label Veilige energietransitie

ProRail en NIPV onderzoeken brandveiligheid van elektrische fietsen en scooters in stallingen

1 december 2025

Het aantal elektrische fietsen en scooters in Nederland groeit snel. Ook op stations ziet ProRail deze toename duidelijk terug in de fietsenstallingen. Omdat elektrische fietsen, door hun accu, een ander brandgedrag vertonen dan niet-elektrische fietsen, is het belangrijk om te weten of de huidige stallingen voldoende brandveilig zijn.

Brandveiligheidsmaatregelen fietsenstalling
Een fietsenstalling met gestalde e-bikes. Foto: ProRail.

Nils Rosmuller, lector Energie en transportveiligheid: “Een brand in een fietsenstalling anno 2025 is niet dezelfde brand als tien jaar geleden. Dankzij brandproeven met light electric vehicles (e-bikes, e-scooters, fatbikes) en grondige gebouwanalyses krijgen we waardevolle nieuwe inzichten in brandveiligheid. Kennis die helpt om onderbouwde keuzes te maken voor maatregelen die de veiligheid in en rond fietsenstallingen verder gaan borgen.”

Om dat te onderzoeken voerde het NIPV in opdracht van ProRail een meerjarig onderzoek uit. Dit onderzoek moet binnen afzienbare tijd leiden tot een onderbouwde risicoafweging door ProRail en een toekomstbestendig brandveiligheidsbeleid voor de stallingen.

Drie fasen in het onderzoek naar brandveiligheidsmaatregelen

Het onderzoek bestond uit drie fasen. Elke fase leverde nieuwe inzichten op over branden van elektrische tweewielers in stallingen en mogelijke maatregelen. Op basis daarvan kan ProRail een risicoafweging maken.

Fase 1: Brandgedrag van individuele tweewielers

In deze fase onderzocht het NIPV het brandgedrag van uiteenlopende elektrische en niet-elektrische fietsen en scooters. Doel was om inzicht te krijgen in het brandverloop en in de kans op branduitbreiding naar andere tweewielers.

Fase 2: Brandverloop in een stalling

Omdat uit fase 1 bleek dat branduitbreiding bij meerdere typen elektrische tweewielers aannemelijk is, richtte fase 2 zich op praktijkexperimenten in een nagebouwde inpandige stalling. Doel was het beginnend brandverloop in een stallingssituatie met fietsen, fatbikes of scooters te bepalen. Daarnaast werden temperatuur en warmtestraling gemeten om inzicht te verkrijgen in de thermische belasting op gebouwdelen en de kans op branduitbreiding naar een andere rij tweewielers. Ook werd het effect van een sprinklerinstallatie getest.

Enkele conclusies van de experimenten in fase 1 en 2:

  1. Elektrische fietsen brandden met een hoger (piek) brandvermogen dan niet-elektrische fietsen maar de accessoires, zoals een kinderzitje, hebben ook een aanmerkelijke bijdrage aan het (piek) brandvermogen.
  2. Bij een stallingssituatie met 50 procent elektrische fietsen zonder sprinkler is het brandverloop snel:
    • Tot 8 minuten brandt er één fiets.
    • Na 10 minuten brandt één volledige rij van 14 fietsen.
    • Na 12 minuten branden alle 28 fietsen. Er is een sterke versnelling in de snelheid van branduitbreiding.
  3. Accucellen kunnen al brandend over een gangpad in een stalling heen springen.
  4. Accucellen kunnen soms meer dan 10 seconden nabranden. Branduitbreiding naar een andere rij door wegschietende accucellen kan daardoor mogelijk plaatsvinden.

Fase 3: Maatregelen afstemmen op brandveiligheidsdoelstellingen

De resultaten uit fase 1 en 2 zijn gecombineerd tot een voorstel van mogelijke brandveiligheidsmaatregelen. Hierbij worden maatregelen aangedragen voor het bereiken van de volgende brandveiligheidsdoelstellingen:

  • Voorkomen van het ontstaan van brand.
  • Beperken van de kans op slachtoffers en gewonden.
  • Beperken van de brandomvang in de stalling.
  • Uitbranden van een stalling accepteren, maar de effecten van een dergelijke brand beperken.
  • Beperken van de branduitbreiding buiten de stalling.

Voor drie typen van fietsenstallingen en de genoemde brandveiligheidsdoelstellingen zijn brandveiligheidsmaatregelen geïdentificeerd. Deze zijn in het rapport in een overzichtelijke tabel samengevat.

Conclusie

De onderzoeksresultaten laten zien dat het brandverloop in stallingen verandert als gevolg van de opkomst van elektrische fietsen, fatbikes en scooters. Dit maakt dat een heroverweging van het bestaande brandveiligheidsconcept voor fietsenstallingen op zijn plaats is.

ProRail gebruikt de opgedane kennis in het onderzoek en het voorstel voor maatregelen uit fase 3 om een eigen risicoafweging te maken, die uiteindelijk leidt tot een actueel brandveiligheidsbeleid voor fietsenstallingen dat past bij de ontwikkelingen in de samenleving.

Lees de rapporten