label Veilige energietransitie

Uhd-blussysteem onder voorwaarden geschikt om batterijen van elektrische voertuigen te blussen

26 november 2024

Een ultrahogedruk (uhd) snij- en blussysteem kan veilig en effectief een instabiel of brandend batterijpakket van een elektrisch voertuig blussen. Op voorwaarde dat een aantal veiligheidsmaatregelen wordt genomen. Dit blijkt uit een brandexperiment met 2 elektrische auto’s en aanvullend onderzoek door het NIPV.

Brandweermensen doen een proef met inzet van ultrahogedruk blussysteem om batterijpakket elektrisch voertuig te blussen

Een uhd-blussysteem is daarmee een belangrijke aanvullende optie in de gereedschapskist van de brandweer bij het blussen van elektrische voertuigbranden waarbij de batterij betrokken is. Daarmee is dit een inzetmogelijkheid naast een met water gevulde dompelbak of het, afhankelijk van de omgeving, laten uitbranden van het voertuig.

Met uhd-blustechniek kunnen batterijcellen rechtstreeks worden gekoeld

Een uhd-blussysteem gebruikt ultrahogedruk waterstraaltechnologie. Hiermee is het mogelijk om een opening in het batterijpakket te maken en zo water rechtstreeks in het batterijpakket in te brengen. De thermal runaway in de batterij kan zo ter plaatse worden gestabiliseerd.

Vier veiligheidsmaatregelen

Voor een veilige inzet van het uhd-blussysteem zijn de volgende maatregelen voorwaardelijk:

  • Gebruik lagedrukstralen om fakkels uit de batterij te onderdrukken en de uhd-bediener te beschermen.
  • Ventileer eventuele opgehoopte brandbare gassen in het voertuig door bijvoorbeeld ramen met het uhd-blussysteem vanaf afstand kapot te spuiten of ventilatoren te gebruiken.
  • Positioneer brandweermensen buiten de (toxische) rook. Gebruik lagedruk stralen om hen indien nodig af te schermen van eventuele vlammen.
  • Gebruik de lange lans of het verlengstuk van het uhd-blussysteem.

Duidelijke inzetprocedure biedt handvatten voor gebruik uhd-blussysteem

De uhd-inzetprocedure bestaat uit het lokaliseren van hotspots met een warmtebeeldcamera, het penetreren van het batterijpakket op deze locaties en het inbrengen van water via het uhd-blussysteem. De stoomvorming dient hierbij als indicator dat de batterijen worden gekoeld. Het weglekken van water, gecombineerd met het stoppen van de stoomvorming, geeft aan dat de thermal runaway is gestopt. Een periode van visuele monitoring, ondersteund met een warmtebeeldcamera, is noodzakelijk om te kijken of de inzet effectief is. Brandweermensen die hebben meegewerkt aan het brandexperiment zijn positief over de inzet met een uhd-blussysteem: ze geven aan dat de methode relatief makkelijk is uit te voeren.

Concluderend bieden de resultaten van de brandexperimenten het NIPV voldoende vertrouwen om te adviseren het uhd-blussysteem in te laten zetten door getrainde uhd-eenheden binnen de Nederlandse brandweer.

Samenwerking met vele partijen

Het brandexperiment is mogelijk gemaakt door samen te werken met Brandweer Nederland, Brandweer Schiphol, Gezamenlijke Brandweer Rotterdam, bedrijfsbrandweer Tata Steel, Veiligheidsregio Utrecht en Veiligheidsregio Haaglanden. Daarnaast leveren de Duitse werkgroep VDA/VDIK ’Rescueing of people’, Cobra Coldcut Systems en de leverancier van de auto’s een bijdrage aan het onderzoek.
For English see Ultra high pressure extinguishing system suitable, under conditions, to extinguish battery fires of electric vehicles

Lees het rapport en het handelingsperspectief

De bevindingen van het brandexperiment staan in een onderzoeksrapport en zijn vertaald naar een concreet handelingsperspectief voor brandweermensen die dit systeem willen gebruiken.