NIPV tijdelijk geassocieerd lid Vereniging Hogescholen

30 maart 2022

Op dinsdag 29 maart is het memorandum van overeenstemming getekend tussen de Vereniging Hogescholen (VH) en het NIPV.

Tekenmoment memorandum: Maurice Limmen (VH) en IJle Stelstra (NIPV).

IJle Stelstra, algemeen directeur NIPV, : “Deze ondertekening is een belangrijke mijlpaal voor NIPV om het onderwijs en de lectoraten een stevige plek in het onderwijs- en onderzoeksveld te kunnen (blijven) geven”. Voorzitter Maurice Limmen van VH vult aan: “We verwelkomen het NIPV als lid van de Vereniging Hogescholen en samen bouwen we verder aan een innovatieve hbo-sector.”

Aanleiding voor het sluiten van deze overeenkomst is het feit dat de bepaling uit de Wet veiligheidsregio’s voor het NIPV, namelijk het ontwikkelen en in stand houden van expertise, zo nodig door het verrichten van toegepast wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening, op gespannen voet kwam te staan met de Wet hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. 

Het NIPV is géén hogeschool, maar heeft wèl een zelfstandige, praktijkgerichte onderzoekstaak en die – om redenen van herkenbaarheid voor de buitenwereld – heeft georganiseerd in lectoraten met lectoren in dienst. Volgens de Wet hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek is dat echter niet toegestaan

Memorandum van overeenstemming en voorwaarden

Het memorandum van overeenstemming biedt hierin de oplossing voor beide partijen. Het NIPV wordt toegelaten als tijdelijk geassocieerd lid van de VH. De VH heeft belang bij het borgen van de kwaliteit van de lectoraten van het NIPV: de statuten en het huishoudelijk reglement van de VH worden aangepast.

Voorwaarde voor het tijdelijk geassocieerd lidmaatschap is dat we binnen een periode van 5 jaar een geaccrediteerde bacheloropleiding (mede)aanbieden, waarna het NIPV geassocieerd lid is. Daar worden door het NIPV al stappen in gezet:

  • Er is een samenwerkingsverband aangegaan met Saxion Hogescholen om een hbo-bacheloropleiding te gaan verzorgen
  • Daarnaast verzorgt het NIPV samen met de Politieacademie de onbekostigde masteropleiding Master of Crisis and Public Order Management.

Lees ook

12-02-2025
Heli-Team Brandweer werkt flexibeler samen door nieuwe voertuigen

“Met onze nieuwe voertuigen zijn we flexibeler als er een grote natuurbrand is.” Christiaan Velthausz is teamleider bij Fire Bucket Operations (FBO). “Deze sterk terreinvaardige wagens helpen ons ook beter samen te werken met de lokale leiding tijdens een natuurbrand.”

10-02-2025
De ‘whole of society approach’ voor een weerbaar en veerkrachtig Nederland

Hoe bereiden we de maatschappij voor op mogelijke oorlogsdreigingen of andere crises? En hoe maken we onze samenleving weerbaar en veerkrachtig.? Daarover vertelden sprekers Michiel Verlinden en Paul Gelton in de derde masterclass van het NIPV.

07-02-2025
NIPV onderzoekt mogelijke relatie brandgedrag zonnepanelen en vegetatie zonneparken  

Wat is de relatie tussen het brandgedrag van zonnepanelen en het brandgedrag van de vegetatie in zonneparken? Het NIPV deed onderzoek naar mogelijke relaties.

06-02-2025
Brandweerstelsels van 7 Europese landen vergeleken

De brandweerstelsels zijn op 5 thema’s met elkaar vergeleken: bestuur, organisatie en financiering, personeel, taken van de brandweer, opleiding en training, en overige zaken.

05-02-2025
Onderwijs kan de praktijk niet bijhouden

De wereld om ons heen verandert snel. “Daarom is het tijd om het onderwijs anders in te richten”, zegt Frans Schippers, programmadirecteur van Onderwijs Onderweg.

05-02-2025
Onderwijs Onderweg in het kort

Wat is het programma Onderwijs Onderweg? Wat is de aanleiding? Hoe werkt het? En hoe blijf jij op de hoogte? Zes vragen en antwoorden.

05-02-2025
Programma Onderwijs Onderweg: “Moeten we supermensen opleiden?”

Een van de speerpunten waar Onderwijs Onderweg mee aan de slag is gegaan, is de manschappenopleiding. Waar moet een manschap aan voldoen? Hoe zorgen we voor een gezamenlijke vraag vanuit de beroepspraktijk? Projectleiders Alex van Schaik en Pieter Lodder vertellen hierover.

05-02-2025
Onderzoeken, reflecteren en leren in de praktijk

We zijn officieel van start gegaan met de tweede etappe van het programma Onderwijs Onderweg. In de eerste etappe hebben we de rollen in het onderwijsstelsel verkend en beschreven. Nu gaan we praktijkervaringen opdoen.

30-01-2025
E-module en video’s beschikbaar over bestrijding van brand in een bouwwerk met sprinklerinstallatie 

Het doel hiervan is om de vakbekwaamheid van manschappen en bevelvoerders over dit onderwerp op peil te houden. De inhoud is gebaseerd op het handelingsperspectief van het eerder verschenen rapport ‘Bestrijding van brand in een bouwwerk met sprinklerinstallatie’.