Adviesleerroute Industriële Veiligheid van start

Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, oktober 2023

Op 6 september jl. is bij het NIPV de nieuwe ‘adviesleerroute’ Industriële Veiligheid van start gegaan. Het is, na de leerstroom Ruimtelijke Veiligheid, de tweede leerstroom die wordt aangeboden. Deze leerstromen kennen als onderlegger een visie op flexibel leren, vertaald in een leerlandschap bestaande uit leerblokken. De leerstromen zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de veiligheidsregio’s. Aan de nieuwe leerroute nemen negen cursisten vanuit de veiligheidsregio’s deel.

adviesleerroute

Volgens Linda van de Ven, adviseur Risicomanagement bij het NIPV, is er in de groep nog ruimte voor een aantal cursisten om afzonderlijke leermodules van de leerstroom te volgen, bijvoorbeeld omdat zij zich willen laten bijscholen op een van de IV-taakgebieden. De scheidslijn tussen vakbekwaam worden en blijven verdwijnt hiermee. De nieuwe leerstroom Industriële Veiligheid onderscheidt zich van de oude ‘leergang’ door meer diepgang en specialisatie, afgestemd op de persoonlijke leerbehoeften van de cursisten.

Vanaf de start al kiezen voor specialisatie

Linda van de Ven: “Kenmerkend voor de leerroute Industriële Veiligheid in het flexibel leerlandschap Risicomanagement is dat cursisten al vanaf de start kunnen kiezen voor een specialisatie tot adviseur of inspecteur, of voor beide specialismen. De leerstof en leeropdrachten voor de adviesfunctie zijn in de leerstroom nieuwe stijl ook veel beter uitgewerkt, op basis van de functieprofielen voor adviseurs industriële veiligheid. Advisering rond industriële veiligheidsvraagstukken wordt een steeds belangrijkere taak voor de veiligheidsregio’s. Vanwege de komst van de Omgevingswet en vanwege de verbreding van het aandachtsgebied industriële veiligheid. Oorspronkelijk beperkten de IV-taken van de veiligheidsregio’s zich vooral tot Brzo-inrichtingen, maar industriële veiligheid gaat over veel meer bedrijfscategorieën dan alleen Brzo-bedrijven. Dat merken we aan de behoeftestelling van de veiligheidsregio’s voor opleiding en training.”

Meer ruimte voor verdieping en persoonlijke aandacht

Omdat de lesgroepen kleiner zijn, maximaal 12 personen in plaats van 24 in de oude leergang, is er meer ruimte voor verdieping van de leerstof en meer persoonlijke aandacht voor de studenten. Ook de onderwijsvorm is, in lijn met het flexibel leerlandschap, aangepast. Linda van de Ven: “De oude leergang had het karakter van traditioneel onderwijs met een docent voor de klas die de lesstof voordroeg. In de nieuwe opzet, die we ‘Flipping the classroom’ noemen, krijgen de studenten vooraf voorbereidende opdrachten mee en kunnen ze zich via bijvoorbeeld e-learning de basislesstof eigen maken. In de groepslessen kunnen ze dan veel sneller de verdieping in met praktijkopdrachten.”

De relatief beperkte omvang van de huidige groep is volgens Linda van de Ven tekenend voor het ‘niche-karakter’ van het taakveld industriële veiligheid. Het is een zeer specialistisch vakgebied met een relatief kleine gemeenschap van specialisten, die samenwerken onder de vlag van het LEC Industriële Veiligheid en het Netwerk Industriële Veiligheid, maar dat niet in alle veiligheidsregio’s even sterk is opgetuigd. Veiligheidsregio’s met een serieus industrieel risicoprofiel worstelen al jaren om voldoende ‘nieuw bloed’ te werven om vacatures gevuld te krijgen en kandidaten naar de IV-opleiding te sturen.

Traineeship Veiligheidsregio’s

Linda van de Ven: “Wellicht brengt het programma Traineeship Veiligheidsregio’s onder leiding van het LEC IV daarin verandering. De veiligheidsregio’s, maar ook wij als opleiders, merken dat het meer tijd kost om geschikte kandidaten te vinden voor de opleiding tot specialist industriële veiligheid. Daarom is het goed dat de werving via het traineeshipprogramma wordt verbreed naar het regulier onderwijs, om daar jonge afgestudeerden te interesseren voor een baan bij de veiligheidsregio’s. Voorheen werden de leergangen gevuld met mensen die al in het veiligheidsdomein actief waren en al bepaalde specialisaties hadden. Die luxe hebben we nu niet meer, dus is het goed om het vizier nu ook te richten op schoolverlaters.”

De in september gestarte leerstroom Industriële Veiligheid is vooralsnog de enige groep dit jaar. Als de opleidingsbehoefte bij de veiligheidsregio’s groeit, kan het NIPV in overleg met de regio’s besluiten om de leerstroom tweemaal per jaar aan te bieden.

Bekijk ook

Lees ook het artikel Nieuwe leerstroom Industriële Veiligheid krijgt gestalte uit februari 2023.

Logo LEC-IV Landelijk Expertise Centrum Industriële Veiligheid

Lees ook

09-12-2021
Blog: Veiligheid als ontwerpvariabele in plaats van RES of restpost bij regionale energiestrategieen

“Veiligheid kan als ontwerpvariabele de energietransitie faciliteren in plaats van belemmeren”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.

15-09-2021
Blog: Elektrificatie in de bouw: veiligheidsgevolgen op de bouwplaats en directe omgeving

“De elektrificatie van materieel vereist meer aandacht voor de veiligheidsaspecten van de energievoorziening op bouwlocaties”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.

30-08-2021
Blog: De veiligheid van innovaties: kans- versus gevolgbenadering

Blog: De veiligheid van innovaties: kans- versus gevolgbenadering

28-07-2021
Blog: 31 ton loodaccu’s of toch die ene li-ion accu

“Lithium-ion accu’s vragen een bijzondere aanpak van brandbestrijding. Door de thermal runaway is langdurige koeling of onderdompeling van deze accu’s noodzakelijk”, bloggen lector Nils Rosmuller en onderzoeker Tom Hessels.

08-04-2021
Blog: Veiligheid als RES(t)post

“Hoewel de energietransitie ook in de Regionale Energiestrategieën (RES’en) op stoom komt, is de veiligheid nog niet veel meer dan een nachtkaars, soms een waakvlammetje”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.

17-02-2021
Blog: De innovatieagenda voor de brandweer: 5 T’s als stip op de horizon

“De innovatieagenda voor de brandweer moet gebaseerd zijn op 5 T’s: té gevaarlijk, té ingewikkeld, té groot, té heftig en té vies”, blogt lector Brandweerkunde Ricardo Weewer.