Blog: Team NIPV rijdt op waterstof naar de overwinning
Datum
Vorige maand nam een team van het NIPV deel aan de Waterstofchallenge en won! In deze blog blikt onderzoeker-adviseur Margreet Spoelstra terug op het avontuur: een reis van 24 uur, 1100 kilometer, en een flinke dosis teamspirit, innovatie en waterstofveiligheid.

De Waterstofchallenge is geen gewone race. Gedurende 24 uur rijden teams in een waterstofauto langs zo veel mogelijk locaties in binnen- en buitenland om punten te verzamelen. Het team met de meeste punten wint, maar het belangrijkste doel is om te ervaren hoe waterstofmobiliteit kan bijdragen aan een duurzame toekomst. Voor ons team stonden drie doelen centraal:
- Waterstofveiligheid bevorderen
- Het NIPV promoten
- Deze unieke wedstrijd beleven.
Afgelopen zomer werd het lectoraat Energie- en transportveiligheid gevraagd om mee te denken over quizvragen voor de Waterstofchallenge. Ik maakte vragen over waterstofveiligheid en een fotovraag over maatregelen bij waterstoftankstations. Meewerken aan de Waterstofchallenge is één ding, maar meedoen is leuker en de directie gaf groen licht: het was een kennisgerichte activiteit waarbij we onze expertise konden uitdragen en tegelijkertijd zelf ervaring opdoen.
Samen met collega’s Ben Riemersma en Johan Reinders vormde ik team NIPV. We reden in een witte Toyota Mirai, beschikbaar gesteld door de organisatie van de 24-uurs Waterstofchallenge. Onze route bracht ons langs strategisch gekozen hotspots in Nederland en België om zoveel mogelijk punten te scoren. Luxemburg en Duitsland lieten we daarom bewust buiten beschouwing.
Tijdens de rit combineerden we efficiëntie met plezier: we stopten bij zero-emissiezones, maakten foto’s met andere teams en bezochten het uiterste noorden van het land. Daarnaast maakten we ruimte voor persoonlijke momenten, zoals een verjaardagsfelicitatie in Delft, ontbijt bij familie in Gytsjerk, en bezoeken aan partners in Eindhoven en Deventer.
Onze route liep van Utrecht via Eindhoven en Antwerpen, verder naar Rotterdam en Delft, langs Den Haag, Alkmaar en Amsterdam, via Gytsjerk en Lauwersoog naar Groningen, Assen, Zwolle, Deventer, Schaarsbergen en Waalwijk, met het eindpunt in Raamsdonksveer.
De Toyota Mirai reed soepel en stil, vergelijkbaar met een elektrische auto. Toch is er ruimte voor verbetering: de binnenruimte is beperkt door de waterstoftanks (onze lange collega Ben Riemersma had daar echt last van) en de tankinfrastructuur is nog niet overal betrouwbaar. Sommige teams ondervonden problemen door beperkte beschikbaarheid van waterstof of door storingen bij waterstoftankstations, wat benadrukt dat waterstofmobiliteit nog in ontwikkeling is. Voor waterstofpersonenauto’s is een brede doorbraak nog ver weg door de hoge kosten en een beperkt aantal tankstations in Nederland. Voor zwaardere voertuigen biedt waterstof wél voordelen, zoals lange inzetduur en naleving van strenge emissie-eisen.
Tijdens de pubquiz bleek dat er nog veel te leren valt over waterstofveiligheid: ongeveer de helft van de deelnemers wist bijvoorbeeld niet dat waterstof bij de onderste explosiegrens (4 vol.%) niet explodeert, maar alleen ontbrandt. Een goede reden om eens de Toolbox Waterstof van het NIPV te bekijken.
We hebben met deze challenge onze doelen bereikt:
- We hebben waterstofveiligheid onder de aandacht gebracht.
- Het NIPV als kennisinstituut zichtbaarder gemaakt.
- Én de Waterstofchallenge gewonnen!
Met een doordachte strategie, goede voorbereiding en sterke samenwerking bereikten we als team de eerste plaats, maar de Waterstofchallenge heeft ons ook nieuwe inzichten en samenwerkingen opgeleverd. Deze dragen direct bij aan lopend onderzoek, zoals de ontwikkeling van een NTA (Nederlandse Technische Afspraak) voor waterstofaggregaten en studies naar het veilig transporteren van waterstof via bestaande aardgasleidingen.
Margreet Spoelstra
senior onderzoeker-adviseur energie- en transportveiligheid