Trainen in scenariodenken binnen veiligheidsregio’s: een eerste inventarisatie

13 april 2023

Het lectoraat Crisisbeheersing van NIPV heeft een eerste inventarisatie uitgevoerd met betrekking tot het trainen van crisisfunctionarissen in scenariodenken. De inventarisatie brengt in kaart hoe veiligheidsregio’s wensen dat de crisisfunctionarissen ‘van morgen’ scenariodenken toepassen. De vraag met welke doelstelling veiligheidsregio’s crisisfunctionarissen trainen in scenariodenken en hoe ze aan deze doelstelling voldoen, staat centraal in het rapport.

Scenariodenken

De veiligheidsregio’s stonden de afgelopen jaren voor grote opgaven. We zien en horen dat crisisfunctionarissen van veiligheidsregio’s steeds vaker gevraagd worden scenario’s te ontwikkelen bij grote crises zoals de coronacrisis en de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Ondanks de populariteit van scenario’s als hulpmiddel, bestaan er nog veel vragen over de wijze waarop functionarissen onder tijdsdruk en te midden van veel onzekerheid scenario’s het meest effectief kunnen inzetten.

Een eerste inventarisatie

De onderzoekers hebben meerdere gesprekken gevoerd met respondenten van de 25 veiligheidsregio’s en gelieerde instanties. Hieruit kwam naar voren dat:

  • meer dan de helft van de veiligheidsregio’s in 2022 een training in scenariodenken aanbood. De behoefte aan een dergelijke training kwam zowel vanuit de organisatie als vanuit het veld
  • de doelstelling van het trainen in scenariodenken is om crisisfunctionarissen in staat te stellen in crisissituaties ontwikkelingen te voorzien en, waar mogelijk, te beïnvloeden
  • er veel verschillen in de trainingen bestaan wat betreft het doel van scenariodenken, de werkwijze en de doelgroep van de trainingen
  • trainen in scenariodenken in de veiligheidsregio’s nog volop in ontwikkeling is. In veel regio’s staat het onderwerp op de agenda en bestaan ideeën en plannen voor (door)ontwikkeling.

Voor wie?

Het rapport is geschreven voor medewerkers (multidisciplinair) opleiden, trainen, oefenen van de veiligheidsregio’s, en voor andere geïnteresseerden.

Lees ook

08-05-2025
Laatste plaatsen leergang Specialist opleiden en oefenen beschikbaar

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar bij de leergang Specialist opleiden en oefenen (SOO) die in september start. Wie zich voor 1 juni inschrijft, kan nog onder de vouchergelden deelnemen.

06-05-2025
Release LCMS 2025 Q2 – TGV

Op dit moment zijn we bezig met de uitrol van de release LCMS Q2 2025 – TGV.

06-05-2025
Steeds vaker inzet van drones en robots tijdens incidenten

Drones en robots zijn niet meer weg te denken tijdens een inzet, dankzij het landelijk brandweerspecialisme Team digitale verkenning (TDV).

06-05-2025
Situationele commandovoering centraal bij kennisuitwisseling in Finland 

Het NIPV was in april vertegenwoordigd op het congres van de Finse Vereniging van Brandweerofficieren. Op dit congres wordt veel internationale kennis gedeeld.

06-05-2025
Samenwerken aan een klimaatbestendig Limburg

Sinds 2018 werken allerlei partijen in Limburg samen aan klimaatadaptatie via de Klimaatadaptatietafel Limburg. Jeroen Hendrikx van Veiligheidsregio Limburg-Noord vertelt.

06-05-2025
“Veranderingen zijn niet altijd makkelijk, maar ik zie vooral kansen” 

Jitske Tensen startte in februari als teammanager Ondersteuning Onderwijs bij het NIPV. Ze kreeg zoals ze het zelf noemt “een vliegende start.” 

01-05-2025
Klimaatveiligheid: denk mee over prioriteiten van crisisorganisaties

In opdracht van het programma Klimaatveiligheid van het NIPV heeft kennisinstituut Deltares 10 knelpunten en 10 aanbevelingen geïdentificeerd in de (bovenregionale) samenwerking van crisisorganisaties. Denkt u mee over de implementatie van de aanbevelingen?

30-04-2025
Samenwerken aan een datagedreven aanpak van brand(weer)risico’s

Hoe kun je brand(weer)risico’s zo in beeld hebben dat je gerichte preventie en een adequate incidentbestrijding kunt organiseren?

30-04-2025
Langdurige crisis of langdurige inzet? Nieuwe inzichten in crisisbeheersing

Hoe kunnen we langdurige, complexe situaties duiden en welke gevolgen heeft dit voor de inrichting van de Nederlandse crisisbeheersing, met name binnen de veiligheidsregio’s?