07-2020
Externe documenten Crisisbeheersing Caribisch Nederland
Gerelateerde onderwerpen
Heeft u een vraag over dit onderwerp?
Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht