Aangepaste Handreiking multidisciplinaire afstemming incidentbestrijding in wegtunnels
21 december 2022 (voor het laatst geactualiseerd op 3 december 2024)
Aangepaste handreiking toont aan dat wederzijdse afstemming van wezenlijk belang is bij incidentbestrijding in tunnels.

De ‘Handreiking voor multidisciplinaire afstemming bij incidentbestrijding in wegtunnels’ reikt hulpverleningsdiensten en Rijkswaterstaat de hand bij wederzijdse afstemming bij het bestrijden van incidenten in tunnels.
Aangepaste handreiking in gezamenlijkheid ontwikkeld
Deze afstemming is van wezenlijk belang bij de incidentbestrijding in tunnels. De wetgever roept hier zelf toe op in de Wet en de Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels (beide Warvw en Rarvw, art. 7). In januari 2019 verscheen hiervan de eerste versie. De Handreiking voor multidisciplinaire afstemming bij incidentbestrijding in wegtunnels is door Rijkswaterstaat, meldkamer, veiligheidsregio’s, politie en het NIPV gezamenlijk ontwikkeld.
Animatie ‘Sein veilig’ ontwikkeld
Ter verduidelijking van de basiskennis over incidentbestrijding in tunnels is de animatie ‘Sein veilig’ ontwikkeld. Deze animatie is niet alleen een verduidelijking van de basiskennis incidentbestrijding in tunnels maar ook een actualisatie. Na de verkenning door de brandweer wordt het zogenaamde ‘Sein veilig’ afgegeven, waarnaar de overige hulpdiensten de incidentbuis mogen betreden. Sein veilig wordt alleen toegepast bij brand en/of gevaarlijke stoffen en wordt altijd per buis afgegeven door de brandweer.
De ontwikkeling van de animatie ‘Sein veilig’ is tevens aanleiding geweest om tegelijkertijd een geactualiseerde versie van de handreiking te publiceren. In deze handreiking is de procedure ‘Sein veilig’ verwerkt, alsmede voortschrijdend inzicht dat in de afgelopen jaren is opgedaan.
Download de Handreiking voor multidisciplinaire afstemming bij incidentbestrijding in wegtunnels
Lees ook
Mensenwerk is nodig om een grootschalig evenement als Sail soepel te laten verlopen.
De ‘Modelvoorschriften voor bedrijfsbrandweeraanwijzingen’ uit 2018 zijn geactualiseerd. De update was gewenst om de praktische werkbaarheid te bevorderen.
Er is een nieuw landelijk brandweerspecialisme: Scheepsincidentbestrijding. Aanjager Wim van der Wal legt het belang van dit specialisme uit.
Welke specifieke elementen binnen de brandweer beïnvloeden het beheersmatig (‘koud’) leiderschap? En wat is ‘goed’ beheersmatig leiderschap binnen de brandweer, op elk niveau in de organisatie?
“We waren 10 uur bezig.” Lees de ervaringen van twee teamleden van het landelijk brandweerspecialisme Technische hulpverlening (STH).
“Hoe kan de brandweer als ‘resilience post’ dienen tijdens een crisis of ramp? Door hierover na te denken en voorbereidingen te treffen, versterken we de maatschappelijke weerbaarheid en veerkracht in geval van een verstoring”, vertelt Marc Ploegman, decaan bij het NIPV.
Het is cruciaal dat we nu investeren in een Nederlandse aanpak van de Wildlife Urban Interface (WUI)”, blogt onderzoeker Hugo Lambrechts.
De bijstandsmissie in Spanje is in volle gang. NIPV’er Jelmer Dam: “Ik hoop dat de deelnemers anders gaan kijken naar het bestrijden van natuurbranden.”
Het is cruciaal dat we nu investeren in een Nederlandse aanpak van de Wildlife Urban Interface (WUI)”, blogt onderzoeker Hugo Lambrechts.
- Pagina1
- Pagina2
- …
- Pagina53
- Volgende pagina