Veilig gebruik van alternatief aangedreven voertuigen op chemische bedrijfslocaties
7 juli 2022
In opdracht van de chemische industrie en Safety Delta Nederland doet het NIPV onderzoek naar de veiligheidsrisico’s van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen op chemische bedrijfslocaties. Het eerste deel van dit onderzoek bestaat uit een literatuurverkenning naar bestaande wet-en regelgeving en (bedrijfs)procedures.

Het aantal voertuigen dat rijdt op een alternatieve brandstof, zoals een elektrische batterij, aardgas of waterstof, neemt flink toe. Dat geldt ook voor voertuigen die worden gebruikt voor het transport over bedrijfsterreinen waar grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen aanwezig zijn. Welke veiligheidsrisico’s brengt dit met zich mee? Dit onderzoekt NIPV in opdracht van de chemische industrie en Safety Delta Nederland.
Bedrijfsinitiatieven
Wel bestaan er nationale en internationale voertuigeisen waaraan AAV’s moeten voldoen, zijn er regels voor tankstations met alternatieve brandstoffen enbestaan er leidraden voor incidentbestrijding. Daarnaast worden initiatieven ontwikkeld die ingaan op de veiligheid van het gebruik van AAV’s op locaties waar gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld een initiatief van CEFIC (European Chemical Industry Council) met als doel het opstellen van een handleiding voor de industrie voor veilig gebruik van alternatief aangedreven vrachtwagens. In het vervolgonderzoek wordt aansluiting bij deze initiatieven gezocht.
Vervolgonderzoek
In fase 2 van het onderzoek, dat wordt uitgevoerd in de tweede helft van 2022, worden incidentscenario’s ontwikkeld om daarmee inzicht te krijgen in de omvang van de risico’s op petrochemische bedrijfsterreinen en directe omgeving. Op basis hiervan zal een handreiking worden opgesteld waarin wordt beschreven hoe op deze locaties veilig met transportmiddelen aangedreven door alternatieve brandstoffen kan worden omgegaan. In fase 3 wordt deze handreiking op een specifieke ‘pilot-locatie’ toegepast.
Download de rapporten van fase 1 en 2
Meer informatie
Bekijk onze pagina over alternatief aangedreven voertuigen.
Contact
Lees ook
Vandaag ontvingen tien crisisprofessionals hun diploma van de Master of Crisis and Public Order Management (MCPM).
In ons netwerk lijkt het soms even stil — alsof het water glad en rustig is. Maar onder dat oppervlak gebeurt er van alles. Er wordt gewerkt, afgestemd en gebouwd aan de volgende golf van projecten, publicaties en samenwerkingen. En ineens komt alles tegelijk boven water: een nieuwe handreiking, een inspirerend event, nieuwe samenwerkingen en commissies.
Storm Amy, de Kick-off van het hoogwaterseizoen in Limburg en het nieuwe Limburgs Impact Analyse Team: er gebeurt veel. Collega’s werken samen aan data-gedreven early warning en slimme crisisaanpak. Lees meer over de ontwikkelingen in 2025 én 2026.
Tijdens hun jaarlijkse oefening werken de teams van het landelijk specialisme Technische hulpverlening (STH) en USAR.NL samen.
De Release LCMS 2025 Q4 komt eraan. In dit bericht informeren we je over de impact en inhoud van deze release.
“Ik keek uit naar mijn examen, ondanks dat het natuurlijk ook een spannend moment is”, zegt Ans Ploegmakers van Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. Zij volgde de leergang Operationeel manager.
Op locatie Chroomstraat beheert het NIPV onder andere de landelijke middelen voor veiligheidsregio’s en crisispartners.
Op 2 oktober 2025 hield Lieuwe de Witte, lector Brandveiligheidskunde, zijn lectorale rede. Hij pleitte voor een herbezinning op de aanpak van brandveiligheid
De effecten van klimaatverandering vragen steeds nadrukkelijker om aandacht voor veiligheid. De veiligheidsregio’s spelen daarbij een belangrijke rol.
Vorige pagina - Pagina1
- Pagina2
- Pagina3
- …
- Pagina58
- Volgende pagina