Onderzoek alternatief aangedreven voertuigen op chemische sites

Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, juni 2023

Begin juni 2023 is het rapport verschenen van de tweede fase van een onderzoek naar de veiligheidsconsequenties van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen in de (petro)chemische industrie. Het onderzoek moet inzicht geven in de mogelijke veiligheidsrisico’s van deze categorie voertuigen in de (petro)chemie en in maatregelen om die risico’s te beheersen en effecten van incidenten te beperken. Het LEC Industriële Veiligheid participeert in de klankbordgroep van het onderzoek en specialisten industriële veiligheid van de veiligheidsregio’s hebben deelgenomen aan diverse werkgroepen in de nu afgesloten tweede onderzoeksfase.

Het onderzoek is uitgevoerd door vertegenwoordigers van het NIPV, de veiligheidsregio’s en de industrie, in opdracht van Safety Delta Nederland, een samenwerkingsverband van de (petro)chemische industrie, kennisinstituten en de overheid. Achtergrond van het onderzoek is de trend dat de industrie in haar streven naar meer duurzaamheid en vermindering van CO2-footprint op steeds meer plaatsen traditionele brandstofvoertuigen op diesel en benzine vervangt door elektrische voertuigen en aandrijving met alternatieve brandstoffen, zoals LNG, CNG en waterstof. De veiligheid op terreinen van chemische bedrijven mag niet in gevaar komen door toepassing van deze alternatief aangedreven vervoermiddelen.

In de eerste onderzoeksfase is een literatuurstudie uitgevoerd, om na te gaan wat de wet- en regelgeving zegt over gebruik van alternatief aangedreven transportvoertuigen op terreinen van risicovolle industrieën. Uit die studie bleek dat er, zowel in Nederland als internationaal, nog geen specifieke regelgeving is die iets zegt over veilige toepassing van alternatief aangedreven voertuigen in die specifieke industriesector. Wel zijn er inmiddels de nodige handreikingen opgesteld als basis voor risico- en effectbeheersingsmaatregelen.

Tweede fase

In de tweede fase is onderzoek gedaan naar de mogelijke incidentscenario’s met alternatief aangedreven voertuigen, de te verwachten reële effecten en mogelijkheden om die risico’s en effecten te beheersen. Onderzocht werden onder andere de potentiële gevolgen van accubrand als gevolg van beschadiging en thermal runaway (brand, uitstoot giftige stoffen) en lekkage en brand in voertuigen aangedreven door LNG, CNG en waterstof (fakkel- en plasbrand, explosie). Scenario’s die op terreinen van chemische en petrochemische bedrijven met grootschalige opslag en productie van gevaarlijke stoffen kritisch gewogen moeten worden. De scenario’s zijn beschreven in termen van effecten en effectafstanden en ook is een eerste beschouwing gegeven van risicobeperkende maatregelen, zoals het stellen van eisen aan de kwaliteit van lithium-ion accu’s, beperken van aanrijdgevaar en toepassing van sensoren voor het vroegtijdig signaleren van lekkage en thermal runaway.

Op basis van de opgestelde scenario’s wordt een pilot/praktijktest voorbereid, die in fase drie van het onderzoek bij enkele bedrijven zal worden uitgevoerd.

Lees het rapport

Het rapport kunt u lezen en downloaden op de website van Safety Delta Nederland of download het rapport hieronder.

Logo LEC-IV Landelijk Expertise Centrum Industriële Veiligheid

Lees ook

08-04-2024
Eerste aanmeldingen voor Traineeship Omgevingsveiligheid

De eerste kandidaten voor het Traineeship Omgevingsveiligheid hebben zich gemeld. Op 5 maart ging de wervingscampagne online op de website van Brandweer Nederland en al binnen vier uur was de eerste reactie binnen.

08-04-2024
SIV’er in de praktijk: Mario Struik (VRU)

Risicobeheersing en repressie zijn in het brandweerdomein de twee uitersten links en rechts in de veiligheidsketen. Maar verenigd in één persoon vormen ze een sterke combinatie. Mario Struik, specialist risicobeheersing bij Veiligheidsregio Utrecht, is één van de SIV’ers die kennis en kunde van beide taakvelden combineert in zijn brandweerloopbaan.

08-04-2024
“Grote passie voor industriële veiligheid, maar nu in een andere vorm”

Joram Gielbert heeft op 1 februari zijn werkzaamheden voor de Veiligheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) en het LEC IV beëindigd. Maar hij laat de industriële veiligheid beslist niet los, want als zelfstandig adviseur blijft hij in grote lijnen hetzelfde werk doen.

11-03-2024
Effectiviteit waterschermen beperkt en afhankelijk van veel factoren

De inzet van waterschermen of waterstralen om bij chemische incidenten gas- of dampwolken te beïnvloeden, heeft vaak maar een beperkt effect.

01-03-2024
Jaarverslag LEC Industriële Veiligheid 2023

Het afgelopen jaar stond voor het LEC IV vooral in het teken van het verstevigen van zijn positie en relaties in het netwerk van veiligheidspartners.

12-02-2024
“Samenwerking industriële veiligheid vraagt chemie”

Directeur Risico- en Crisisbeheersing Edith van der Reijden geeft inzicht in samenwerking en veilige energietransitie.

12-02-2024
Leidraad Natech Risicobeheer: gevolgen van natuurgeweld voor de industrie

Het Joint Research Centre van de Europese Commissie heeft een leidraad gepubliceerd voor het beheersen van risico’s van ‘Natech’ calamiteiten; industriële incidenten veroorzaakt door natuurgeweld, zoals aardbevingen, overstromingen of extreme temperaturen.

12-02-2024
Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen

De Landelijke Handhavingsstrategie Brzo is aangepast aan de Omgevingswet en heet nu Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen. Het betreft een wetstechnische en tekstuele wijziging. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen.

19-12-2023
SIV‘er in de praktijk: Johan Braker

Johan Braker, veiligheidsconsultant Industriële Veiligheid bij Veiligheidsregio Groningen, vertelt over zijn boeiende werk.