Uitgelicht
Algemene informatie
Het Platform Voorrangsvoertuigen van het NIPV verbindt overheden, hulpverleningsdiensten, verkeersveiligheidsorganisaties en overige betrokkenen met elkaar. Het doel is samen te werken aan een veilige, vlotte, voorspelbare en verantwoorde doorstroming van voorrangsvoertuigen in het verkeer. Dit doen we door informatie, kennis en expertise over voorrangsvoertuigen te verzamelen en te delen.
Partners
Bij het Platform Voorrangsvoertuigen zijn betrokken: Brandweer Nederland, Ambulancezorg Nederland, de Nationale Politie, Defensie, ANWB, Rijkswaterstaat, de ministeries van Justitie en Veiligheid, Infrastructuur en Waterstaat en Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het afstemmingsoverleg van het platform bestaat uit vertegenwoordigers van Brandweer Nederland, Ambulancezorg Nederland, de Nationale Politie, Defensie, Koninklijke Marechaussee, ANWB en Rijkswaterstaat.
Nieuws van het Platform Voorrangsvoertuigen
Nieuwsbrief Platform Voorrangsvoertuigen
Met het laatste nieuws over de activiteiten van het Platform Voorrangsvoertuigen.
NIPV-onderzoeken en -kennisdocumenten
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen
Het rijden met voorrangsvoertuigen brengt risico’s met zich mee. Vaak gaat het goed, maar met enige regelmaat gebeuren er helaas ook ongevallen. Omdat er behoefte is aan een landelijke registratie van ongevallen met voorrangsvoertuigen houdt het NIPV sinds 2010 de ongevallencijfers bij: de aantallen, de kenmerken en de omstandigheden van de ongevallen. Elke twee jaar verschijnt een rapport met de meest recente cijfers.
De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt voor:
- Inzicht in risico’s ten behoeve van arbeidsveiligheid
- Op basis van die risico’s:
- Aandacht geven aan de grootste gevaren/aandachtspunten in de rijopleiding van de hulpdiensten
- Weggebruikers adviseren hoe zich te gedragen bij confrontatie met een voorrangsvoertuig
- Adviseren over aanpassing van de infrastructuur.
-
Ongevallenstatistiek Voorrangsvoertuigen 2020-2021
pdf | 2 MB | 12-09-2022 -
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2018-2019
pdf | 3 MB | 15-12-2020 -
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2016-2017
pdf | 2 MB | 10-12-2018 -
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2014-2015
pdf | 2 MB | 12-04-2017 -
Als je niet ter plaatse komt. Inventarisatie van ongevallen met voorrangsvoertuigen 2010-2013
pdf | 3 MB | 08-12-2014
De invloed van OGS op de aanrijtijden van voorrangsvoertuigen (2024)
Verkennend onderzoek naar de invloed van het gebruik van OGS, prio 2, A2 en ‘stille’ vrijstelling op de rijtijden van hulpverleningsvoertuigen.
Rijgedrag chauffeurs voorrangsvoertuigen (2021)
Onderzoek naar de invloed van stress, risicoperceptie en andere gedragsfactoren op te hard rijden of te hard door rood rijden door chauffeurs van voorrangsvoertuigen.
Overige NIPV-onderzoeken en -kennisdocumenten
-
Literatuuronderzoek effectiviteit geluidssignalen op voorrangsvoertuigen
pdf | 919 KB | 30-01-2020 -
Het gebruik van optische en geluidssignalen in de nacht. Een vervolgonderzoek naar de kloof tussen de praktijk en wet- en regelgeving
pdf | 756 KB | 19-01-2021 -
Het gebruik van optische en geluidssignalen in de nacht. Verkennend onderzoek naar de gedragskeuze van chauffeurs van voorrangsvoertuigen
pdf | 1 MB | 19-11-2018 -
Overzicht van verkeersbevoegdheden bij gebruik van vrijstellingen
pdf | 2 MB | 12-11-2024 -
De vakbekwaamheid van voorrangsvoertuigbestuurders. Een momentopname van het kennisniveau en rijgedrag bij het rijden met optische en geluidssignalen
pdf | 4 MB | 26-09-2017 -
Van hulpverlener naar verdachte. Een onderzoek naar de juridische aspecten van ongevallen met voorrangsvoertuigen
pdf | 3 MB | 22-06-2015 -
Kennispublicatie Van hulpverlener naar verdachte
pdf | 2 MB | 01-06-2015 -
Uitwerking gezamenlijke voorzieningen Talking Traffic voor hulpdiensten
pdf | 713 KB | 15-04-2021 -
De weg naar eenheid nader bekeken. Onderzoek naar mogelijkheden en draagvlak voor meer eenheid in rijgedrag en rijopleiding van bestuurders van voorrangsvoertuigen
pdf | 2 MB | 07-05-2014 -
Heet hangijzer of koudwatervrees. Evaluatieonderzoek van pilot rijden met optische en geluidssignalen op de openbare weg ten behoeve van trainingsdoeleinden
pdf | 4 MB | 31-10-2014 -
Richtinggevend kader bijzondere verkeersbevoegdheden
pdf | 538 KB | 07-12-2015
OGS+-hercertificering
Sinds 1 januari 2016 kunnen rijinstructeurs het OGS+-certificaat behalen. Het OGS+-certificaat is vijf jaar geldig, waarna de rijinstructeur opnieuw examen moet doen. De hercertificering bestaat naast een praktijkexamen uit een bij-/nascholing in de vorm van een e-module (1 dagdeel). Deze dient vooraf gevolgd te zijn. Aanmelden is mogelijk via de website van IBKI.
Uitzondering rijinstructeurs politie en Defensie
Politie- en Defensierijinstructeurs die naast hun taak bij politie en Defensie ook bij andere opleidingsinstituten rijopleidingen op het gebied van rijden met OGS verzorgen, hoeven niet deel te nemen aan het hercertificeringstraject. Zij kunnen bij IBKI een aanvraag doen voor verlenging van hun OGS+-pas.
Werkinstructie voor hulpdiensten bij het passeren van een afgesloten tunnel of wegvak bij onderhoud
Deze werkinstructie is opgesteld om de afspraken tussen wegbeheerders en hulpdiensten vast te leggen voor het passeren van tunnels en/of wegvakken tijdens (onderhouds)werkzaamheden.
Brancherichtlijnen en factsheets brandweer en veiligheidsregio’s
De brancherichtlijnen Optische en Geluidssignalen en factsheets beschrijven in welke situaties en op welke manier voorrangsvoertuigen optische en geluidssignalen kunnen voeren.
-
Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen – gezamenlijke tekstdelen
pdf | 529 KB | 18-12-2015 -
Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen Brandweer
pdf | 144 KB | 13-10-2016 -
Toelichting op de Brancherichtlijn Optische en geluidssignalen Brandweer
pdf | 527 KB | 01-01-2017 -
Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen Veiligheidsregio’s
pdf | 338 KB | 15-09-2017 -
Factsheet Oefenen met optische en geluidssignalen op de openbare weg
pdf | 439 KB | 01-04-2017
Overige brancherichtlijnen
NIPV-opleidingen
Gerelateerde kennis
Contact
Heeft u een vraag over dit onderwerp?
Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht