Bedrijvenochtend Omgevingswet geslaagd
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, december 2023
De bedrijvenochtend over de Omgevingswet die het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV) op 7 december organiseerde, is door de deelnemers vanuit het bedrijfsleven en adviesbureaus positief ontvangen. De bijeenkomst was bedoeld om de deelnemers op de hoogte te brengen van de consequenties van de Omgevingswet voor de bedrijfsbrandweeraanwijzingen en de veranderende adviesrol van de veiligheidsregio’s voor milieubelastende activiteiten. Het programma bleek voor de aanwezigen verschillende eyeopeners te bevatten. “Nuttige informatie die nog onvoldoende bekend was”, was de unanieme mening van de deelnemers.
Circa 35 bedrijven gaven gehoor aan de uitnodiging om hun kennis over de gevolgen van de Omgevingswet op te vijzelen. Karin Eshuis van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond verzorgde namens het LEC IV de presentatie tijdens de informatiebijeenkomst op de Rotterdamse RDM-kade. Zij nam de deelnemers mee op verkenning in het nieuwe advies- en bedrijfsbrandweerstelsel en gaf toelichting op de belangrijkste wijzigingen die de Omgevingswet introduceert op het gebied van vergunningadvisering en bedrijfsbrandweeraanwijzingen.
Karin Eshuis: “Uit de vragen en reacties die we kregen, bleek dat onze presentatie voor een deel van het publiek nog onbekende informatie bevatte. De term ‘milieubelastende activiteiten’ in plaats van ‘inrichtingen’ kennen de meeste mensen inmiddels wel. Maar nieuw was dat de adviesrol van de veiligheidsregio onder de paraplu van de Omgevingswet is verbreed. Onder de huidige wetgeving zijn we alleen wettelijk adviseur op het zogenaamde ‘groepsrisico (externe veiligheid)’. In het nieuwe stelsel hebben we ook een wettelijke adviesrol op andere aspecten van de vergunningaanvraag. Daarvan was een deel van de aanwezigen zich niet bewust.”
Nog sterker geldt dit volgens Karin Eshuis voor de koppeling tussen de Omgevingswet en de bedrijfsbrandweeraanwijzing. Met name deze informatie was voor velen nieuw. “Op zich verklaarbaar dat die informatie niet bij iedereen bekend is. Want de directe koppeling tussen vergunningverlening onder de Omgevingswet en het aanwijstraject staat wel beschreven in de invoeringswet en Invoeringsregeling die de overgang van het oude naar het nieuwe vergunningenstelsel regelt, maar niet in de tekst van de Omgevingswet zelf. Het is begrijpelijk dat niet iedereen die Invoeringsregeling in detail gelezen heeft, gelet op de omvang ervan.”
Een waardevolle tip voor de deelnemers aan de bedrijvenochtend was om bij een vergunningaanvraag voor een milieubelastende activiteiten vooraf goed na te gaan of en welke aanvullende eisen gemeenten in hun Omgevingsplan stellen. Dat bevordert een snel en soepel vergunningproces en voorkomt dat bedrijven na het indienen van een vergunningaanvraag later alsnog met aanvullende eisen worden geconfronteerd. Karin Eshuis: “Het is voor alle partijen in het vergunningtraject belangrijk dat zij vroegtijdig op één lijn zitten en weten met welke eisen bij de vergunningaanvraag voor een mba rekening moet worden gehouden.”
Na afloop van het programma kregen de organisatoren van de bedrijvenochtend positieve reacties van veel deelnemers. De geboden informatie bleek in een concrete behoefte te voorzien om de overstap te maken naar de nieuwe praktijk van vergunningverlening en bedrijfsbrandweeraanwijzingen. Karin Eshuis: “Er worden wel meer informatiebijeenkomsten en cursussen gegeven om bedrijven klaar te stomen voor de Omgevingswet, maar die zijn doorgaans primair gericht op de bouw -en milieuaspecten. In onze presentatie hebben we de bedrijfsbrandweeraspecten verder uitgediept; dat is specialistische materie. We zijn blij dat we de deelnemers met deze bijeenkomst hebben kunnen helpen om hun kennis te verbreden en zich beter voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet.”
Lees ook
De eerste kandidaten voor het Traineeship Omgevingsveiligheid hebben zich gemeld. Op 5 maart ging de wervingscampagne online op de website van Brandweer Nederland en al binnen vier uur was de eerste reactie binnen.
Risicobeheersing en repressie zijn in het brandweerdomein de twee uitersten links en rechts in de veiligheidsketen. Maar verenigd in één persoon vormen ze een sterke combinatie. Mario Struik, specialist risicobeheersing bij Veiligheidsregio Utrecht, is één van de SIV’ers die kennis en kunde van beide taakvelden combineert in zijn brandweerloopbaan.
Joram Gielbert heeft op 1 februari zijn werkzaamheden voor de Veiligheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) en het LEC IV beëindigd. Maar hij laat de industriële veiligheid beslist niet los, want als zelfstandig adviseur blijft hij in grote lijnen hetzelfde werk doen.
De inzet van waterschermen of waterstralen om bij chemische incidenten gas- of dampwolken te beïnvloeden, heeft vaak maar een beperkt effect.
Het afgelopen jaar stond voor het LEC IV vooral in het teken van het verstevigen van zijn positie en relaties in het netwerk van veiligheidspartners.
Directeur Risico- en Crisisbeheersing Edith van der Reijden geeft inzicht in samenwerking en veilige energietransitie.
Het Joint Research Centre van de Europese Commissie heeft een leidraad gepubliceerd voor het beheersen van risico’s van ‘Natech’ calamiteiten; industriële incidenten veroorzaakt door natuurgeweld, zoals aardbevingen, overstromingen of extreme temperaturen.
De Landelijke Handhavingsstrategie Brzo is aangepast aan de Omgevingswet en heet nu Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen. Het betreft een wetstechnische en tekstuele wijziging. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen.
Johan Braker, veiligheidsconsultant Industriële Veiligheid bij Veiligheidsregio Groningen, vertelt over zijn boeiende werk.