Onderzoek naar gebruik dompelcontainer geactualiseerd
16 februari 2023
Het aantal alternatief aangedreven voertuigen groeit en daarmee ook het aantal incidenten. Zijn dompelcontainers nog steeds de meest geschikte blusmethode voor elektrische voertuigen?

Het aantal elektrische voertuigen op de weg groeit steeds verder. Daarmee stijgt ook de kans dat de batterij van een dergelijk voertuig bij brand betrokken raakt. Dompelcontainers kunnen door bergers effectief worden ingezet om de gevolgen van een batterijbrand te beperken, maar zijn niet in elke situatie even goed toepasbaar.
Alternatieven voor dompelcontainers
In 2021 heeft de werkgroep Veiligheid elektrisch vervoer van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur het IFV, tegenwoordig NIPV, daarom gevraagd onderzoek te doen naar mogelijke alternatieven voor dompelcontainers. Omdat er de laatste jaren steeds meer nieuwe blustechnieken op de markt zijn gekomen, hebben wij het onderzoek geactualiseerd met de nieuwste technieken en inzichten.
Vulopening in batterijpakket
Daarbij is onder meer gekeken naar het BEST batterij blussysteem, de bluszak en de blusdeken. Uit het geactualiseerde onderzoek komt naar voren dat een vulopening in het batterijpakket de meest geschikte methode is om een brand in het batterijpakket van een elektrisch voertuig te doven. Heeft het voertuig niet zo’n opening, dan is de dompelcontainer nog steeds de best beschikbare methode om een thermal runaway te stoppen.
Staat het voertuig op een lastige bereikbare plaats, dan is het BEST batterij blussysteem de meest geschikte methode, vooral vanwege het koelend vermogen van deze methode. Tevens is gebleken dat het gebruik van de dompelcontainer als vervoermiddel, dus zonder onderdompelen, nog steeds het best geschikt is voor het veilig vervoeren van een voertuig waarvan onbekend is of het batterijpakket is gemanipuleerd.
Thermal runaway
Thermal runaway is het ’thermisch op hol slaan’ van een lithium-ion batterij. Dit is een proces waarbij de temperatuur in de batterij zo hoog wordt dat de omstandigheden veranderen, wat voor nog hogere temperaturen zorgt. De gevolgen hiervan zijn: zeer hoge temperaturen, het vrijkomen van (gevaarlijke) gassen en vaak een zeer felle vuurzee, projecties van elektrolyt en metalen delen.
Download het rapport en de poster
In de media
BNR/De Nationale Autoshow met Nils Rosmuller (17 februari 2023)
EenVandaag met Nils Rosmuller en Tom Hessels (18 februari 2023), vanaf min. 19:00
Lees ook
Voor een betere voorbereiding op extreme hitte en extreme droogte zijn de mogelijke gevolgen voor publieke veiligheid en mogelijke betrokken partners in kaart gebracht.
Tijdens de landelijke coördinatorendag van de Jeugdbrandweer in mei is de nieuwe leergang Jeugdbrandweer Junioren gepresenteerd. Het NIPV heeft bijgedragen aan het samenstellen van het onderwijsmateriaal samen met jeugdleiders uit de veiligheidsregio’s.
Veel Nederlanders onderschatten de risico’s van klimaatverandering, terwijl ze wel behoefte hebben aan meer informatie – en dat het liefst op een andere manier dan nu gebeurt.
Een paar weken geleden woonde ik de reünie bij van mijn masterprogramma Disaster Risk Management and Climate Change Adaptation in Lund, Zweden.
In Veiligheidsregio Twente werd onlangs een unieke doorleefsessie gehouden. Geen gewone crisisoefening, maar een diepgaande verkenning van wat er gebeurt als West-Europa 3 dagen zonder elektriciteit komt te zitten.
Programmamanager Charlotte van Ruijven geeft het laatste nieuws over het programma Klimaatveiligheid.
Voor een betere voorbereiding op extreme hitte en extreme droogte zijn de mogelijke gevolgen voor publieke veiligheid en mogelijke betrokken partners in kaart gebracht.
Het NIPV gaat een bijdrage leveren aan het project INVISE, een samenwerking met technologiepartner uCrowds en de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Het project richt zich op de ontwikkeling van digital twins: digitale kopieën van de leefomgeving, die beter kunnen voorspellen hoe mensen zich gedragen bij grote evenementen en in crisissituaties.
Drie crisispartners blikken terug op de netcentrische samenwerking tijdens de NAVO-top 2025.
- Pagina1
- Pagina2
- …
- Pagina51
- Volgende pagina