Onafhankelijk advies over het interregionaal beleidsteam (IRBT)

24 april 2023

Leg de positie van de voorzitter van het IRBT niet wettelijk vast. Daarvoor pleiten lector Crisisbeheersing Menno van Duin en senior onderzoeker Vina Wijkhuijs.

Uit de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s kwam een aantal interessante bevindingen naar voren waarover momenteel, in relatie tot het nieuwe wettelijke kader, discussie plaatsvindt. Een van de onderwerpen betreft de vraag hoe het zogenoemde ‘bovenregionale gat’ te dichten. Een optie zou kunnen zijn om het interregionale beleidsteam (IRBT), en daarmee ook de positie van de voorzitter van het IRBT, wettelijk vast te leggen.

Bovenregionale structuur versterken

Lector Crisisbeheersing Menno van Duin en senior onderzoeker Vina Wijkhuijs pleiten voor een andere oplossing. Zij betogen dat het wettelijk vastleggen van het IRBT niet nodig is. “De bovenregionale leemte doet zich namelijk niet zozeer op bestuurlijk niveau, maar vooral op het operationele niveau voor. Het is daarom van belang om de bovenregionale operationele structuur te versterken, door bij bovenregionale crises één operationeel leider aan te wijzen en via bijvoorbeeld het Knooppunt Coördinatie Regio’s en Rijk (KCR2), het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) of de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)) de koppeling tussen het regionale en nationale niveau te leggen”, aldus Van Duin en Wijkhuijs.

Lees ook

17-12-2024
Handreiking brandveiligheid afvalbedrijven

Adviseurs, vergunningverleners en toezichthouders krijgen meer houvast bij het waarborgen van de brandveiligheid bij afvalbedrijven. Op 3 december is de Handreiking brandveiligheid afvalbedrijven opgeleverd en goedgekeurd.

17-12-2024
Jaarplan LEC Industriële Veiligheid 2025: veilige energietransitie en verstoringen

Ook in het Jaarplan 2025 van het LEC Industriële Veiligheid neemt de veiligheid van de energietransitie weer een belangrijke plaats in.

16-12-2024
De impact van vervuilende industrie op burgers en overheden

Onderzoekers van het NIPV hebben de publicatie ‘Geen vuiltje aan de lucht?’ opgesteld, waarin zij op basis van interviews, mediaberichten en rapporten zeven casussen beschrijven waarin vervuilende industrie centraal staat.

13-12-2024
Jaarplan 2025: samen werken aan de publieke veiligheid van morgen

Het algemeen bestuur van het NIPV heeft ingestemd met ons jaarplan 2025. Hierin beschrijven we onze visie, plannen en de begroting voor het komende jaar.

12-12-2024
Nieuwe dataset KRO Gebruik (Kern Registratie Objecten)

De Kamer van Koophandel levert sinds afgelopen juli de mutatiebestanden van het HR (Handelregister) via een mutatieservice API (en niet meer de ‘oude’ mutatie CSV-bestanden).

12-12-2024
Trendanalyse 15 jaar fatale woningbranden

Het NIPV verzamelt sinds 2008 gegevens over fatale woningbranden. Om de 5 jaar voeren wij een uitgebreide analyse uit over de gegevens.

11-12-2024
Hoe werken overheidspartijen aan (meer) weerbaarheid en veerkracht?

Wat zijn de ervaringen van overheidspartijen met het werken aan (meer) weerbaarheid en veerkracht? 

11-12-2024
Brandrisico’s in de meterkast door installatie van duurzame elektrische apparatuur in woningen 

Onderzocht is wat de invloed van duurzame energiesystemen is op de (brand)veiligheid van woningen.

06-12-2024
Heroverwegen tunnelbrandbestrijding in wegtunnels in Nederland

Het NIPV ziet voldoende aanleiding om de tunnelbrandbestrijding in wegtunnels in Nederland te (her)overwegen, zo blijkt uit het rapport Toekomstverkenning brandbestrijding in wegtunnels.