Werkwijze brandweer voor bevrijden verkeersslachtoffers onderzocht

12 december 2023

De werkwijze van de brandweer voor het bevrijden van verkeersslachtoffers kan minder gedetailleerd in de les- en leerstof staan. Op een paar punten zijn aanpassingen nodig: onderkoeling van het slachtoffer, het ‘gouden uur’, fixatie van het hoofd en gebruik van de wervelplank. Dat blijkt uit het onderzoek dat het NIPV samen met vertegenwoordigers uit de medische sector heeft gedaan.

Brandweer- en ambulancemedewerkers bevrijden slachtoffer uit auto

Methoden mogen snelle noodbevrijding niet belemmeren

De onderzoekers concluderen op basis van literatuuronderzoek dat de kans op wervelkolomletsel klein is en dat het handelen door de hulpdiensten het letsel niet vergroot. Een langdurige bevrijding met een nekkraag en de wervelplank kan wel extra letsel veroorzaken. Dit terwijl de positieve effecten van het gebruik van deze hulpmiddelen niet zijn aangetoond. Bij de keuze en het gebruik van de bevrijdingsmethoden moet de brandweer altijd erop bedacht zijn dat deze methoden een eventuele snelle noodbevrijding niet belemmeren.

Uitgangspunt: medische diensten zijn leidend en brandweer ondersteunt

De aanleiding voor het onderzoek waren signalen uit het brandweerveld dat de werkwijze zoals de brandweer die krijgt aangeleerd niet meer goed aansluit op die van de medische hulpverlening. Dat kan tot verwarring leiden op de plaats van het incident. Daarom heeft het NIPV onderzocht waar de protocollen van de brandweer niet meer aansluiten en voorstellen gedaan voor verbetering. Het uitgangspunt is en blijft dat de medische diensten de leiding hebben bij het bevrijden van verkeersslachtoffers. De brandweer heeft een ondersteunende rol.