Virtuele Assistent

De Virtuele Assistent is een innovatief project, waarbij met behulp van kunstmatige intelligentie een geautomatiseerd situatiebeeld geschetst wordt van een incident.

Wat doet de Virtuele Assistent?

De Virtuele Assistent is een innovatief project op basis van informatiegestuurde veiligheid. Op basis van kunstmatige intelligentie wordt door de assistent een situatiebeeld van een incident geschetst. De informatie wordt opgehaald uit zowel open als gesloten bronnen.

Beluister de podcast over de Virtuele assistent direct met Spotify, of beluister hem hier.

De Virtuele Assistent draagt bij aan een snellere & betere beeld- en oordeelsvorming, wat de kans op schade en slachtoffers verkleint. Ook levert het tijdwinst op.

Wie werkt er mee?

De primaire gebruikers van de Virtuele Assistent zijn de calamiteitencoördinator en de informatiemanager van het CoPI/ROT. Het is een aanvulling op toepassingen als het Geïntegreerd Meldkamer Systeem (GMS) en het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS).

In een later stadium zal de Virtuele Assistent ook ingezet kunnen worden om voorspellingen te doen, om zo de besluitvorming in crisissituaties te verbeteren.

Wat is de rol van het NIPV?

De Virtuele Assistent wordt ontwikkeld in opdracht van de vakraad Risico- en crisisbeheersing van de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio (RCDV). Zes veiligheidsregio’s (Fryslân, Groningen, Midden- en West-Brabant, Noord- en Oost-Gelderland, Rotterdam-Rijnmond en Utrecht) participeren actief in het project om de ontwikkeling en evaluatie, die in 2023 plaatsvindt, te begeleiden. Vanaf 2024 wordt de toepassing uitgerold voor alle veiligheidsregio’s.

Het NIPV brengt de veiligheidsregio’s samen en coördineert het project. De financiering van dit project wordt gedaan door het NIPV, het ministerie van Justitie en Veiligheid en de 22 veiligheidsregio’s. De ontwikkeling wordt gedaan door Pandora Intelligence.

Fasering project

fasering virtuele assistent

Resultaten fase 1

  • Een projectstartarchitectuur
  • Een programma van eisen, demoproduct en algoritme
  • Een historische operationele LCMS-dataset en een historische GMS-dataset
  • Een aanbestedingstraject met winnende leverancier
  • Een overeenkomst met Pandora Intelligence (leverancier)
  • Financieringsruimte voor fase 2
  • Bekendheid en draagvlak bij regio’s en partners.

Fase 2

In de tweede projectfase staat het daadwerkelijk ontwikkelen van de virtuele assistent centraal. Binnen deze fase wordt het prototype ook geëvalueerd in de praktijk. Aan het einde van Fase 2 wordt op basis van de praktijkervaringen besloten onder welke voorwaarden de virtuele assistent landelijk wordt uitgerold en in welke aanpassingen er nodig zijn om de VA in productie te kunnen nemen.

Fase 3

Fase 3 heeft betrekking op het in beheer nemen (naar productie brengen) van de virtuele assistent en de implementatie bij de eindgebruikers (de regio’s).

Gerelateerde onderwerpen

Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.