LEC Industriële Veiligheid mediapartner van Nationaal Seveso Congres
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, oktober 2023
Het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) is dit jaar mediapartner op het Nationaal Seveso Congres, dat op 23 november a.s. in Utrecht wordt gehouden. Op het congres, georganiseerd door kennis- en opleidingsinstituut Outvie, worden actuele thema’s in het Seveso/Brzo-domein geadresseerd, waaronder de consequenties van invoering van de Omgevingswet, de energie- en grondstoffentransitie en de gevolgen van klimaatverandering voor de sector. Het LEC IV neemt tijdens het congres deel aan een inspiratietafel over de blusschuimtransitie.
Beleidsfunctionaris Jan Meinster van het LEC IV vindt aansluiting van het LEC IV als mediapartner bij het onafhankelijke congresplatform belangrijk om een brede industriële doelgroep te bereiken en te informeren over inhoudelijke thema’s en projecten en om de kennisdeling tussen overheid en industrie te bevorderen. “Vorig jaar waren we voor de eerste keer als deelnemer aanwezig op het congres, maar dit jaar zijn we officieel mediapartner. Het LEC IV is nu ook vertegenwoordigd in de adviesraad, zodat we kunnen meedenken en adviseren over congresthema’s. Op het jaarlijks Seveso-congres is een grote doelgroep vanuit bedrijfsleven en overheid vertegenwoordigd.”
Programma
Het Nationaal Seveso Congres wordt voor de negende keer georganiseerd en is voor de deelnemende organisaties uit de publieke en private sector een ideaal podium om actuele thema’s en beleidsontwikkelingen in het Brzo/Seveso-domein met elkaar te bespreken en kennis en ervaringen uit te wisselen. Tijdens het congres is er uitgebreid aandacht voor de energietransitie. Port of Rotterdam geeft een vooruitblik hoe de energievoorziening in de haven eruit kan gaan zien. DCMR licht toe wat dat voor toekomstige vergunningverlening betekent. Ook komt de voorbereiding op de Brzo-uitvoering in 2024 aan de orde, waarbij de consequenties van de Omgevingswet voor overheidsdiensten en bedrijven worden belicht. Bureau BRZO+ en de Nederlandse Arbeidsinspectie zijn ook vertegenwoordigd op het congres. De inspectiethema’s voor de komende jaren komen aan de orde, evenals de eerste ervaringen met de nieuwe inspectiemethodiek.
Blusschuimtransitie
Een ander actueel thema is de blusschuimtransitie. De inspiratietafel hierover, waaraan Jan Meinster namens het LEC IV deelneemt, stelt congresdeelnemers van industrie en overheden in staat kennis te nemen van wat er allemaal komt kijken bij de overschakeling van PFAS-houdend blusschuim naar fluorvrije alternatieven.
Jan Meinster: “Tijdens dit gesprek zal onze ‘Handreiking Management of Change Blusschuimtransitie’ worden toegelicht, het kennisdocument dat we vorig jaar hebben ontwikkeld. Zo hebben we een mooi bereik om een grote groep belanghebbenden uit de industrie bekend te maken met het stappenplan en het proces om de overschakeling naar fluorvrij blusschuim op een gedegen manier uit te voeren.”
Naast enkele plenaire presentaties zijn er tijdens het congres twee rondes ‘break-outsessies’. Onderwerpen die in die sessies worden uitgediept betreffen onder andere: zelfbeoordeling en intern toezicht bij Seveso-bedrijven, toepassing van de PGS-15 richtlijn in de praktijk, de impact van de energietransitie op het veiligheidsbeheerssysteem en een strategische aanpak van de energietransitie naar ‘Net Zero’. Naast overheden en Seveso-bedrijven behoren ook bedrijven die sinds 1 januari dit jaar ARIE-plichtig zijn tot de doelgroep van het congres.
Meer informatie en aanmelding
Ga voor meer informatie en aanmelding naar de congreswebsite.
Lees ook
“Veiligheid kan als ontwerpvariabele de energietransitie faciliteren in plaats van belemmeren”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
“De elektrificatie van materieel vereist meer aandacht voor de veiligheidsaspecten van de energievoorziening op bouwlocaties”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
Blog: De veiligheid van innovaties: kans- versus gevolgbenadering
“Lithium-ion accu’s vragen een bijzondere aanpak van brandbestrijding. Door de thermal runaway is langdurige koeling of onderdompeling van deze accu’s noodzakelijk”, bloggen lector Nils Rosmuller en onderzoeker Tom Hessels.
“Hoewel de energietransitie ook in de Regionale Energiestrategieën (RES’en) op stoom komt, is de veiligheid nog niet veel meer dan een nachtkaars, soms een waakvlammetje”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
“De innovatieagenda voor de brandweer moet gebaseerd zijn op 5 T’s: té gevaarlijk, té ingewikkeld, té groot, té heftig en té vies”, blogt lector Brandweerkunde Ricardo Weewer.